|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SykemeldingerMen poenget var: Selv om det prinsipielt er riktig, den gamle regla om at "det er ikke folk som sykemelder seg, det er legene som sykemelder pasienter", så er det dessverre ikke så sant som det burde være.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SykemeldingerNei, jeg er jo ikke så svartsynt at jeg tror dette er noe gud og hverman gjør. Men at det skjer. Ofte nok til at de fleste almennleger kjenner fenomenet godt.
![]() |
#3 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SykemeldingerDet at man selv gjør noe aktivt i prosessen frem mot sykmelding (oppsøker legehjelp) forandrer ikke det at det er legen som foretar en medisinsk vurdering og avgjør. Jeg skjønner hvor uttrykket kommer fra, men jeg liker det ikke. Jeg tror det i tillegg til å være en slags betraktning om hvordan systemet fungerer også kan bidra til å legitimere noen holdninger som ikke er helt ok.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: SykemeldingerNæsj, jeg gidder ikke nødvendigvis å berømme alle som sier " Jeg ble tilbudt 50 % sykemelding, men sa jeg kunne klare meg med 30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: SykemeldingerTro det eller ei, men det finnes folk som går til legen uten tanker om å bli sykmeldt men ender opp med at det er bl.a. det legen foreslår som del av tiltakspakka. Eller som ikke hadde planer om å "sutre", men bare ville kjapt innom for en kortisonsprøyte i skulderen før jobb, men har en irriterende gjennomskuende lege som etter noen sånne besøk begynner å nøste.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: SykemeldingerEg har fleire gonger insistert på at eg ikkje vil sjukemeldast, eller at eg vil ha lågare prosent enn 100%. Då har argumentet mitt vore at ein ting er det fysiske, som gjer at friskmelding ikkje er eit alternativ, medan det også er ei påkjenning i seg sjølv å vere sjukemeldt. Eg må jobbe aktivt med meg sjølv for å ikkje bli deprimert av vere "unyttig". Eg tar initiativ, kjem med forslag til konkrete oppåver eg trur eg klarer å utføre, sjølv. Men mi erfaring er at utan dette initiativet, er det overraskande lett å få ei sjukemelding. Eg blir i alle fall tilbudt dette, når eg kjem for å få smertestillande, antibiotika eller andre hjelpemidler som skal hjelpe meg å unngå sjukemelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|