Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-11, 09:04   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg går ikke på fimafest om jeg er sykemeldt, men ellers er det meste formen tillater greit.

Nå er det egentlig mange nok som har kommentert på dette, men jeg vil også fortelle at jeg ikke er enig.

Jeg har vært sykmeldt og på firmafest. Da jeg ble utbrent så var det like etterpå avslutningsfest for prosjektet jeg hadde jobbet på (som jeg hadde jobbet MYE på). Prosjektleder ringte meg og sa at jeg var svært, svært ønsket på festen siden jeg skulle ha en stor del av æren, men at det var helt opp til meg selv om jeg orket å komme. Jeg gikk og hadde ikke snev av dårlig samvittighet, men jeg vet at det ble "snakket i gangene" om det etterpå.

Gammel 02-09-11, 09:34   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skulle være sykemeldt, men orke å gå i butikken og andre dagligdagse ting, så ville jeg gjort disse tingene dersom jeg følte for det og det ikke gjorde meg mer syk, liksom. Det jeg føler meg "forpliktet" til om jeg er sykemeldt, det er å prøve å bli frisk igjen - stort sett, når jeg er forkjølet eller lignende, så gjør jeg det ved å ta det med ro og sove mye, men avhengig av sykemeldingsgrunnen kan jo hverdagslige ting og spaserturer være vel så nyttig.

Gammel 02-09-11, 09:36   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg synes ellers det er veldig hyggelig om sykemeldte kolleger kommer på sosiale sammenkomster. Jeg har også hørt fra flere hold at det å holde kontakten med jobben og kolleger er veldig bra og viktig når man er sykemeldt over lengre tid, og at det øker sjansen for at man kommer tilbake på jobb raskt.

Gammel 02-09-11, 10:03   #64
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har bare vært sykemeldt ved ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning i svangerskap. Under kvalme perioden lå jeg stort sett i sengen eller på gulvet foran doen, så å gå ut var helt uaktuelt. Måtte spy i søppelbøtten på venteværelset hos legen og det var ille nok...å spy med publikum er verre enn å spy alene. Når jeg ble friskere gikk jeg litt turer og handlet mat, men gikk tilbake til jobb så snart jeg merket at jeg klarte å være oppe hele dagen. Jeg la meg kl 20 hver kveld gjennom hele svangerskapet, også senere når jeg fikk bekkenløsning og var 50% sykemeldt så brukte jeg tiden til behandling og hvile, ikke til handling eller turer.

Gammel 02-09-11, 10:13   #65
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg synes ellers det er veldig hyggelig om sykemeldte kolleger kommer på sosiale sammenkomster. Jeg har også hørt fra flere hold at det å holde kontakten med jobben og kolleger er veldig bra og viktig når man er sykemeldt over lengre tid, og at det øker sjansen for at man kommer tilbake på jobb raskt.

enig i det altså. Samtidig opplevde jeg da jeg var langtidssykemeldt (13mnd) det som et sterkt press at det var forventet at jeg stilte på julebord og julelunsj, tredagersseminar på fiint hotell og ymse kveldstilstelninger.
Fordi det var jo så koooselig og ga jo så ooooverskudd, og jeg hadde sikkert godt av det.

Ikke nødvendigvis fra sjefen, da.
Problemet var jo at jeg ikke orket, eller forsåvidt ikke var frisk nok, men allikevel følte meg presset til å delta. Nei var ikke et nei liksom, fordi "det var jo så sunt for meg". Altså, jeg skal love at det er ikke noe sunt for meg å klappe sammen med kraftig hjerteflimmer på fest fordi jeg absolutt måtte tyne meg til å dra dit. Samtidig var jeg ikke så veldig interessert i å kringkaste grunnene til at jeg var sykemeldt (det var hjerteflimmer+ sammensatt). Kun sjefen, tillitsvalgte, og etpar svært nære kollegavenner visste helt eksakt årsakene.
For meg ble det et vanskelig dilemma

Det er også ganske kjipt å f.eks ta turen da, med bilen, til sommerfesten. Kjenne at dette _blir_ for mye for meg, og så gå etter en time og ikke 2.5, som planlagt. "åneiii, skal du gååå allerede? Neimen kjære deg, det behøver du da ikke! Du må bli? Så ille stelt kan det da ikke være? Du ser jo så frisk ut, du kan da umulig være for syk til å bli her litt til? Du har bare godt av det vettu :nødgnødg: - du blir ikke noe bedre av å sitte hjemme og sture".
Og variasjoner over temaet.
Vanskelig.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 10:38   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det ned firmafest var ikke ment som en generell regel, altså. Men jeg har en jobb hvor det ikke vil føles ok å gå på fest om man er sykemeldt. På generell basis kan jeg se mange positive sider av å delta.

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:45   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

enig i det altså. Samtidig opplevde jeg da jeg var langtidssykemeldt (13mnd) det som et sterkt press at det var forventet at jeg stilte på julebord og julelunsj, tredagersseminar på fiint hotell og ymse kveldstilstelninger.
Fordi det var jo så koooselig og ga jo så ooooverskudd, og jeg hadde sikkert godt av det.

Det høres slitsomt ut. Jeg synes jo generelt ikke man skal mase på og presse folk, og kanskje spesielt ikke når de er sykemeldt - så jeg mente det ikke som et krav eller en plikt, mer som et svar til dem som mente at (eller lurte på om) det er "tvilsomt" å gå på julebord og lignende når man er sykemeldt.

Gammel 02-09-11, 11:58   #68
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som de andre, så kommer det jo an på (har aldri vært sykemeldt med unntak av da jeg lå med influensa og påfølgende lungebetennelse for ørten år siden - da var det liksom ikke noe spørsmål om hva man kan gjøre)

- ER jeg hjemme fra jobb en dag, så er jeg dog ikke gira på å bevege meg utomhus.

Gammel 02-09-11, 12:53   #69
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg har slitt litt med dette for jeg har vært langtidssykemeldt, rehabilitering så AAP. Det første året var jeg sykmeldt i div. prosenter for å prøve ut hva jeg greide. Til slutt gikk det ikke lenger og jeg var hjemme. Den perioden før jeg gikk over på rehabiliteringspenger synes jeg det var vanskelig å gjøre ting utenom hjemmet. Dvs. en tur på butikken og posten var greit. Men jeg gikk ikke på kjøpesenter eller rundt i byen i frykt for å treffe på kollegaer. Jeg visste innerst inne at de ikke hadde reagert på det i det hele tatt, men synes det var ekkelt uansett. Det er ikke det samme å rusle en rolig tur i byen og å sitte 8 timer på jobb, men det er vanskelig å overtale seg selv når man står i situasjonen. Det løsnet når jeg fikk 2 års midlertidig ufør, da følte jeg at det ikke var noe press på om/når jeg kom tilbake. Da følte jeg at jeg kunne begynne å leve ute blandt folk uten dårlig samvittighet.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.