Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 13:53   #81
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Pust dypt, og ta deg en tur ned. Selvsagt kan det være at akkurat denne familien ikke fungerer særlig bra, men jeg tror for de aller fleste så er det bare bøyger å komme over, både for dem og for oss. Når man ikke har felles språk så er det vanskelig, men man kommer et stykke på vei med smil, åpenhet og vilje til kommunikasjon tror jeg.

Det tror jeg du har rett i. Jeg er ikke mer redd for å snakke med dem enn hvem som helst ellers av foreldrene altså, jeg er bare litt dårlig på sånt i utgangspunktet. Det bare slo meg at det egentlig har vært veldig amatørmessig av en ellers velfungerende foreldregruppe å se på at han her ikke er med på bursdager uten å vite hvorfor. For ja, det har vært snakket om.

Gammel 04-08-11, 13:56   #82
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det med bursdager er et tilbakevendende problem, som ofte blir gjort mye større enn det er.

Jeg har ringt og spurt om de kommer. Skriftlige invitasjoner blir ofte enten glemt eller oversett, en telefonsamtale forholder de fleste seg til. De gangene jeg har gjort det har barnet kommet. Men jeg har opplevd at jeg måtte hente og følge. Selv om jeg strengt tatt mener at foreldrene kan ta det ansvaret selv, så er det viktigere at barnet får komme i selskap enn at alle foreldre oppfører seg som meg, så da tar jeg heller den lille ekstrajobben med å hente. I min erfaring er det ikke alle norske foreldre som er like flinke til å se og huske invitasjoner heller, så jeg ringer til alle jeg ikke har fått svar fra. :kontrollfreak:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 14:01   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også hentet og fulgt et par ganger, både norske og andre barn. Noen er alenemødre med mange barn, plutselig blir en lillesøster syk osv. osv. Vi erjo veldignet med ganske stor kapasitet sånn sett, med to foreldre på bare ett barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 14:34   #84
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi bodde i Norge hadde eldstemann ei fra Somalia i klassen. De bodde rett over veien, og lekte mye sammen. Da det var tid for bursdag gikk jeg ned til dem og snakket med dem. Sa at eldstemann hadde veldig lyst at jenta skulle komme i bursdagen, og at det ville bli servert halalpizza til henne. Hun kom.

Ellers er jeg ening i det CD skrev lengre oppe i tråden. Eller var det den andre tråden? Går litt i surr.

Gammel 04-08-11, 15:51   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo bare være enig i alt jeg sier, det er lettest sånn?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 16:11   #86
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Du kan jo bare være enig i alt jeg sier, det er lettest sånn?

Sjikkelig Rema-løsning!

Gammel 04-08-11, 17:36   #87
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Elg: Foreslår at du melder deg på til å drikke te med en muslim, så kan du spørre om alt du lurer på!

Se reklamefilmen her: http://vimeo.com/19290275 (vi trenger en vimeoknapp!)

Jeg synes dette er et veldig godt tiltak, og sikkert noe jeg har behov for.

Men, denne kampanjen er igjen et eksempel på at det i den norske integreringspolitikken ofte er vi som må gjøre noe for bedre å forstå de andre. Når kommer det en kampanje rettet mot innvandrerne hvor de blir bedt om å invitere seg selv på te til oss for å forstå oss bedre?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 18:27   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, troller du, elg?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:00   #89
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror denne mellomklassen som forstår vår sekulære tenkemåte ville vært et viktig bindeledd mellom "oss og dem". Det finnes selvsagt mange sekulære muslimer i Norge, men jeg ønsker meg altså flere, ikke færre. Og jeg synes det er et problem at det ser ut til å dreie i feil retning.

Jeg husker at jeg så et eksempel på vellykket integrering av somaliere, men finner det ikke igjen nå. Det viste seg at de første somalierne som kom til den byen (Porsgrunn?) var velutdannete fra "kultureliten" i Somalia. De fant seg godt til rette, og klarte å hjelpe til med å integrere flyktningene som kom senere.

Gammel 04-08-11, 19:14   #90
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Nei jeg troller ikke. Mine meninger er sikkert ikke politisk korrekte, men det er nå de tankene jeg har. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke slike tanker.

Det jeg prøver å få frem er at man for å få til integrering må gjøre ting både på vår side og på innvandrernes side. Slik integreringspolitikken har vært så langt har det vært veldig fokus på at vi skal tilpasse oss de som kommer. Dette medfører, i hvert fall for noen, at man stadig kommer borti småting som irriterer ved innvandrerne.

Jeg skulle ønske at man etterhvert også begynner å stille krav til de som kommer hit om at de også må prøve å tilpasse seg oss for å få integreringen til å fungere.

Slik jeg ser det har vi for tiden litt to sett med regler. Vi skal være supertolerante mens det er helt OK for innvandrerne å ikke være tolerante mot oss. For eksempel vil min bror bli stemplet som rasist hvis han nekter meg å bli kjæreste med en muslim, mens en muslimsk bror som nekter sin søster å bli kjæreste med en hvit nordmann bare gjør dette av kulturelle årsaker. Tilsvarende kan man også tenke seg hvor lett det vil være for meg å få meg jobb i for eksempel en innvandrerbutikk. Det er visstnok også helt OK at pakistanerne kaller oss Ola Potet, mens vi ikke kan kalle dem noe tilbake. Og det å kalle helt normale norske jenter for hore er også helt OK.

Det var derfor jeg forslo at innvandrerne har like mye behov for å komme til oss for å bli kjent med oss som vi har behov for å komme til dem. Vi må få til en gjensidig respekt på tvers av religioner / kulturer og ikke bare at vi skal respektere alle andre.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:33   #91
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg synes dette er et veldig godt tiltak, og sikkert noe jeg har behov for.

Men, denne kampanjen er igjen et eksempel på at det i den norske integreringspolitikken ofte er vi som må gjøre noe for bedre å forstå de andre. Når kommer det en kampanje rettet mot innvandrerne hvor de blir bedt om å invitere seg selv på te til oss for å forstå oss bedre?

Det er vel bare å invitere, da vel?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:36   #92
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er overhodet ikke enig med det du sier elg. Jeg er ikke enig i meningene dine, og jeg tror ikke at argumentene dine er basert på virkeligheten. Men hvis du har pålitelige kilder, så vil jeg gjerne se dem.

Norge er et av de landene i verden som har strammest grep på hva vi godtar og ikke godtar. Hvis folk tråkker en tøddel over det vi anser som god oppførsel, blir de straks straffet med en kald skulder (kilde: http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460). Dette kan fungere i et samfunn hvor alle er vokst opp med samme normsett, og vet hva de skal forholde seg til. Men det funker ytterst dårlig for innflyttere. Det har vel alle opplevd, som har flyttet på seg i Norge. Nordnorsk humor gir stramme blikk på Oslos vestkant, og sunnmøringers velstandsidealer blir sett som grådighet de fleste andre steder. Så selv om vi selv ser på oss selv som supertolerante om vi godtar at folk har hvitløk i maten, eller ber hjemme på rommet sitt, så er vi på bånn av skalaen i toleranseevne likevel. Helt ærlig; som norsk nordmann fra Norge ville jeg satt stor pris på om andre norske nordmenn ble litt romsligere. Det er jaggu ikke lett å tråkke på den smale sti hele livet, uten å en eller annen gang vekke bygdedyret.

Når det gjelder opplæring av innvandrere så gjør vi allerede det. Alle innvandrere får 300 timer norskopplæring, og i den opplæringen ligger det også veldig mye pensum om norsk kultur, og norske normer og regler. Jeg har undervist i faget, så det har jeg god kjennskap til. Nå skal dette utvides til 600 timer, og det skal stilles strengere krav til at alle gjennomfører det. I tillegg er det mange barneskoler rundt omkring i landet som gjør en god innsats for å lære opp foreldrene til å tilpasse seg det norske. Jada, jeg har opplevd irriterende gamle pakistanske gubber som prøver å hevde seg over meg, men jeg har også opplevd irriterende norske gubber som gjør det samme. Og siden de pakistanske gubbene blir tvunget til å sitte i et klasserom i mange hundre timer og høre på hva jeg lærer dem om normer i det norske samfunnet, så har jeg faktisk tro på at de kan endre seg noe.

Har du noen gang spurt om jobb i en innvandrerbutikk? Jeg tror ikke du ville likt arbeidstidene og lønna, men jeg er ikke så sikker på at du ville blitt nektet arbeid.

Jeg har også undervist ungdommer på ungdomsskolen og i vgs, og både jeg og alle mine kolleger har slått like hardt ned på bruken av ordene "hore", "homo", og andre bannord, enten de kommer fra lyse eller mørke hoder. Så hvor du har det fra at hore er et akseptert ord, det vet jeg ikke.

Gammel 04-08-11, 19:39   #93
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror elg sier mye av det mange tenker, jeg tenker en del av disse tingene jeg også. Og faktisk så er det mange av mine innvandrervenner som også gjør det. Men vi må uansett huske på at det ofte er ytterlighetene i kulturer og religioner vi hører om og som det blir debatt rundt. De aller fleste av oss, uavhengig av bakgrunn, vil bare leve våre liv i fred og ro med våre familier og venner. Vi har ikke kjepphester om at alle andre skal gjøre som oss, men et håp om at andre aksepterer at vi gjør som vi gjør.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:46   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men elg, her inviterer innvandrere deg. Syns du ikke at du burde stå for invitasjonen tilbake?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:53   #95
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettet flommer over av kritikk mot innvandrere. Innvandrere blir trakkasert på gata for å se ut som om de er muslimer når Breivik går bananas. Jeg forstår virkelig ikke den greia med at innvandrere / folk med innvandrerbakgrunn kan si og gjøre nærmest hva som helst med nordmenns velsignelse, samtidig som nordmenn er stemplet og bundet på hender og føtter fra innvandreres side. Jeg tror rett og slett vi lever i parallelle virkeligheter.

Gammel 04-08-11, 20:20   #96
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nettet flommer over av kritikk mot innvandrere. Innvandrere blir trakkasert på gata for å se ut som om de er muslimer når Breivik går bananas. Jeg forstår virkelig ikke den greia med at innvandrere / folk med innvandrerbakgrunn kan si og gjøre nærmest hva som helst med nordmenns velsignelse, samtidig som nordmenn er stemplet og bundet på hender og føtter fra innvandreres side. Jeg tror rett og slett vi lever i parallelle virkeligheter.

Akkurat som ikke alle innvandrere er helt like så er ikke alle nordmenn det heller. Man skulle jo nesten komme til å tro at å trakkasere utlendinger var rene nasjonalsporten.

Jeg er for et flerkulturelt samfunn, jeg er ikke bare for et slikt samfunn - jeg ønsker at det skal være slik. Men jeg tror det er dumt å være så naiv at man tror at f.eks. mennesker fra Somalia som kommer til Norge med stort sett veldig skral skolegang skal klare å tilpasse seg til det norske samfunnet uten veiledning - OG egen vilje til å tilpasse seg. Det at norske fengsler er såpass overrepresentert i tallet på utlendinger/innvandrere/kall det hva du vil er et alvorlig signal om at vi gjør noe galt i alle fall - det er for mange som ikke får til å leve i det norske samfunnet, eller som ikke ønsker å leve i det på samme måte som vi ønsker at de skal gjøre.

Jeg er redd for den økte fremmedfrykten i samfunnet vårt, særlig blant de unge - men jeg tror samtidig på at det er veldig dumt at politikerne underslår at det følger en del problemer - eller utfordringer om man skal være politisk korrekt - med å ta i mot mange flyktninger, og familiegjenforeninger, fra land der skolegangen er mildt sagt skral. Det sier seg selv at dette er "dyre" mennesker som vi må ta vare på over lang tid før de klarer seg selv, og gjør vi ikke det så gjør vi både dem og det norske samfunnet en bjørnetjeneste. Selv er jeg mektig provosert over hvordan vi behandler mange av disse unge som kommer til Norge som 16-17-åringer. Først skal de lære seg norsk - si at det tar et par år. Så skal de ta grunnskole-eksamen - det tar realistisk sett mellom to og tre år. Da kan de begynne på videregående - det tar ofte mellom tre og fire år (man må ofte bruke lenger tid på grunn av språkproblemer). Disse ungdommene får ikke neon støtte så lenge de går på skolen etter at de første to årene er over. Det betyr at de må finansiere tre år på grunnskolen og tre år på videregående med penger fra lånekassa (lån altså) - hvilke norske ungdommer har seks år studielån når de er ferdige som elektrikere? Det norske skolestystemet er tilpasset nordmenn, og fordi vi er så redde for å gjøre forskjell på folk så er det en del som kommer utrolig uheldig ut av det. Blant annet disse ungdommene mine.

Gammel 04-08-11, 20:27   #97
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Det tar 5-7 år før man kan et språk godt nok til å følge normal undervisning, ikke 2-3 år.

Gammel 04-08-11, 20:33   #98
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det tar 5-7 år før man kan et språk godt nok til å følge normal undervisning, ikke 2-3 år.

Det tar i gjennomsnitt 2 år fra man begynner på norskopplæring til man går over i grunnskolen for voksne (altså ungdomsskole). Inntil i fjor høst jobbet jeg i grunnskolen for voksne, og nå jobber jeg i videregående med samme gruppe elever så disse tallene som jeg brukte er jeg helt sikker på.

Selvsagt bruker noen 5-7 år før de lærer språket godt nok til å begynne på grunnskolen - men for dem er skoleløpet i utgangspunktet ikke den lureste veien. Å skaffe seg grunnutdanning vil ta så lang tid at det blir problematisk både i forhold til økonomi, familie og motivasjon.

Andre igjen bruker 3000 timer norskopplæring uten å klare stort annet enn å stave sitt eget navn - og gudene skal vite at de har slitt og jobbet i hver eneste av de 3000 timene. Det er ikke alltid at livet er så lett å leve - det er viktig at vi forstår, og at vi er litt raus med de det gjelder. De fleste klarer seg bedre i det nye landet, og det er bra . Jeg har sittet gjennom et halvår med en gruppe på seks elever som var ferdige med sine 3000 timer norsk, alle hadde bodd leeeeenge i Norge - og målet mitt var at de skulle kunne fylle ut flyttemelding, lese og forstå ukeplaner fra skolen til barna sine og andre relativt enkle tekster. Gudene skal vite at disse seks elevene jobbet - men det er bare ikke så enkelt alltid. Hadde det vært enkelt, og hadde det funnes fasitsvar så hadde vi helt sikkert brukt dem.

Gammel 04-08-11, 20:35   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser, og må derfor anerkjenne at tankene elg fremlegger ikke er uvanlige. Allikevel kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i virkeligheten som blir skissert. Dette er et samfunn jeg kun kjenner igjen fra innvandringsfiendtlig skremselspropaganda. Jeg trives heller ikke med den utstrakte bruken av "vi og dem".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 20:37   #100
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser, og må derfor anerkjenne at tankene elg fremlegger ikke er uvanlige. Allikevel kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i virkeligheten som blir skissert. Dette er et samfunn jeg kun kjenner igjen fra innvandringsfiendtlig skremselspropaganda. Jeg trives heller ikke med den utstrakte bruken av "vi og dem".

Har du forslag til hvilket ord jeg kan bruke i stedet for "de/dem"? Når jeg snakker om elever som jeg har så bruker jeg det ordet uansett om det er norske elever eller om det er utenlandske - men jeg kan gjerne endre på det om det finnes noen gode erstatninger som jeg ikke har oppdaget.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.