Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 10:33   #61
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg leser Hattifnatten slik: Hun er motstander av dødsstraff, selv om det er enkelte som fortjener det. Objektivt oppfyller Saddam alle kriteriene for å blir idømt dødsstraff (dette var ikke noe "justisdrap"). Men hun mener alikevel at dødsstraff er feil.

Jeg er også mot dødsstraff (jeg er imot en del annet også), men jeg aksepterer alikevel at folk blir dømt etter gjeldende lover - selv de jeg er uenig i.

Jeg forstår det, men samtidig forstår jeg det ikke. :kryptisk: Jeg tenker at hvis man virkelig er motstander av dødsstraff så kan det da ikke finnes noen "objektive kriterier" (subjektive, muligens) som gjør at noen fortjener å dø. At et menneskeliv skal tas som straff for at ett (eller flere) andre liv har gått tapt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 10:47   #62
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg forstår det, men samtidig forstår jeg det ikke. :kryptisk: Jeg tenker at hvis man virkelig er motstander av dødsstraff så kan det da ikke finnes noen "objektive kriterier" (subjektive, muligens) som gjør at noen fortjener å dø. At et menneskeliv skal tas som straff for at ett (eller flere) andre liv har gått tapt.

Nei, jeg forstår ikke helt hva du mener?
Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener. Jeg mener at jeg skiller mellom feks praktiske, juridiske diskusjoner (hvor jeg mener det var helt OK at Saddam ble hengt) og etiske, moralske diskusjoner (hvor jeg mener at det ikke var OK at Saddam hengt). Jeg ser ingen problemer med å ha begge disse synspunktene samtidig? De er basert på forskjellige mentale perspektiver.

Det samme gjelder vold mot kvinner, mobbing, overgrep etc. Jeg har ingen problemer med å mene forskjellige ting ut fra hvilket perspektiv jeg inntar.

Gammel 16-04-07, 15:49   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neppe (går inn under nødvergeretten, altså). Med "en som står denne nær", mener du da foreldre eller andre voksne? Svært ofte er mobbere barn med betydelige problemer, og å utøve vold mot dem som en løsning har jeg ingen som helst tro på.

Så lenge det har en løsning for offeret, får det heller gå på bekostning av mobberen. "Andre" kan f.eks. være eldre søsken eller lignende som setter mobberen på plass.

Gammel 16-04-07, 15:50   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politiet mener forøvrig også at man iblant har lov til å være den som slår først. :erfaren:

Gammel 16-04-07, 17:04   #65
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat i denne saken ser jeg det også fra Sitrons side. Skjønner hva hun mener, og er faktisk enig.
I hovedeksemplet: Nei, ikke i det hele tatt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:53   #66
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svært ofte er mobbere barn med betydelige problemer, og å utøve vold mot dem som en løsning har jeg ingen som helst tro på.

Litt på siden av diskusjonen; denne vanlige påstanden bestrides i mobbeundersøkelser foretatt av Dan Olweus ( "mobbeguru" ). han hevder tvert i mot at mange mobbere er ressurssterke - ikke faglig svake og stusslige som mange ofte tror. Så det er ikke alltid "hakke nedover" som er sporen til mobbing. Oppvekst som ikke har bidratt til å utvikle empati er vel heller en viktig årsak.

Jeg har små barn, og skrekken er at de skal oppleve mobbing. Men jeg er sannelig like redd for at de skal bli mobbere.

Når det gjelder utøvelse av vold, så skiller jeg mellom det jeg mener bør være samfunnsnormene og lover og regler og forståelse for enkeltmenneskers hevnbehov.
Jeg er glad for å bo i et land som ikke praktiserer dødsstraff - det sier noe om humanismen som ligger til grunn for verdiene våre.
Samtidig har jeg ingen problemer med å ha forståelse for faren som for noen år siden reiste tvers gjennom landet for å hevne seg på mannen som seksuelt forgrep seg på sønnen hans.

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 16:00   #67
Blush
Aktiv

Blush sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blush er litt kul
Standard

Hm, en "smell"?

Noen ganger er en ørefik berettiget. Jeg har gitt ørefik - til klåfingra gutt som ikke klarte å holde fingra av fatet (vi var 15 år). Han ble perpleks og klådde aldri igjen. Forsto tydeligvis ikke verbal kommunikasjon den gang.

Hva er en smekk? Kan jo tolkes i det vide og breie, fra en slapp klask til real juling.

Som hovedregel - ingen fortjener noen gang å bli slått/sparket, men av og til kan noen fortjene en "smell"...

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 18:51   #68
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Oppvekst som ikke har bidratt til å utvikle empati er vel heller en viktig årsak.

Desto større grunn til ikke å møte dem med vold.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.