|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg tror sant å si at ungene mine har fått i seg verre mat når de har begynt å spise vår mat.
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg synes igjen det kommer veldig an på bruk. Jeg ser jo noen som gir ungene glassmat til de er 2 år og da ville jeg vel tenkt at det kunne bli noe ensidig og ensidig "belastning" av hva-det-nå-er-i-glassene. Hadde det drøyd ut såpass, hadde jeg i større grad forsøkt å variere med egen mat iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?
For det første så kjøper jeg jo økologiske råvarer. For det andre så mente jeg faktisk ikke annet at det ikke var noe problem å lage vel så god barnemat selv, og det var et svar til Pelle som sa:
Derav mitt svar.
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg lager middagsmat selv til minste, men grøt kjøper jeg fra Hipp. Jeg kan leve med det hun får i seg, kjenner jeg. Hirsegrøt har jeg prøvd å lage, men da blir hun eitrende forbanna.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?For mitt vedkommende er produksjonsfeil vel så sannsynlig i mitt eget kjøkken.
![]() |
#6 |
frakoblet
|
Jeg er litt usikker på irånien her, altså.
![]() |
#7 |
frakoblet
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Og en annen ting som gjorde at jeg helst ville vite hva som gikk inn i mathullet hos mine: Det ble funnet glassbiter i et Småfolk-glass, husker jeg.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg skjønner at jeg er håpløst naiv. Når det står usukret på pakken, er det allikevel sukker i den?
![]() |
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er maltodextrin i den, som er like ille som sukker, om ikke enda verre.
![]() |
#10 |
Sviiisj!!
|
Oi, det visste jeg ikke. En slags mellomting mellom sukker og stivelse, eller?
![]() |
#12 |
Sviiisj!!
|
Det er vel en mulighet for at noen oppfatter det slik, men sukker i mindre mengder er tross alt helt ufarlig. Jeg gir babyen min fruktmos med god samvittighet, enda så mye fruktsukker det er i den.
![]() |
#13 |
Live and let live
|
Men det blir jo ikke i mindre grad når man gir 2 grøtmåltid, 2 fruktmåltid (med ekstra tilsatt høyglykemisk rismel i frukten), og ett glassmåltid med nesten ingen protein og fett, men fortsatt bare karbohydrater.
![]() |
#14 |
Live and let live
|
Jeg vil heller gi ordentlig mat, og ha god samvittighet for å lage vafler av og til, eller servere en ekstra porsjon frukt for kosens del. Jatakk begge deler. Med et godt utgangspunkt og et godt kosthold i bunn, så har man større slingringsmonn å gå på helsemessig. For mye raske karbohydrater er ikke hovedproblemet, men for lite byggestener og fettsyrer til kroppen.
![]() |
#15 |
Travelt opptatt
|
Nå står det vel på både glassene og posegrøtene at man bør tilsette litt olje eller annet fett. De helt små får som regel veldig mye av det de trenger fra melka, og når de vokser fra melka får de som regel brødskiver og vanlig middagsmat.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Noen få måneder med ferdigmat har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for. Jeg har brukt usøtede fullkorns- eller havregrøter, og noe Holle-grøter (til dem som har villet hatt det).
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
Det er helt minimal forskjell (Nestle/Holle, begge i prosent):
![]() |
#18 |
Drømmer
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Lillemann fikk grøt fra nestle, det var det eneste han ville ha. Ikke ville han ha maten jeg laget selv heller så her ble det glassmat. Så da fikk han nok kakedeig da.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Stadig underveis
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Mine barn har vel ikke smakt Nestle eller andre fabrikanter sin instantgrøt. Her har vi bare brukt Helios sine som skal kokes. Vi foretrekker hirse, spelt og havre. I tillegg får de stort sett hjemmelaget middagsmos.
Barna mine foretrekker også søtsaker... spesielt i perioder hvor de har fått mye av det (feks sommeren hvor det blir en del is).
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 25-08-08 kl 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jaa! Jeg har bevisst unngått ris og mais, jeg er også skeptisk til disse! Det har gått i hirse her, og etterhvert utvider jeg nok med litt spelt. Havre har han smakt litt på.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|