Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Skyr i Norge?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 13:35   #61
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Sv: Skyr i Norge?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden det virker som om du kan noe om dette, så spør jeg et annet bakterielt melkespørsmål: Jeg har nemlig en amerikansk kokebok hovr det står om å lage sin egen youghurt, og de bruker noe de kaller "yoghurt starter" og blander i melk. Er dette vanlig youghurt naturell, og vil funke på samme måte som dette tror du?

Etter hva jeg har hørt, ja. Så lenge du har et egnet medium (laktoserik væske), fravær av alt for mange andre bakterier og passe temperatur (romtemperatur funker), burde en dæsj naturell youghurt være nok til å begynne en ny runde. Tror typen melk du bruker mest påvirker smaksrikdom og fettinnhold, men jeg vil gjette at helmelk gir en noe kraftigere youghurt som passer til f.eks. tzatziki, mens skummetmelk passer til fruktdesserter og smoothies osv. Men jeg har aldri gjort det selv, har bare hørt litt om det her og der.

Bakteriekulturen vil ha en viss innvirkning på smaken, så ulike typer youghurt skulle gi noe ulik smak selv om du bruker samme melk.

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 15:28   #62
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg laget yoghurt selv i studietida. Husker ikke 100% hvordan jeg gjordet det, men noe i allefall. Brukte 1 dl yoghurt naturell til en liter lunken melk. Hadde dette på en ståltermos og lot det stå noen dager. Silte yoghurtmassen i kaffefilter og den ble skikkelig tykk og kjempegod. Spiste med nøtter og varm honning.

Gammel 16-09-09, 15:57   #63
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg laget yoghurt selv i studietida. Husker ikke 100% hvordan jeg gjordet det, men noe i allefall. Brukte 1 dl yoghurt naturell til en liter lunken melk. Hadde dette på en ståltermos og lot det stå noen dager. Silte yoghurtmassen i kaffefilter og den ble skikkelig tykk og kjempegod. Spiste med nøtter og varm honning.

Noe lignende vet jeg min iranske venninne gjør også.

Gammel 16-09-09, 17:56   #64
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

På ingen måte. Tenk dere den deiligste fyldigste jogurten dere noen gang har smakt, og så ganger dere med 10. Det er det nærmeste jeg kan beskrive skyr.

Dette med fyldighet er jeg sterkt uenig i. For meg blir melkeprodukter fyldigere jo mer fett de inneholder, og skyr er jo på det nærmeste fettfritt. Mettende ja, men fyldig smak: nei.

Aspartamen gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe mer norsk skyr enn det ene begeret jeg kjøpte for å smake. Skyr på Island derimot, dét var godt, det.

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Ikke godt å si. Hvis den er pasteurisert kan det bli et problem, men som oftest er ikke produktet stabilt hvis ikke bakteriene lever, så det burde være aktiv bakteriekultur der. Og hvis du blander ut en teskje i en halvliter melk vil eventuelle vekstinhibitorer være så utblandet at de ikke har særlig mye effekt.

Det kan selvfølhelig forekomme andre bakterier, men hvis konsistens og lukt/smak er særlig anderledes enn originalproduktet ville jeg ikke risikert å spise den, men det kan være verdt et forsøk.

Dette var ny info for meg. Jeg trodde bakteriekulturene stort sett var døde, jeg. Betyr det at jeg kan lage jogurt på mitt eget kjøkken?

Jeg har dyrket opp tjukkmelk på kjøkkenbenken, med utgangspunkt i Røros økologiske tjukkmelk. Det tar et døgns tid. Jeg bruker helmelk for å få litt fylde. Ulempen med tjukkmeld (vi kalte det tettemelk da jeg var barn) er at den har en litt slimete konsistens, så den fremstår ikke så lekker visuelt. Men godt er det.

Edit: her hadde det kommet noen svar mens jeg skrev ser jeg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 01:05   #65
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg jobbet med en islandsk kokk en gang i tiden, han laget skyr med blåbær som dessert. Utrolig godt. :sikle: Jeg var selvsagt så dum at jeg ikke fikk med meg oppskrift og fremgangsmåte. Men, det skal i allefall være mulig å lage det bassert på norske ingredienser.

Jeg fant forresten en oppskrift fra Arne Brimi som jeg forsøkte en gang, men resultatet kunne ikke minne om det som jeg fikk servert fra islandskokken.

Nå fikk jeg forresten utrolig lyst på det. Herlighet det er jo fabelaktig godt. Vi får bombardere Ultra med ønsket så kommer det sikkert i butikken. http://www.skyr.is/

Jeg har nå forsøkt Q-varianten med blåbær og bjørnebær, phfty og pfhøy - det smakte ikke noe i nærheten av det islandskokken min serverte meg. Konsistensen var noe i de gatene jeg husker, men ikke smaken.

Skal prøve de andre variantene, men levner det ikke stort håp.

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

I følge nettsidene deres driver de jo med eksport, så det burde jo være mulig å få tak i for de forretningene som ønsker det.

Jeg har forresten sjekket med Ultra om muligheten til å ta inn den islandske varianten, men på grunn av importregler på meieriprodukter var det ikke mulig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 08:26   #66
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste ikke innholdsfortegnelsen og klarte bare en skje. Den ekle ettersmaken av aspartam satt imidlertid lenge i.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:57   #67
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg ikke lest tråden, kun første innlegget ditt så jeg vet ikke om du har fått svar.
Men jeg kjøpte Skyr i dag, både med jordbær og med skogsbærsmak, fra Q meierier. Vet ikke om det er det du er på jakt etter.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 20:15   #68
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøpte denne i dag fra Q-meireriene, å fy så sur den var, jeg fikk sinnsykt lysst på noe salt etterpå. Heldigvis har vi ikke noe chips i hus, for da hadde jeg slukt hele pakken.

Gammel 24-09-09, 20:18   #69
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg leste ikke innholdsfortegnelsen og klarte bare en skje. Den ekle ettersmaken av aspartam satt imidlertid lenge i.

Er det aspartam i?
Jaja, fint å vite, da slipper jeg å prøve den.

Gammel 24-09-09, 21:45   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte en mail til Kavli og spurte hvorfor de hadde kunstig søtning i, og om det evt. kom en versjon uten noe, men ikke noe svar.

Kavli er for øvrig kjent for å lage versjoner av produkter som ikke smaker som originalen. Tsatsiki-dip med rømme og dill, f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 21:51   #71
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg sendte en mail til Kavli og spurte hvorfor de hadde kunstig søtning i, og om det evt. kom en versjon uten noe, men ikke noe svar.

Kavli er for øvrig kjent for å lage versjoner av produkter som ikke smaker som originalen. Tsatsiki-dip med rømme og dill, f.eks.

Jeg har også sendt mail, for snart to uker siden, uten å få svar. Dårlige greier !

Gammel 24-09-09, 22:01   #72
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Kan rapportere om at jeg synes den med jordbær og granateple var fullt spiselig.

Jeg synes denne var fullt spisbar jeg også, men skogsbær var fæl.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 13:56   #73
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Dere andre som skrev mail har sikkert fått samme svar som meg nettopp?

Sitat:

Kjære Q-forbruker!

Takk for din henvendelse.
Vi i Q-Meieriene setter stor pris på tilbakemeldinger fra publikum.
Jeg beklager med dette den sene tilbakemeldingen du får. Vi har hatt eksepsjonelt mange henvendelser og det har tatt oss litt lengre tid enn ventet å svare alle, jeg håper du har forståelse for det.

Q-Skyr er et nytt produkt i Norge, og vi har ingen umiddelbare planer om å lansere nye varianter, men på lang sikt kan det kanskje være gunstig å utvide sortimentet.
Når det gjelder bruken av søtstoff i Q-Skyr, ønsket Q-meieriene å tilby forbrukerne ett mettende lite måltid som ikke inneholder fett eller mye sukker. Vi har derfor valgt å ikke tilsette sukker i Q-Skyr. Q-Skyr inneholder noe naturlig sukker fra melk, frukt og bær. Q-Skyr er tilsatt søtstoff som bidrar til den gode smaken. Helsemyndighetene ønsker at inntaket av tilsatt sukker reduseres i den norske befolkningen og har senest i 2008 vurdert at det ikke er helsefarlig å spise eller drikke matvarer som inneholder søtstoff. Se følgende link for mer informasjon fra offentlige myndigheter; http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2006/5/mattilsynet_mener_aspartam_er_trygt.
Vi vil ellers minne om at det ikke er anbefalt at barn under 3 år inntar søtstoff ut fra et føre-var-prinsipp. Se følgende link fra helsemyndighetene vedrørende dette; http://matportalen.no/artikler/2006/5/til
Vi vil mest sannsynlig lansere en naturlig variant, i større beger av Q-Skyr , på nyåret, håper du da vil vurdere å bli vår skyr kunde igjen,

Med vennlig Hilsen
Kristin Myhre

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:04   #74
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den med jordbær eller noe var fæl.
Men skogsbær (?!) var god.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:20   #75
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Jeg har aldri fått noe svar. Aspartam trygt du...

Gammel 11-11-09, 14:21   #76
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

"bidrar til den gode smaken"

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:55   #77
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny variant på nyåret? Naturlig variant, betyr det naturell?

Gammel 11-11-09, 15:07   #78
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper det blir naturell, men jeg skjønte egentlig ikke svaret. Først sa de at de ikke planla en ny variant, men så planla de en naturlig en likevel?

Jeg orker ikke følge opp akkurat nå (ligger med influensa og gruer meg til å hente i barnehagen), men det går jo an å spørre. Kanskje de svarer en gang før jul?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 15:12   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Kanskje noen av oss andre bør følge opp og vise til "ryktene". Skal tenke på saken.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.