|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?
Turkise ja, det stemmer |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Om vi stod i fare for å ødelegge en ferie, så hadde jeg nok også ordnet utstyret selv. Men det ser jeg uansett på som vårt eget ansvar, og hadde nok ikke belaget meg på at andres gavekjøp skulle ordne det. Det er jo ikke bestillinger man leverer, man ønsker seg. Det er for meg to forskjellige ting.
![]() |
![]() |
#83 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Detaljerte ønskelister er et pes, og skaper forventninger. Det er ikke gitt at man finner det man trenger i den første butikken man er i. Kanskje ikke den tredje en gang. Aldri om jeg hadde forlangt at mine foreldre, eller svigers, skulle bruke mye tid på å matche mine barns ønsker i detalj. Det synes jeg er drøyt, og en smule storforlangende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
© All rights reserved
|
Mine barn får og ønsker seg ting de trenger til jul, som skiutstyr. Jeg kunne selvsagt kjøpt alt de trengte en fredag før jul og ønskelistene kunne vært full av dilldall, men de ønsker seg heldigvis nyttige bruksting i tillegg til ting de ikke trenger, men vil ha.
Så man skal altså kjøpe en haug med dill til andre fordi det er et pes å kjøpe noe folk ønsker seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Man kan selvsagt ønske seg akkurat det man vil. Men å forvente å få bare akkurat det man ønsker seg, og bli lei for å få andre ting, det får for meg et usjarmerende bestillingspreg.
![]() |
![]() |
#86 |
© All rights reserved
|
En trenger ikke å forvente noe som helst selv om en ønsker at folk legger litt omtanke og engasjement i gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mens jeg for min del tenker at jeg har for store forventninger, om jeg er der at jeg ønsker å legge føringer på andres forhold til gavekjøp. Jeg vet godt at for noen betyr gaver lite, selv om vi betyr mye for dem. Ikke alle uttrykker kjærlighet med gavene de gir, selv om jeg gjør det. Andre trenger ikke legge noe som helst i det. De trenger jo i grunn inke kjøpe gaver i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#88 |
© All rights reserved
|
Og da er jeg komt til det punkt at jeg foreslår at vi dropper gaver og heller finner på noe hyggelig sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?For meg kan folk bruke pengene som de vil. Jeg kunne nok også tenkt meg at enkelte brukte pengene mer fornuftig, men det er da i grunn ikke min sak, så lenge de ikke gir barna mine noe potensielt skadelig?
![]() |
![]() |
#90 |
frakoblet
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Agenten, jeg er helt på linje med deg her. Hvis hensikten bare er å gi noe hvasomhelst i et gavepapir, uten omtanke for hva mottaker trenger eller vil bli glad for - da faller hele poenget med julegaver bort. Da er det like greit å spare miljøet og drite i hele greia.
![]() |
#91 |
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nå var jo dette gave fra ett besteforeldrepar og ikke hele slekta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nevøen min fikk kjole til jul når han var 3 år.
![]() |
#93 |
Epikur
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Her har etterhvert besteforeldre og tanter/onkler begynt å etterspørre lister, og de får temmelig detaljerte lister i fht vanskelighetsgrader, størrelser, merker osv. Men det har vært en lang vei dit.
![]() |
#94 |
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Her klarer besteforeldrene å kjøpe riktig str men de har fått liste med str så da er det ikke så vanskelig å bomme på str. Men en str kan jo variere veldig så ikke alltid den passer selv om det er de str de bruker.
![]() |
#95 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg skjønner godt at man blir litt lei seg når gaver bare er "rasket med" og ikke viser noen omtanke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
maler
|
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg tenker at det er få ting som er så vanskelig å finne riktig størrelse på som nettopp luer, sko og votter, fordi størrelsene ikke korresponderer med vanlige størrelser eller alder over hodet. Og for sikkerhets skyld varierer fra merke til merke. Reima har for eksempel str 0,1 og 2 i babyvotter og i store votter, og hvis man da ser på store votter og så finner man babyvottene som man synes ser finere ut og kjøper samme størrelse, så har man bommet stort uten å ville det.
![]() |
#97 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Skuffelsen min går egentlig i et manglende engasjement. Dette gjentar seg år etter år, de gir ALLTID noe barna ikke trenger, ikke passer eller de har gitt før. De fikk f.eks også noen luer av dem i går som var akkurat like noen de har kjøpt før i høst. (i samme str som sist.) Disse passet jo. Men jeg synes som sagt dette vitner om et lite engasjement samtidig som jeg synes det er utrolig sløsete å kjøpe ting som man ikke trenger. Dessuten er det SÅ enkelt å bare ta en telefon til oss å spørre. Jeg sier IKKE at jeg ikke lærer barna mine å være takknemmelige uansett. Men at en treåring begynner å gråte synes jeg ikke er så rart, det er ikke lett å kontrollere følelsene sine i den alderen. Jeg mener at det ikke er størrelsen på en gave som er viktigst- det er tanken og engasjementet som ligger bak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Ringskrømt
|
Veldig enig!
![]() |
#99 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei er ren merino ull dette og det tåler hun ikke. Henger seg fast i eksemet og gjør det ill rødt, blodig og stygt.
![]() |
#100 |
etterpåklokest
|
Frances, det er godt mulig dine barn får hauger med gaver hver jul, men du skjønner at det betyr ikke at alle barn får det? Noen barn får ikke mange gaver, og dersom de få gavene som ikke kommer fra foreldrene, men besteforeldre,tanter og onkler ikke passer, verken i størrelse eller vanskelighetsgrad hvert eneste år, så har jeg ikke problemer med å skjønne at de blir skuffet. Sist redigert av Cuyahoga : 26-12-11 kl 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|