Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-08, 19:40   #61
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvorfor skal ikke barna spise rødbeter?

Det med nitrat/nitritt, ja, og dessuten inneholder syltelaken masse sukker.

Barnehagen jeg jobber i er ikke sukkerfri, men vi har i løpet av de siste årene redusert kraftig på bruken av sukker og søte matvarer, samtidig som vi har hatt mer og mer fokus på mat og kosthold. Barna får lov å ha med kake når de har bursdag, eller de kan ha med fruktsalat, pizzasnurrer, pasta og kjøttsaus... Vi baker nå alt brødet vi spiser, og det er varm mat to ganger i uka.

Prim/gomme/syltetøy kastet vi ut for noen år siden, og nå er det fat med oppskåret grønt (paprika, agurk, sukkererter, purre, tomat...) til alle brødmåltider, og selvsagt grønnsaker i varmmaten. Da primen forsvant lurte vi litt på hvordan det skulle gå med de barna som kun spiste ett pålegg, men tenk - det har faktisk ikke vært spurt etter søtpåleggene overhodet.

Det er enormt mye fokus på kosthold i barnehagene nå, så jeg synes det er veldig rart å høre om nystarta barnehager som serverer det du forteller om, Myrsnipa. Det går i hvert fall an å spørre om de har tenkt å ta opp maten til vurdering etter hvert.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:54   #62
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Knekkebrød er da sunt så lenge det er grovt? Mye lettere å få fullkorn gjennom knekkebrød enn brød, da man kan gå ganske langt opp på grovhetsskalaen der uten at man får denne "sponplate-murstein"-følelsen.

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Det skal serveres sponplate mursteiner ja..og enkelte barn direkte vegrer seg. Jeg syns sponplata er god, men jeg liker sånne brød. Så er jeg ikke to år heller.

Vi baker brødet selv, og avdelingens minste på 18 måneder langer innpå med nybakt grovbrød! Det trenger ikke være sponplate hvis det får heve lenge nok.

Små barn trenger heller ikke altfor grovt brød fordi for mye fiber kan gjøre at det blir fullt i magen før de har fått den næringen de trenger. Dette gjelder mest småspiste barn.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:54   #63
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo er det ikke lov med kostpenger i kommunale barnehager. Dessverre vil jeg si, jeg ville gjerne betalt for litt grønt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:59   #64
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi betaler heller ikke kostpenger.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 20:01   #65
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at jeg er helt teit, for jeg er ikke så opptatt av hva ungene mine spiser i barnehagen. Eller er jeg kanskje så naiv at jeg regner med at de har skikkelig mat.....?

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:26   #66
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I Oslo er det ikke lov med kostpenger i kommunale barnehager. Dessverre vil jeg si, jeg ville gjerne betalt for litt grønt.

Vi betaler kostpenger i den kommunale barnehagen vår i Oslo.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:45   #67
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

Hva er gomme?

Pålegg, tradisjonspålegg for å være mer presis.

Gomme fra Oppdal

10 liter melk
1 ts løype
støtt kardemomme

Varm melken til 32 C og ha i løype. Kok inn til det tykner. Rør i gommen mot slutten av koketiden. Øs i et trau og rør til den er kald så den ikke blir "sandete". Legg en osteklut i en kumme og ha i gommen. La den stå til neste dag.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 22:09   #68
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

Takk, Skvetten!

Bare hyggelig. Jeg har mange gode minner fra da mormor lagde gomme, masse rosiner i og kanel på toppen. Snadder på nybakt brød.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 22:29   #69
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Det med nitrat/nitritt, ja, og dessuten inneholder syltelaken masse sukker.

For nitritt/nitrat er grensen 1 år.

Gammel 11-11-08, 22:47   #70
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

For nitritt/nitrat er grensen 1 år.

Nitrat er stoffet, nitritt er etter hva jeg husker forbudt som tilsetning i mat (matsminke) og den forbindelsen som kan oppstå i kroppen.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 22:49   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.shdir.no/ernaering/barnehage/

Barnehagen har jo også retningslinjer å forholde seg til når det gjelder kosthold. Men uansett så kan det jo tolkes ulikt, og variere veldig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 22:51   #72
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Sammendrag

Barnehagen skal ifølge rammeplanen bidra til at barna tilegner seg gode vaner, holdninger og kunnskaper når det gjelder kosthold, hygiene, aktivitet og hvile. Arbeidet med mat og måltider i barnehagen bør skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem, og det bør forankres i barnehagens årsplan.

MÅLTIDER

Barnehagen bør:
1. Legge til rette for minimum to faste, ernæringsmessig fullverdige måltider hver dag med medbrakt eller servert mat
2. Sette av god tid til hvert måltid, minimum 30 minutter til å spise, slik at barna får i seg tilstrekkelig med mat
3. Legge til rette for å kunne spise frokost for de barna som ikke har spist frokost hjemme
4. Ha maksimum 3 timer mellom hvert måltid. Noen barn, særlig de yngste, kan ha behov for å spise oftere
5. Legge til rette for at de voksne tar aktivt del i måltidet og spiser sammen med barna
6. Legge til rette for et godt fungerende og trivelig spisemiljø
7. Sørge for god hygiene før og under måltidene og ved oppbevaring og tilberedning av mat
8. Ivareta måltidenes pedagogiske funksjon

MAT OG DRIKKE

9. Maten bør varieres over tid og gi varierte smaksopplevelser
10. Måltidene bør settes sammen av mat fra følgende tre grupper:
Gruppe 1: Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta etc.
Gruppe 2: Grønnsaker og frukt/bær
Gruppe 3: Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner, linser etc.

11. Plantemargarin og olje bør velges framfor smør og smørblandede margarintyper
12. Drikke til måltidene bør være skummet melk, ekstra lettmelk eller lettmelk
13. Vann er tørstedrikk mellom måltidene, og bør også tilbys til måltidene
14. Mat og drikke med mye tilsatt sukker bør unngås
15. De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke

Gammel 11-11-08, 22:53   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Når det er sagt synes jeg helt ærlig at det over er vanskelig å forholde seg til i perioder, som styrer i barnehagen, med den øknomien vi har.
10 kr pr barn pr dag dekker virkelig ikke et sunt og variert kosthold gjennom 3-4 måltider.

Gammel 11-11-08, 23:18   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Pålegg, tradisjonspålegg for å være mer presis.

Gomme fra Oppdal

10 liter melk
1 ts løype
støtt kardemomme

Varm melken til 32 C og ha i løype. Kok inn til det tykner. Rør i gommen mot slutten av koketiden. Øs i et trau og rør til den er kald så den ikke blir "sandete". Legg en osteklut i en kumme og ha i gommen. La den stå til neste dag.

Hva er løype og hva er kumme. Hm, og hv er osteklut og støtt kardemomme?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 23:25   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva er galt med det? Det er jo bare en slags ost?

Gammel 12-11-08, 07:38   #76
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Hannah får spise både gomme, prim, brunost og syltetøy hun. Men ikke bare det. For meg handler det om variasjon. Så lenge hun også spiser leverpostei, kaviar, makrell i tomat, smøreoster, egg etc.. så er det ok.

Gammel 12-11-08, 09:25   #77
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvorfor skal ikke barna spise rødbeter?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Skal ikke barn ha spinat? Oj, det bruker vi ganske mye av.

Det er jo ikke snakk om å ikke spise i det hele tatt, men å unngå store mengder.

Sitat matportalen:

Sitat:

Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt

.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

. Hvem er det som liker disse superbleke vafflene? Ja, bortsett fra mannen min. Vaffler skal være brune.

Ja til godt stekte brune vafler!

Jeg skjønner heller ikke problemet med gomme, med mindre de lager den med mye sukker. I mormor sin oppskrift har vi en ss med sukker (pluss at jeg lager med masse rosiner da ... )

Gammel 12-11-08, 09:37   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor får man tak i løype til å lage gomme, forresten? Det høres GODT ut!

Jeg liker forresten bleke vafler. Eller, egentlig liker jeg best røren.

Gammel 12-11-08, 10:05   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg liker forresten bleke vafler. Eller, egentlig liker jeg best røren.

Jeg har ei venninne som er like sprø som deg. Når vi lager lapper eller vafler, må jeg alltid steke lappene til henne bare på den ene siden slik at de nesten er flytende oppå, og vaflene må være så lyse at de nesten ikke henger sammen. Hun spiser også røre til hun blir dårlig, da jeg laget eplekake i helgen, slikket hun bollen etterpå. Merkelige folk.

Gammel 12-11-08, 10:09   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Mener du at det finnes folk som IKKE slikker bollen?!?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.