Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blandingsforhold 1:4, poll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva betyr det å blande saft i forholdet 1:4?
Det er 1 del saft og 4 deler vann 144 67,92%
Det er 1 del saft og 3 deler vann 68 32,08%
Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 21:54   #61
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blandingsforhold 1:4, poll

Nei.

Gammel 18-05-08, 21:56   #62
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nora skriver også 1+6 og ikke 1:6.

Gammel 18-05-08, 21:57   #63
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på hva som objektivt sett er riktig jeg. Safta har jeg uansett alltid blanda på min egen måte. Vann med konditorfarge i som svogeren min bruker å si.

Eller Skotsk saft, som vi sier her i huset. Jeg sverger, til Storebror sin fortvilelse til skotsk variant... Så når pappa lager safta, ser poden håpefullt opp på sin far og spør: "Pappa, er denne safta norsk?"

Gammel 18-05-08, 21:57   #64
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

:fornøyd:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 21:59   #65
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvorfor skal saft 1:4 bety noe annet enn saltsyre 1:4?

Jeg vil ikke stå til rette for saftindustrien.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:00   #66
Nebbia
Passiv

Standard

Dere som mener at 1:4 betyr 1 del vann 4 deler saft; vet dere at saftindustrien ikke kan brøkregning og blander slikt saftindustrien mener det skal være, eller er det dere som ikke kan elementære fortynningsbeskrivelser og blander feil, men ender opp med et blandingsforhold som saftindustrien mener det skal være?

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:02   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at saftindustrien har, etter påtrykk fra uttallige kjeminerder, innsett at de må skrive det på en entydig måte. Gløggindustrien henger etter.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:02   #68
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Dere som mener at 1:4 betyr 1 del vann 4 deler saft; vet dere at saftindustrien ikke kan brøkregning og blander slikt saftindustrien mener det skal være, eller er det dere som ikke kan elementære fortynningsbeskrivelser og blander feil, men ender opp med et blandingsforhold som saftindustrien mener det skal være?

Viser til gløgginnlegg med bevis på forrige side.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:03   #69
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gløggindustrien OG mattepensum i ungdomsskolen (og vgs?).

Gammel 18-05-08, 22:03   #70
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det første. Kan nemlig ikke bare kjemi og matte, men også psykologi.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:04   #71
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, er ikke dette egentlig fali og skummelt da? Sånn seriøst ment altså. Tenk om Veronal skulle passe Inagh sin Lillemann og blande maten hans? Jeg stoler på Veronal altså, men hvis sykehuset til Lillemann kjører "saftvarianten" (som meget mulig er riktig for alt jeg vet) - blir det ikke rom for feiltolkninger?

Gammel 18-05-08, 22:06   #72
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det gjelder jo bare for saft, Irma. Det garanterer Ulvefar og Scarlett.

Gammel 18-05-08, 22:07   #73
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tror at saftindustrien har, etter påtrykk fra uttallige kjeminerder, innsett at de må skrive det på en entydig måte. Gløggindustrien henger etter.

Gløgg skal lages fra bunnen av med rødvin. Enhver som bruker tomtegløgg fortjener ikke bare en dårlig gløgg, men også en gløgg som formelt sett er feil blandet.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:09   #74
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Men altså, er ikke dette egentlig fali og skummelt da? Sånn seriøst ment altså. Tenk om Veronal skulle passe Inagh sin Lillemann og blande maten hans? Jeg stoler på Veronal altså, men hvis sykehuset til Lillemann kjører "saftvarianten" (som meget mulig er riktig for alt jeg vet) - blir det ikke rom for feiltolkninger?

Jeg håper og tror at alle som jobber på sykehus/i sprengstoffindustrien etc. er mer presise i sin omgang med fortynningsregler når større ting står på spill enn om safta blir litt vassen/sterkere enn vanlig.
Jeg mener, finnes det noen som egentlig måler? Jeg har i alle fall alltid bare blandet på øyemål etter farge og dagsform.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:09   #75
Nebbia
Passiv

Standard

Jo det rom for feiltolkninger, det er derfor man har gått over til å skrive x+y.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:09   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid oppfattet saft som at det skal være 1 del saft og 4 deler vann, men husker ikke hva som har stått på flaskene. Derimot så regner jeg aldri feil når jeg skal fortynne medisiner f.eks. Så det går vel på at jeg tror at saftindustrien skriver feil iforhold til hva de egentlig mener ja.

Gammel 18-05-08, 22:12   #77
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Mens jeg, som tok feil, kan komme inn!

Velkommen skal du være!

Gløgg skal lages fra bunnen av med rødvin. Enhver som bruker tomtegløgg fortjener ikke bare en dårlig gløgg, men også en gløgg som formelt sett er feil blandet.

Fra bunnen av med rødvin, eller med sprit og gode krydder. Men ikke fra gløggflaske.

Men er det virkelig noen som faktisk følger blandingsforholdet som står på saftflaska, og faktisk måler opp hvor mye saft og vann som er der? Jeg trodde alle blandet på slump uansett.

Gammel 18-05-08, 22:14   #78
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Velkommen skal du være!

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Men er det virkelig noen som faktisk følger blandingsforholdet som står på saftflaska, og faktisk måler opp hvor mye saft og vann som er der? Jeg trodde alle blandet på slump uansett.

Ny poll?

Jeg blander på slump hvertfall.

Gammel 18-05-08, 22:15   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg håper og tror at alle som jobber på sykehus/i sprengstoffindustrien etc. er mer presise i sin omgang med fortynningsregler når større ting står på spill enn om safta blir litt vassen/sterkere enn vanlig.
Jeg mener, finnes det noen som egentlig måler? Jeg har i alle fall alltid bare blandet på øyemål etter farge og dagsform.

Jo, men nå skriver Inagh over her (hvis jeg forsto henne riktig) at Lillemann sin diett er beregnet ut i fra saftmetoden. Jeg antar at det er profesjonelle helsearbeidere som har ansvaret for dietten hans. Det viktigste er selvsagt at de som utfører dette følger den riktige metoden ut i fra sitt ståsted, så noe stort problem er nok ikke dette i praksis. Men allikevel liksom.

Gammel 18-05-08, 22:18   #80
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Men har dere smakt på saften - dere som blander med bare 3 deler vann?

Jeg blander på slump.

Jeg mener fremdeles at 1:4 er en del saft og tre deler vann. Men nå har jeg sjekket alle de tre (!!) saftflaskene vi har stående, og ingen av de bruker ":" for å angi blandingsforholdet. Alle bruker +.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
saftmatte, vranglære

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.