Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvite busser til Polen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 10:49   #61
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite busser til Polen

Klart. Jeg var litt navlebeskuende, og tenkte ikke på at det bor folk utenfor oslogryta. :lfau:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 12:04   #62
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg antar at Flubby mente det manglet 7000 samlet? En femdagerstur med hvite busser koster litt over 3000 kroner per pers.

Til sammen mangler klassen 120 000 kr i forhold til budsjett for turen. Klassen går for 10-dagersvarianten, samt at det er dyrt og reise helt fra Tromsø.

Gammel 10-12-09, 12:10   #63
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, det var mye penger. Vet du hvorfor det går så tregt med innsamlingen av penger?

Gammel 10-12-09, 12:13   #64
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette går vel inn under bestemmelsene om leirskoler. Leirskoleopphold kan ikke bestilles lenger nå. Turer som ikke var bestilt senest 1. august 2008 kan ikke forekomme.

Dette er det som har gått ut sentralt og som er de retningslinjene vår skole viser til. Vi får ikke lov til å arrangere sånt som dette med mindre det er hundre prosent privat og foregår i ferien.

Hvilket er utrolig synd - dette er fantastisk bra opplegg. I vår kommune har de reist på slike turer i mange, mange år.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 13:05   #65
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Oj, det var mye penger. Vet du hvorfor det går så tregt med innsamlingen av penger?

Varierende motivasjon og kapasitet hos både unger og foreldre. Noen har samlet inn mye, mens andre gir blanke og vil betale hele turen av egen lomme for å slippe å delta på felles pengeinnsamlingsprosjekter. Og dessverre er det en del av den typen i klassen til jenta mi, minst halvparten ønsker å ty til denne løsningen. Det er mest i teorien at folk har lyst til å bidra med tid og initiativ. Det er kjedelig og traske fra dør til dørmed loddbok, julenek og kakebokser annenhver uke. Jeg forstår at ungene blir lei, og jeg blir lei av å mase på henne som er lei av å selge kakebokser.

Gammel 10-12-09, 13:34   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Varierende motivasjon og kapasitet hos både unger og foreldre. Noen har samlet inn mye, mens andre gir blanke og vil betale hele turen av egen lomme for å slippe å delta på felles pengeinnsamlingsprosjekter. Og dessverre er det en del av den typen i klassen til jenta mi, minst halvparten ønsker å ty til denne løsningen. Det er mest i teorien at folk har lyst til å bidra med tid og initiativ. Det er kjedelig og traske fra dør til dørmed loddbok, julenek og kakebokser annenhver uke. Jeg forstår at ungene blir lei, og jeg blir lei av å mase på henne som er lei av å selge kakebokser.

Jeg er absolutt en av de som helst ikke samler inn penger. Jeg foretrekker å heller bruke en brøkdel av den tiden på å jobbe overtid så betaler jeg det mye raskere.

Men jeg håper dette ikke sees på som usolidarisk med de som ikke kan tjene pengene fort? Jeg har igrunnen alltid tenkt at da er det færre om beina på veldedighetskronene når jeg ikke er med der jeg.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 13:40   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg håper dette ikke sees på som usolidarisk med de som ikke kan tjene pengene fort? Jeg har igrunnen alltid tenkt at da er det færre om beina på veldedighetskronene når jeg ikke er med der jeg.

På en måte så er det det. Jeg mener at dersom man inngår en spare- og inntjeningsavtale, så må alle være med. Alle tjener kanskje ikke inn like mye, men arbeidsmengden bør være den samme. Hvis ikke bør det være en ordning hvor man enten binder seg til en inntjeningsavtale eller velger å stå utenfor.

Gammel 10-12-09, 13:48   #68
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Det at dette blir praktisert synes jeg bare er trist. Selv hadde jeg gjort opprør. Enten må det være en kollektiv greie eller ikke i det hele tatt.

Har skolen sagt noe om hva de synes om denne saken her?

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:15   #69
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det at dette blir praktisert synes jeg bare er trist. Selv hadde jeg gjort opprør. Enten må det være en kollektiv greie eller ikke i det hele tatt.

Har skolen sagt noe om hva de synes om denne saken her?

Skolen har vel strengt tatt ikke så mye de skulle ha sagt siden klasseturen gjennomføres siste undervisningsuke + sommerferien til ungene. Hver enkelt må altså søke sitt barn fri for å kunne delta på turen.

Jeg synes også det er trist at det skal være sånn. Vi kommer til å sende jenta vår på tur uansett, det er dyrt, men vi har råd selv om det blir med bismak siden jentungen ikke har arbeidet hardt nok selv for å komme seg på tur. Men det er jo ikke alle som har verken råd til å betale seg ut av dugnadsgjengen, eller anledning til å delta. Flere er alene med små barn, for eksempel. I verste fall får ikke disse ungene være med, og det synes jeg er både leit og usolidarisk, og det kommer jeg ikke til å godta. Jeg sender mitt barn på tur kun dersom alle får være med, blir hvite busser for dyrt, så får det bli telting på Sommarøya dersom det er hva klassen har råd til. Det virket som om flere foreldre mente det samme, men så var det de to som truet å trekke sine unger fra turen i sin helhet dersom det ikke ble Hvite Busser. Herlig gjeng

Gammel 10-12-09, 14:32   #70
Skvetten
Passiv

Standard

Fy flate for et miljø og for noen verdier sier jeg bare. Holder virkelig med deg i å kun la henne reise dersom alle reiser. Det er jo tullete at to foreldrepar skal presse dette gjennom.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:58   #71
Slettet bruker
Passiv

Standard

På en måte så er det det. Jeg mener at dersom man inngår en spare- og inntjeningsavtale, så må alle være med. Alle tjener kanskje ikke inn like mye, men arbeidsmengden bør være den samme. Hvis ikke bør det være en ordning hvor man enten binder seg til en inntjeningsavtale eller velger å stå utenfor.

Jeg følger jo opp en avtale hvis jeg går inn i den såklart. Men som regel pleier jeg å spørre om man kan gjøre det sånn at det som tjenes inn kan fordeles til de som bidrar med å tjene inn - så kan de som heller vil betale gjøre det.

Er det ufint?

Jeg stiller på dugnader og sånt, men jeg synes det er dårlig bruk av ressursene mine. Der tar de inn en hundrings i timen eller noe på meg - jeg vil heller jobbe en time og betale en timelønn da. Men jeg innser at man ikke kan gjøre det der - man skal visst stille på fotballdugnader. Kan jeg dog komme unna en dugnad så gjør jeg altså det.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:06   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Så lenge man inngår en avtale om å IKKE delta i inntjeningen, så er det greit, synes jeg. Jeg synes det er verre med "ja, vi prøver å samle inn penger, men får vi ikke inn nok, så betaler foreldrene resten selv". Det setter mange i en knipe, da de ikke vet om de kan melde på barnet, da barnet KAN reise hvis det blir tjent inn nok penger, mens det IKKE kan reise dersom foreldrene plutselig må legge ut mye selv.

Gammel 10-12-09, 16:12   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet hvis alle skal betale seg ut av en dugnad er at det blir himla mye arbeid på de få som er igjen. Det tar nemlig ganske mye ressurser å skulle organisere det å leie inn betalt arbeidskraft for de pengene de foreldrene som ikke er med betaler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:25   #74
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Problemet hvis alle skal betale seg ut av en dugnad er at det blir himla mye arbeid på de få som er igjen. Det tar nemlig ganske mye ressurser å skulle organisere det å leie inn betalt arbeidskraft for de pengene de foreldrene som ikke er med betaler.

Ja, hvis det går sport i det, så blir det selvsagt et stort problem.

Gammel 10-12-09, 16:57   #75
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og poenget med dugnad er vel strengt tatt også at alle bidrar med det de evner, til felleskapet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 17:48   #76
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg følger jo opp en avtale hvis jeg går inn i den såklart. Men som regel pleier jeg å spørre om man kan gjøre det sånn at det som tjenes inn kan fordeles til de som bidrar med å tjene inn - så kan de som heller vil betale gjøre det.

Er det ufint?

Ikke dersom det er snakk om dugnaden i et borettslag. Er det snakk om dugnaden til en klassetur så synes jeg det. Da er det en fellesskapstur som skal styrke samholdet mellom ungene, skulle ellers bare mangle at de voksne stilte opp da som gode forbilder.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 18:05   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ufint?

Jeg stiller på dugnader og sånt, men jeg synes det er dårlig bruk av ressursene mine. Der tar de inn en hundrings i timen eller noe på meg - jeg vil heller jobbe en time og betale en timelønn da. Men jeg innser at man ikke kan gjøre det der - man skal visst stille på fotballdugnader. Kan jeg dog komme unna en dugnad så gjør jeg altså det.

La oss si at i en klasse er det to stykker som ikke har foreldre som kan betale for dem. Det vil ta dem ganske mye mer tid og krefter til å samle inn pengene som trengs, enn hvis hele klassen går sammen om det.

Om alle i borettslaget her bortsett fra to ønsker å betale seg ut av dugnaden så må de to bruke masse tid og ressurser på å finne firma som kan gjøre arbeidet for dem, og i mange tilfelle er det ting som er helt idiotisk å leie inn et firma til å gjøre, som å bære ned hagemøbler fra loftet. Slitsomt og langtekkelig for to, ganske effektivt for ti.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 08:10   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke enig i regnestykkene jeg.

Jeg mener at om det er et stykke arbeid som skal gjøres på dugnad så må man nesten stille og gjøre sin del. Eller leie noen til å gjøre det. Ellers blir det mer på resten - det er ikke greit.

Men om det skal samles inn penger, la oss si to tusen til hver elev. Da skal hver elev jobbe for å få inn ca 2000. Om jeg betaler mine 2000 fra egen lomme så blir det ikke noen ekstra jobb på de som heller skal samle inn på dugnad. De skal fremdeles samle inn 2000 selv - akkurat som de også skal om jeg samler inn pengene fra andre fremfor å betale.

Er det lagt opp til at ungene skal med i dugnadsinnsatsen sånn at denne har en sosial verdi så er det selvsagt noe helt annet. Da går man på dugnaden. Men sånn dugnad som kun tar masse tid og hvor den eneste målet er å samle inn penger skjønner jeg ikke helt vitsen med.

Jeg ser ofte at de ulike idrettsgruppene for eksempel selger lodd for å få inn penger. Timelønnen på dette må jo være bortimot ingenting. Jeg vil da langt heller bare betale og bruke tiden på noe annet. Er det da sånn at hvis jeg da kjøper alle loddene selv så er det greit, men hvis jeg bare overfører pengene uten lodd så er det ikke greit?

Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 12:21   #79
Skvetten
Passiv

Standard

Da vi var gjennom dette her var det x antall kroner som skulle arbeides inn. De jobbet som helter og klarte nesten å finansiere hele turen inkludert måltider og knusekasse. Det som da ble gjort var at det resterende beløpet ble delt ut på samtlige og det ble en egenbetaling på 1000,- kroner. For et par familier ble det for mye, da var vi noen som delte på å betale det som gjensto slik at alle kunen være med.

Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 11:02   #80
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

Da er det visst bestemt, det blir hvite busser. Det er 25 elever i klassen til jenta mi. 19 foreldre var klart for hvite busser. 3 foreldre ble med på hva som helst som majoriteten bestemte, og 3 foreldre så helst at det ble et rimeligere alternativ, men ville hoste opp mellomlegget dersom det ble bestemt at elevene skulle på tur med hvite busser.
I går var det et program på TV om ei ung jente som heter Wanda som var tvangsflyttet til Tyskland. Hun drev og sporet opp skandinaviske fanger i konsentrasjonsleirene, og var med på å dra i gang bevegelsen Hvite Busser. Jeg satte programmet på pause og ropte på jentungen, dette måtte hun se. Hun hadde tid til å se akkurat et minutt før hun ikke gadd mer. Hun hadde tross alt stemt på noe annet enn hvite busser, og klarte ikke vise engasjement for en kjedelig gammel dame som bare fortalte en historie på TV mens det ble vist bilder i sort/hvitt. Jeg frykter dette kommer til å bli et tungt halvår hvor man skal motivere en uengasjert tenåring til å delta på pengeinnsamlinger. Hun ønsker ikke sterkt nok denne turen til å selge lodd og steke vafler i vinterkulda til sultne juleshoppere.
Når jeg blir Eneveldig Diktator skal klasseturer forbys i sin helhet Mas om penger fører aldri noe godt med seg, det kommer alltid til diskusjon om hvem som har gjort mest, og hvem som fortjener størst del av kaka. Også blir de andre sure fordi kaka deles urettferdig, mens andre igjen ikke liker kake og vil helst kjøpe sin egen og ikke dele med noen. Tviler på at stemninga i foreldregruppa kommer til å være spesielt god framover.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.