|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Det tror jeg du har rett i. Jeg er ikke mer redd for å snakke med dem enn hvem som helst ellers av foreldrene altså, jeg er bare litt dårlig på sånt i utgangspunktet. Det bare slo meg at det egentlig har vært veldig amatørmessig av en ellers velfungerende foreldregruppe å se på at han her ikke er med på bursdager uten å vite hvorfor. For ja, det har vært snakket om.
![]() |
#82 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Akkurat det med bursdager er et tilbakevendende problem, som ofte blir gjort mye større enn det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Vi har også hentet og fulgt et par ganger, både norske og andre barn. Noen er alenemødre med mange barn, plutselig blir en lillesøster syk osv. osv. Vi erjo veldignet med ganske stor kapasitet sånn sett, med to foreldre på bare ett barn.
![]() |
#84 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Da vi bodde i Norge hadde eldstemann ei fra Somalia i klassen. De bodde rett over veien, og lekte mye sammen. Da det var tid for bursdag gikk jeg ned til dem og snakket med dem. Sa at eldstemann hadde veldig lyst at jenta skulle komme i bursdagen, og at det ville bli servert halalpizza til henne. Hun kom.
![]() |
#85 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Du kan jo bare være enig i alt jeg sier, det er lettest sånn?
![]() |
#87 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Jeg synes dette er et veldig godt tiltak, og sikkert noe jeg har behov for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Travelt opptatt
|
Jeg husker at jeg så et eksempel på vellykket integrering av somaliere, men finner det ikke igjen nå. Det viste seg at de første somalierne som kom til den byen (Porsgrunn?) var velutdannete fra "kultureliten" i Somalia. De fant seg godt til rette, og klarte å hjelpe til med å integrere flyktningene som kom senere.
![]() |
#90 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Nei jeg troller ikke. Mine meninger er sikkert ikke politisk korrekte, men det er nå de tankene jeg har. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke slike tanker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Sviiisj!!
|
Det er vel bare å invitere, da vel?
![]() |
#92 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg er overhodet ikke enig med det du sier elg. Jeg er ikke enig i meningene dine, og jeg tror ikke at argumentene dine er basert på virkeligheten. Men hvis du har pålitelige kilder, så vil jeg gjerne se dem.
![]() |
#93 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg tror elg sier mye av det mange tenker, jeg tenker en del av disse tingene jeg også. Og faktisk så er det mange av mine innvandrervenner som også gjør det. Men vi må uansett huske på at det ofte er ytterlighetene i kulturer og religioner vi hører om og som det blir debatt rundt. De aller fleste av oss, uavhengig av bakgrunn, vil bare leve våre liv i fred og ro med våre familier og venner. Vi har ikke kjepphester om at alle andre skal gjøre som oss, men et håp om at andre aksepterer at vi gjør som vi gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Nettet flommer over av kritikk mot innvandrere. Innvandrere blir trakkasert på gata for å se ut som om de er muslimer når Breivik går bananas. Jeg forstår virkelig ikke den greia med at innvandrere / folk med innvandrerbakgrunn kan si og gjøre nærmest hva som helst med nordmenns velsignelse, samtidig som nordmenn er stemplet og bundet på hender og føtter fra innvandreres side. Jeg tror rett og slett vi lever i parallelle virkeligheter.
![]() |
#96 |
En, av to-tre
Akkurat som ikke alle innvandrere er helt like så er ikke alle nordmenn det heller. Man skulle jo nesten komme til å tro at å trakkasere utlendinger var rene nasjonalsporten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
En, av to-tre
Det tar i gjennomsnitt 2 år fra man begynner på norskopplæring til man går over i grunnskolen for voksne (altså ungdomsskole). Inntil i fjor høst jobbet jeg i grunnskolen for voksne, og nå jobber jeg i videregående med samme gruppe elever så disse tallene som jeg brukte er jeg helt sikker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg ser, og må derfor anerkjenne at tankene elg fremlegger ikke er uvanlige. Allikevel kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i virkeligheten som blir skissert. Dette er et samfunn jeg kun kjenner igjen fra innvandringsfiendtlig skremselspropaganda. Jeg trives heller ikke med den utstrakte bruken av "vi og dem". |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
En, av to-tre
Har du forslag til hvilket ord jeg kan bruke i stedet for "de/dem"? Når jeg snakker om elever som jeg har så bruker jeg det ordet uansett om det er norske elever eller om det er utenlandske - men jeg kan gjerne endre på det om det finnes noen gode erstatninger som jeg ikke har oppdaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|