Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-23, 16:08   #941
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det vanligste er å bruke medianlønn, som er ca 45 000 per måned. Men egentlig kan man også argumentere for at det vanligste er der toppen ligger på grafen, som med mitt øye ser ut til å være mer på 40 000 (litt vanskelig å lese av grafen).

Den var litt vanskelig å lese av, ja, siden lønnen ikke er markert på x-aksen. Denne tabellen er fra samme SSB-artikkel som du hentet grafen fra, etter litt snakk rundt dette med «vanlig lønn»:

Øvre og nedre kvartil er satt sånn at 25% tjener mer enn øvre kvartil og 25% tjener mindre enn nedre kvartil, så området mellom øvre og nedre kvartil er det området der 50% av lønninger ligger.

Gammel 23-02-23, 16:19   #942
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Både jeg og mannen tjener under medianlønn, men vi har det ganske greit likevel. Tror det mest handler om at vi bor et sted hvor man får en helt fin familiebolig for 3,5 mill. Vi kunne satt av mye mer hver mnd til ferie enn vi gjør, men vi bruker heller jevnt og trutt unødvendig mye penger på "fest og moro", og har billig ferie (campingvogn på fast plass).

Det handler jo bare om hvor mye penger som går ut, i forhold til de som kommer inn. Så lett, og så vanskelig. Hvis en familie bruker 12 000 kr på bolig hver mnd har man større muligheter til å sette av penger enn hvis det går 20 000 til bolig hver mnd. Og det er ikke sikkert man har en reell mulighet til å velge det ene over det andre. Å spare inn på matbudsjett, forsikringer og strøm utgjør kanskje ikke like mye som å bo billig.

Gammel 23-02-23, 16:26   #943
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Inntekt er nå en viktig faktor, men hvor mange x inntekt i gjeld. Jeg provoseres av at folk provoseres av barnetrygd som går til sparing. Tjener jeg for mye, eller har jeg for lite gjeld og for få biler?

Gammel 23-02-23, 16:28   #944
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En viktig faktor som det er vanskelig å se fra utsiden, er hvor mye flaks folk har hatt i boligmarkedet. Når de har etablert seg, kjøpt og solgt, skilt seg og giftet seg. Det har mer å si enn nesten alt annet, egentlig.

Gammel 23-02-23, 16:40   #945
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det var en finurlig måte å skrive «tar opp lån» på.

Det var mere ment som et apropos til at hvis man kjøpte bolig på rett tid, og så solgte den med mer enn 1 Mill i verdistigning, kan man velge å bruke litt av den Million til forbruk istedenfor å reinvestere direkte i ny bolig. Og siden man kunne kjøpe eneboliger for 500k når jeg var ferdig med å studere, og de samme eneboligene er verdt mye mer enn 5MILL nå, så gjelder det ganske mange jeg kjenner.

Gammel 23-02-23, 16:46   #946
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tenker at det for mange ikke bare er å "sette av penger hver måned". Det var ikke rettet mot deg altså, meisje, men en generell betraktning. Det blir litt som sparetipset til Finn Christian Jagge: Om du sparer to tusen kroner dagen, blir det fort en vane.
Problemet er jo at Nada snakker om "folk med normale inntekter", og hva er nå det, liksom? Egentlig vil jeg ikke ha svar på det, for jeg regner med at mange her inne mener at en "normal" inntekt er på flere hundretusener mer enn hva jeg tjener, f.eks.

Morsomt at du skriver dette Divine. Jeg husker en diskusjon jeg hadde med min venninne fra studiedagene. Som etablerte seg raskt med 2 barn, stor enebolig, hytte, båt og 2 nye biler bare 3 år etter at vi var ferdige med studiene. Hun skjønnte ikke hvordan jeg kunne reise 2 måneder til sør-amerika, for det hadde ikke hun råd til. Jeg bodde i en liten leid 2-roms, hadde 1 bil, og kun møbler kjøpt på loppemarked. Det sier seg selv at mine faste utgifter var en brøkdel av hennes.

Mitt poeng er at man prioriterer hva man bruker inntekten sin på selv. Og klart det er mange som ikke har mulighet til å spare av lønnen sin hver måned, men det er de vi i vår familie velger. Som eksempel sa jeg hvor lite jeg bruker på meg selv per måned i snitt.

Gammel 23-02-23, 17:15   #947
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg ligger under nedre kvartil for alt unntatt kontor- og butikkarbeidere. men det var jo ikke noen bombe. Mannen min ligger vel mer på median for sin yrkesgruppe, vil jeg tro. Men til tross for lave inntekter, vi hadde et møte med bankkonsultenten vår nylig, som sa: Jeg ser ikke en økonomisk sky på himmelen deres. Og jeg ble litt sånn: Men det er jo nettopp av de årsakene meisje nevner. Vi eier en liten leilighet, har én gammel, men stødig bil, og har verken hytte, sekundærbolig, båt, yacht, Tesla eller spikertelt. Som konsulenten sa: Inntekta er ikke viktig, det er det som går UT, som teller. Men jeg får likevel lett pengepanikk, da, mens mannen min sier bare: It's only money. They print more every day.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 23-02-23, 17:19   #948
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er fattig. Har bemidlede, gavmilde foreldre da.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 23-02-23, 17:28   #949
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men til tross for lave inntekter, vi hadde et møte med bankkonsultenten vår nylig, som sa: Jeg ser ikke en økonomisk sky på himmelen deres.

Nå ble jeg nysgjerrig på dette: Er det vanlig å ha en bankkonsulent? Er det fordi dere skal refinansiere eller noe sånt, eller er det noe dere bare har sånn i det daglige? (Hvis dette er uønsket pirking i privatøkonomien, så beklager jeg virkelig, jeg bare spør fordi du nevner vedkommende.)

Gammel 23-02-23, 17:57   #950
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå ble jeg nysgjerrig på dette: Er det vanlig å ha en bankkonsulent? Er det fordi dere skal refinansiere eller noe sånt, eller er det noe dere bare har sånn i det daglige? (Hvis dette er uønsket pirking i privatøkonomien, så beklager jeg virkelig, jeg bare spør fordi du nevner vedkommende.)

Ja, tror det. Når jeg logger meg inn i nettbanken, så står det hvem som er min rådgiver. Aldri møtt eller snakket med vedkommende da..

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 23-02-23, 18:32   #951
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Ja, tror det. Når jeg logger meg inn i nettbanken, så står det hvem som er min rådgiver. Aldri møtt eller snakket med vedkommende da..

Samme her.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 23-02-23, 18:34   #952
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men det er jo forskjell på en person banken har pekt ut til din kontakt, som du aldri har snakket med, og en person du snakker med og har møter med. Det var det siste jeg lurte på om er vanlig.

Gammel 23-02-23, 18:42   #953
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min bankkontakt ringer meg en gang i året og lurer på om jeg lurer på noe
Hun prøver da også å selge inn ulike av tilbudene til banken, f.eks fondssparing o.l.

Gammel 24-02-23, 08:31   #954
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det vanlig å ha en bankkonsulent? Er det fordi dere skal refinansiere eller noe sånt, eller er det noe dere bare har sånn i det daglige? (Hvis dette er uønsket pirking i privatøkonomien, så beklager jeg virkelig, jeg bare spør fordi du nevner vedkommende.)

Aner ikke om det er vanlig. Da vi byttet bank til mammas lokalbank i 2001, var det fordi rådgiveren der var så innmari flink. Vi hadde en del samtaler med henne på telefon og mail, og møtte henne fysisk en gang, selv om det betød at vi måtte kjøre 50 mil. Nå er hun pensjonist, men vi ble automatisk tildelt en ny rådgiver som vi også har hatt sporadisk kontakt med på telefon og mail. Årsaken til at vi ba om et fysisk møte med han nå nylig, var at vi har så mange kommende utgifter i forbindelse med vedlikehold av bolig at vi trengte noen råd om hvordan vi burde gjøre det. Pluss at vi ville se litt på forsikringene våre. Og siden jeg hater telefon/Teams, valgte vi å reise 50 mil igjen for å møte han IRL. Men det var verdt det.

"Folk flest" har kanskje ikke bankrådgivere lenger, men jeg og mannen er domme såm brø når det gjelder økonomi og forsikring, så vi trenger at noen tegner og forteller og mater oss med teskje.

Jeg vil ikke akkurat si at vi snakker med rådgiveren sånn idet daglige, men jeg kontakter heller han direkte enn å ringe bankens generelle kunderådgivning om det skulle være noe, siden jeg synes det er svært varierende kvalitet på servicen der.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 24-02-23, 21:36   #955
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på hva vi skal gjøre i påskeferien og sommerferien.

Sist redigert av Millen : 26-02-23 kl 10:04.
Millen er aktiv nå  
Gammel 26-02-23, 19:38   #956
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

IKKE dra på hytta, ihvertfall!

Timar er ikke aktiv  
Gammel 26-02-23, 20:23   #957
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

[quote=Timar;5214280]IKKE dra på hytta, ihvertfall!

Vi skal nok på hytta til sommeren ihvertfall (ifjor var det eksterne årsaker som gjorde at alt var dritt.
Vil heller på hytta enn andre steder for å si det sånn..

Gammel 26-02-23, 21:05   #958
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

I påskeferien kan du vere heime og online, slik at du kan vere pålogga her i lag med oss andre som har null planar i påska.

Gammel 26-02-23, 21:08   #959
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

I påskeferien kan du vere heime og online, slik at du kan vere pålogga her i lag med oss andre som har null planar i påska.

God plan!

Gammel 26-02-23, 21:42   #960
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag lurer jeg på hva WHO skal bestemme i morgen?
Har _en_ rabiat vaksinemotstander på FB og vedkommende er i farta i dag. Snakker om tvangsvaksinering.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.