|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En tante (eller onkel) til besvær
Men skjer det? Jeg har aldri opplevd at elever har kalt meg det. Foreldre, derimot.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: En tante (eller onkel) til besværTante/onkel, søster og frøken er da bare gammeldagse ord for noe vi har mer profesjonelle navn på nå. Jeg tenker ikke nedlatende om de som evnt får de gammeldagse betegnelsene brukt om seg og sitt yrke. I vår barnehage sier man navn eller "de voksne", men på syttitallet da jeg gikk i barnehagen sa vi tante, onkel og frøken uten at det var noe nedverdigende i det. Hører jeg noen som bruker disse betegnelsene nå tenker jeg ikke annet over det enn at de kun er vant til de "gammeldagse" ordene.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Jeg tror du har rett i at folk flest ikke mener noe negativt eller nedlatende når de omtaler barnehageansatte som "tante" eller "onkel", men at det ikke spiller noen rolle, er jeg ikke enig i. En slik begrepsbruk er i høyeste grad med på å opprettholde fordommene som mange har til yrkesgruppen og bidrar til den alt for lave statusen som førskolepedagogyrket har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det kan jeg være enig i, at det har en betydning at man får "ordentlige" yrkesbegrep på det, men mulig det kan tjene mot sin hensikt å reagere veldig "hårsårt" på det. Men hvis man skal sammenligne yrker, så er det en helt annen diskusjon. Der mener jeg virkelig at en økonom ikke fortjener høyere lønn enn sykepleier/førskolelærer med samme års utdannelse. Men det igjen har jo sammenheng med inntjening og bransje. En økonom i finansbransjen er i et selskap som tjener penger, det er ikke en lærer. Forøvrig er jeg sterkt uenig i å lønne veldig etter utdannelse, heller etter erfaring og kompetanse;hvor god jobb gjør du.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
Nemlig. Jeg tiltaler ingen som tante eller frøken, men det har nok skjedd at jeg har omtalt dem som dette ved en glipp rett og slett fordi det er så innarbeidet fra barndommen av. Men da sønnen min ikke skjønte hvem jeg mente da jeg snakket om "frøkna hans", måtte jeg le litt av meg selv og legge meg på minne at dette nok var et noget foreldet uttrykk. Så jeg prøver å skjerpe meg, men det er ikke nedlatende ment hvis jeg skulle forsnakke meg.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|