Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lynkurs i dansk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-22, 23:18   #61
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Noen dansker er enkle å forstå, andre helt umulig. Jeg har en helpdesk jeg må ringe til innimellom i Danmark, vi har funnet ut at vi kommuniserer best på engelsk.

Jeg har en god venninne som er dansk, jeg slet veldig med å forstå henne i starten, men jeg har blitt vant til hennes dialekt, så jeg tror det hjelper å gi hverandre tid.

Gammel 18-02-22, 07:13   #62
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Etter dette kommer jeg jo bare til å ønske meg Ingling som fast medbrakt tolk, det høres kanonkoselig ut!

Jeg har gjort lekser.
https://snl.no/danske_tall

Gammel 18-02-22, 10:52   #63
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde noen danske kolleger i en tidligere jobb, og de lærte meg at skjørt = kjole på dansk. Bortsett fra miniskjørt = hullkort.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 11:55   #64
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjol (mulig feil skrivemåte) er vel også skjørt på svensk. Og klädning er kjole på svensk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 13:32   #65
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med å ha bodd et halvt år i Danmark, er at jeg automatisk begynner knote på halvdansk når jeg møter en danske. Jeg må jo framstå som en tulling!

Gammel 18-02-22, 13:50   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Problemet med å ha bodd et halvt år i Danmark, er at jeg automatisk begynner knote på halvdansk når jeg møter en danske. Jeg må jo framstå som en tulling!

Danskene tror at du snakker norsk. ("Du snakker jo egentlig en ganske forståelig norsk dialekt!", sier de til meg, når jeg har knotet i vei på det JEG oppfatter som en mellomting mellom riksmål og dansk. )

Gammel 18-02-22, 14:52   #67
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Etter dette kommer jeg jo bare til å ønske meg Ingling som fast medbrakt tolk, det høres kanonkoselig ut!

Jeg har gjort lekser.
https://snl.no/danske_tall

Eg og ei dansk venninne hadde oppdaga kvar vår retro-vintage-bruktbutikk i ein svensk by. Vi skulle vise dei til kvarandre og var like overraska begge to, då min sekstitallsbutikk var den samme som hennar butikk frå treserne.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 16:17   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Danskene tror at du snakker norsk. ("Du snakker jo egentlig en ganske forståelig norsk dialekt!", sier de til meg, når jeg har knotet i vei på det JEG oppfatter som en mellomting mellom riksmål og dansk. )

Herlig!

Gammel 18-02-22, 23:43   #69
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg hadde noen danske kolleger i en tidligere jobb, og de lærte meg at skjørt = kjole på dansk. Bortsett fra miniskjørt = hullkort.

Hm. Har alltid brukt nederdel om skjørt på dansk.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 23:48   #70
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hm. Har alltid brukt nederdel om skjørt på dansk.

Jeg også. Og kjole om kjole. Alle «mine» dansker også.

Gammel 18-02-22, 23:49   #71
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mine eks-svigers syntes de hadde blitt så flinke til å forstå norsk. Eksen påpekte at det var fordi jeg faktisk snakket dansk.

Gammel 19-02-22, 12:03   #72
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg også. Og kjole om kjole. Alle «mine» dansker også.

Me three. Jeg tror aldri jeg har hørt noen i min danske familie uttale ordet «skjørt».

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 14:23   #73
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Mine eks-svigers syntes de hadde blitt så flinke til å forstå norsk. Eksen påpekte at det var fordi jeg faktisk snakket dansk.

Haha, det sa,,e skjedde med meg. Vi var bedt i bryllup på Jylland, og en av gjestene sa til oss - og mest til mannen sin - at hun aldri hadde kunnet forstå norsk. Jeg snakket i vei med henne med dansk ordstilling og danske ord, og hun utbrøt begeistret etter en stund "jeg kan jo godt forstå norsk! ".

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 14:27   #74
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Nok en med erfaring med nederdel og kjole om henholdsvis skjørt og, eh ja, kjole.

Jeg trodde jeg hadde et strålende grep om dansk, helt til jeg overhørte min danske venninnes tenåringsbarn i samtale med sine venner. Da måtte jeg kaste inn håndkleet, gitt.

Gammel 19-02-22, 15:36   #75
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi li' køre den skøre skildpadde? er den repiikken jeg kan fremføre på helt perfekt dansk.

Den skøre skildpadde holder til i BonBon-land, forresten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 19-02-22, 17:48   #76
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Kjenner at jeg burde dra til Bonbon-land.

Ellers er favoritten Minen i Tivoli. Og Den flyvende Kuffert.

Gammel 19-02-22, 18:03   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Kjenner at jeg burde dra til Bonbon-land.

Ellers er favoritten Minen i Tivoli. Og Den flyvende Kuffert.

Ja! Bonbonland er så gøy! Men jeg ville styrt unn Svend Svingarm.

Gammel 21-02-22, 21:55   #78
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meget mulig jeg husker feil ang nederdel, skjørt og kjole - det er nesten et helt liv siden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 15:24   #79
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Kanskje de sa: "Kjole!? Det er da skørt!"

Gammel 23-02-22, 17:07   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg vært i Danmark og kost meg med «nei, hold nu kæft, det er da noe lort, det der, de kan da for hælvede ikke forlange at vi skal rydde opp i alt det føkkings mess de laver!» i et par dager. De ER virkelig the latinos of Scandinavia! I hvert fall min gjeng.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.