Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 14:17   #61
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Er ikke faren til Pippi Langstrømpe negerkonge?

Gammel 14-03-09, 14:22   #62
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Er ikke faren til Pippi Langstrømpe negerkonge?

Ikke nå lenger - sydhavskonge.

Gammel 14-03-09, 14:25   #63
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke nå lenger - sydhavskonge.

Aah...

Gammel 14-03-09, 14:39   #64
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Men for meg så opplever jeg ikke ordet neger negativt ladet.

Opprinnelig lagt inn av Spetakkelet, her.

Hva er egentlig problemet med ordet neger?? Jeg vet mange har restriksjoner mot det, men rent teoretisk er det jo ikke noe stygt. Det er jo bare en betegnelse på en mørkhudet person, og det alene er jo ikke noe galt - på en eller annen måte må man jo kunne beskrive de som har en annen hudfarge enn oss selv. Nigger og svarting derimot ...

Hentet fra nettsidene til African Youth in Norway:

Sitat:

Å påstå at ”neger” opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre.

Så "rent teoretisk" er det ikke videre pen betegnelse på mennesker av afrikansk opprinnelse. Uttrykket har en historie, og det er nok bare å venne seg til at det er en fullstendig uakseptabel betegnelse på mennesker.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:04   #65
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synger om fyll, slossing og gud for mine barn. :

Sitat:

Jag är fattig bonddräng, men jag lever ändå.
Dagar går och kommer, medan jag knogar på.
Harvar, sår och plöjer, mockar, gräver och bär.
Går bak mina oxar, hojtar visslar och svär.

Jag är fattig bonddräng, och jag tuggar mitt snus.
Och när lörda'n kommer, vill jag ta mig ett rus.
Sen, när jag blitt livad vill jag tampas och slåss.
Vila hos en flicka vill jag också, förstås.

Sen, så kommer sönda'n, och då vill våran präst,
att jag ska i kyrkan, men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen men,
för en fattig bonddräng, börjar knoget igen.

Så går hela veckan, alla dagar och år.
Jag går med min lie, och jag plöjer och sår.
Jag kör mina oxar och jag hässjar mitt hö.
Harvar, gnor och trälar, och till sist ska jag dö.

Står där, fattig bonddräng invid Himmelens port.
Lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren, Gud i Himlen, är väl missnöjd förstås.

Men, då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit.
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng, är Du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, skall Du vara mig när.

Åh, jag, fattig bonddräng står så still inför Gud.
Och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu Du, säger Herren, är ditt arbete slut.
Nu Du, fattig bonddräng, nu får Du vila ut.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:11   #66
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man skal ha et bevisst forhold til hvilke holdninger kultur formidler - ingen tvil om det.

Men jeg synes samtidig at en barnekultur fullstendig strippet for alt som kan være i nærheten av PUK lett kan bli fattig, tannløs og endimensjonal.

Gammel 14-03-09, 17:17   #67
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men den svært så kjente sangen Dukke Lise er ikke helt lett å svelge, den heller.

... Og dukke lise hør nå på meg
dersom de andre klemmer på deg,
så skal du værsågod tie still
hvis du vil være dannet og snill.

..men dukkelise pass deg nå litt
leke med Petter det går for vidt
Han er en gammel tøydukkemann
Du er for fin Det går ikke an.

Jeg ble forresten ganske så overrasket da jeg begynte å lese i den store Mumiboken over de fyldige og mange beskrivelsene av homser.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 17:23   #68
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Men den svært så kjente sangen Dukke Lise er ikke helt lett å svelge, den heller.

Kommer an på hvilken versjon man synger, det.

Gammel 14-03-09, 17:27   #69
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Kommer an på hvilken versjon man synger, det.

Den var "feisty".

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 17:28   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Også har vi jo klassikeren "gøy på landet".

"En natt slo lynet ned på rommet oppe hos han pappa,
vi barna .... lå i kottet under trappa
den natta da var mor i byen, så hun ble ikke ramma,
men Magda gikk i flere da'r med ene beinet lamma!"

Hmmm... hvor var det Magda oppholdt seg, som gjorde at hun ble truffet av lynet, tro? Og hvorfor var Far så ivrig med vedbæring for denne kvinnen?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:25   #71
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Den skumleste er og blir den sangen om den veldig happy familien med alle barna som spiller forskjellige instrumenter.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:37   #72
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hentet fra nettsidene til African Youth in Norway:

Så "rent teoretisk" er det ikke videre pen betegnelse på mennesker av afrikansk opprinnelse. Uttrykket har en historie, og det er nok bare å venne seg til at det er en fullstendig uakseptabel betegnelse på mennesker.

Godtar dette altså Men tenker fortsatt at vi skal være forsiktige med å strippe alt og tolke det hen i værste mening; rent generelt!

Er veldig enig med Hattifnattens og Zoë i deres siste innlegg!

Gammel 14-03-09, 18:47   #73
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg synger puk-sanger :tilstår:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:59   #74
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synger i vei, og leser eventyr og ser lindgren, og så forklarer jeg litt underveis om hvordan det var før, og at ting man gjorde og sa da ikke er ok nå. Men, jeg sensurerer Albert Åbergs saftdrikking etter tannpuss

Gammel 14-03-09, 19:01   #75
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg synger forøvrig "En liten, liten gutt" og ser ikke problemet med "en liten kineser".

Jeg synger veldig gjerne "Det var en gang et troll" på jobben, men jeg hopper over verset om negergutten. "En liten kineser" synes jeg er helt greit, selv om det av og til er kinesere i klassen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 19:02   #76
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det i nyere sangbøker og skolebøker, sensureres verset om den såkalte negergutten?

Gammel 14-03-09, 19:27   #77
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hmmm... hvor var det Magda oppholdt seg, som gjorde at hun ble truffet av lynet, tro? Og hvorfor var Far så ivrig med vedbæring for denne kvinnen?

Den har jeg grubla over etter at jeg nådde en viss alder også, ja.

Gammel 14-03-09, 19:36   #78
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Jeg er av den oppfatning at barna ikke tar teksten i sangene like seriøst som oss voksne..
Jeg har hørt alle sangene med negerord og gud vet hva, uten å ha blitt noen rasist av den grunn! Ok, jeg forandrer nok tekster her og der, rett og slett fordi jeg mener at også barnesanger og dikt bør gjennomgå modernisering, for i det hele tatt å ha noen hensikt..

Det som Jeg har reagert på, er pappaen til Emil!!
FOr en behandling av ungen sin!
Og alle de andre der!
Jeg husker Emil som rampete da jeg var barn.
Nå ser jeg så tydelig at han bare er ett resultat av en hissigproop av en gal pappa som favoriserer ungene sine, og ikke eier sinnekontroll!
Men, kanskje det var Astrids poeng, vise åssen pappaer IKKE bør være?

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 20:22   #79
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere har jo glemt både "Negergutten Hoa", som var en ekte hottentott, og "Vesle negerdukke", som sover jevnt og trutt sammen en gul kinesergutt eller noe sånt.

Det var ganske så festlig da jeg skulle lese "Julemysteriet" for klassen min til jul i fjor da det sto om "Negerkongen" gjentatte ganger.

Gammel 14-03-09, 20:26   #80
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan jo også nevne en sang pappa gikk og nynnet på da vi var barn. Den var en særlig stor hit da vi gikk gjennom "blod og gørr"-perioden vår (synges til "En bussjåførmelodien):

En hedersmann på skinna gikk
så hørte'n toget ula.
Og kondoktør'n av toget gikk
og skrapte'n vekk fra hjula.

Så kan man jo også undres på hvorfor denne hedersmannen vandret langs togskinnene, og hvorfor han ikke så/hørte toget før det ulte...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.