|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnet
Åja, da skjønner jeg. Nei det gjelder fortsatt det Karamell forklarte, at da må man huske på å gå opp på soverommet og sette vinduet på vidt gap en stund før man skal legge seg (dvs førstemann, om man ikke legger seg samtidig), og man må huske å lukke det etter sjokklufting om morgenen, før man går på jobb (mye større risiko for å glemme det, og dermed invitere til innbrudd, jeg er svimete om morgenen). Mye enklere at det alltid står litt oppe, siden vi ikke merker noen forskjell på inneklima og temperatur i resten av huset uansett.
![]() |
#62 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg (og Pelen, tror jeg) bor i gamle hus som har rikelig med "naturlig ventilasjon" (også kalt "trekk"
![]() |
#63 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg bor i et nytt hus ferdigstilt i 2018. Der er det, for å si det mildt, ingen naturlig ventilasjon. Og derfor er vi avhengige av å lufte desto mer. Vi har døra stående på vidt gap hele sommerhalvåret, men dette gjør vi (selvfølgelig bare når vi er hjemme).
![]() |
![]() |
#64 |
heimføing
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetBor ogå i gammel bygning med gammeldagse ventiler (luker) i veggen. Liker å ha vinduet åpent når jeg sover, men pleier å lukke det når jeg står opp, selv om det er tre etasjer over bakken. Ellers blir det jævlig kaldt å hente klær i skapet...
Forrige gamle blokk jeg bodde i, der var ytterveggene to lag teglstein med luft imellom. Tror det var en byggemåte som sikkert hadde en god teori. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetVi har heldigvis vinduer som åpnes innover øverst, så er pr def innbruddsikre. Dessverre har vi ikke det på hytta, men lufte kjør vi uansett, men kun når vi er hjemme selvsagt.
![]() |
![]() |
#66 |
Yes, we can!!
|
Mye mer praktisk å bare ha klærne liggende over en stol ved senga, eller på gulvet, for den del.
![]() |
#67 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Men hvis det er null isolasjon i etasjeskilleren er jo alt lagt tilrette for å utnytte naboens varme - forutsatt at h*n har det varmere enn deg. Da er det fri flyt av varme mellom ditt og naboens rom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetTror det hun beskriver er en etasjeskiller der det kommer inn luft utenfra inn i skilleren mellom etasjene. Sånn at den kjøles ned fra utsiden.
![]() |
#69 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Åja - ja det er noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har dere termostat på varmen i resten av huset? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetHuset vårt er over 50 år gammelt, og kunne nok gjerne vært etterisolert. Vi merker det på rommene ved siden av hvis vi har vinduet åpent og det er mange minus ute. Det går jo kun ut over oss selv, all den tid vi bor i enebolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetHuset vårt er også av typen med naturlig ventilasjon, men noe mindre da vi byttet alle vinduene mot vest for ikke så lenge siden.
![]() |
#75 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetKlær på golvet blir i hvert fall iskalde… |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetTja, klærne tar jeg jo med meg på badet når jeg dusjer, for å kle på meg der inne etterpå, og da er de for lengst varme innen jeg skal ta dem på meg (sånn a propos strømsløsing, har nok litt mer å hente på å korte ned dusjtiden, i forhold til å lukke soveromsvinduet på dagtid
![]() |
#77 |
søt
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetHva diskuterer vi?
![]() |
#78 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetDet er helt pyton å sove på hoteller uten mulighet for å åpne vinduer. Eller med konsert rett utenfor eller noe. Aircondition hjelper ikke. Eller, det hadde vel vært verre uten, men det er ikke det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetSjølvsagt er det mogleg å sove med vinduet igjen! Alle som meiner noko anna må ligge på gjesterommet. (Ja, eg er skilt, men det er ikkje bare derfor!)
![]() |
![]() |
#80 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetVi sover med åpent vindu halve året, og lukket halve året, sånn omtrent. Det er et par dagers tilvenning begge deler.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|