Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2016

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-16, 22:00   #621
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2016

Her skal huset julepyntes i helga, har tilogmed tenkt å pynte juletreet. For om vi får gjort det, så kan vi bare kose oss fram til jul.

Gammel 15-12-16, 22:12   #622
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting som er koselig med juleforberedelser er minner. I dag stekte jeg krumkaker i mormors gamle krumkakejern. Det er et standard elektrisk et altså, ikke så skrekkelig gammelt heller, men det pleide mormor å bruke. Hun laget krumkaker til meg helt til den nest siste julen hennes. Den siste julen hun levde var hun dårlig og vi var krumkakeløse, men nå steker jeg hvert år i mormors jern og tenker på henne mens jeg gjør det. Det er fint.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-16, 22:42   #623
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Nå viser det seg at den viktigste julegaven til lillebror er borte. PostNord har mistet den og driver og leter. Nettbutikken vi bestilte den fra sier de skal erstatte den om den ikke dukker opp, men det blir likevel leit om julegaven mangler under treet så jeg håper veldig de finner den. Det er tross alt bare litt over en uke igjen.

Gammel 15-12-16, 22:59   #624
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Wow, Matilda, så effektive dere er!

Gammel 15-12-16, 23:11   #625
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Nå viser det seg at den viktigste julegaven til lillebror er borte. PostNord har mistet den og driver og leter. Nettbutikken vi bestilte den fra sier de skal erstatte den om den ikke dukker opp, men det blir likevel leit om julegaven mangler under treet så jeg håper veldig de finner den. Det er tross alt bare litt over en uke igjen.

Du har ikke mulighet til å bestille nytt og så bruke angreretten dersom den originale pakken dukker opp?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-16, 23:22   #626
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Du har ikke mulighet til å bestille nytt og så bruke angreretten dersom den originale pakken dukker opp?

Hmm, usikker. Det er en dansk butikk så jeg vet ikke om pakken rekker hit til jul. Pakken vår vet vi befinner seg i Oslo, så om de bare finner den er den her samme dag eller dagen etter.

Gammel 15-12-16, 23:28   #627
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hmm, usikker. Det er en dansk butikk så jeg vet ikke om pakken rekker hit til jul. Pakken vår vet vi befinner seg i Oslo, så om de bare finner den er den her samme dag eller dagen etter.

Ja, da blir det noe annet. Forhåpentligvis dukker den opp, men det er jo kjipt med alt som gjør førjulstiden litt mer stress.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-16, 23:33   #628
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Ja, da blir det noe annet. Forhåpentligvis dukker den opp, men det er jo kjipt med alt som gjør førjulstiden litt mer stress.

Definitivt. Hadde det vært min eller mannen sin hadde det ikke vært så ille, men litt kjipt når det er en av barna sine gaver. Ser på sporingen at den av en eller annen grunn har blitt sendt litt fram og tilbake i Oslo før den plutselig forsvinner. De skulle kontakte oss i morgen i allefall, så får vi se hva som skjer.

Gammel 15-12-16, 23:43   #629
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag fikk jeg sendt unna et par julekort, og så fikk jeg tak i en gave til minsten fra mamma og pappa. Men julestemning har jeg ikke. Må liksom gjøre unna jobb først.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-16, 00:05   #630
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Julekort utgår her vi bestemt i kveld. Det blir jul allikevel.

Gammel 16-12-16, 00:48   #631
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Mine juleforberedelser ble veldig punktert, jeg har ligget med lungebetennelse i en uke. Dag åtte i morgen og da tre på penicillin, så jeg håper formen skal være god i morgen. Men mannen har vært en helt, han har til og med fått opp juletre. Julekort må dessverre utgå. Jeg har ikke bakt noe heller. Men gavene er på plass og jeg har kjøpt julegardiner. Det får duge!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-16, 09:05   #632
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Jeg er mer i rute enn jeg kan huske å ha vært på flere år, og det med en mann som stort sett ligger på sofaen med beinet høyt etter en operasjon i november... Har virkelig fått testet ut alenemamma-rollen noen uker, har jo prøvd den før (i 9 år), men da med bare ett barn, leilighet istedenfor hus osv..

Kanskje nettopp derfor jeg er såpass i rute, siden jeg har lagt lista lavt og vært strukturert, siden jeg har visst at jeg har måttet gjøre alt alene og vært avhengig av barnevakt for hver minste ting jeg skal gjøre utenfor huset...

Julegardiner og julepynt kom opp første helgen i advent, da fikk jeg også ryddet det grøvste og støvsuget rundt alle kriker og kroker, både i 1 og 2 etasje.

Mellomstemann hadde bursdag på søndag, da hadde vi familieselskap hjemme og fikk vasket litt mer før det. Hadde detaltjert liste og noen timer med barnevakt på nattåpent på senteret i forrige uke, da var de fleste julegavene i boks, endel er også bestilt på nett. Mangler nå bare to gaver, til de to minste. Ganske sikker på hva vi skal kjøpe til 6-åringen, mer usikker på gaven til snart-4-åringen...

Julekort er bestilt og mottatt, de som skal sendes er sendt.
Kalendere er bestilt, men ikke mottatt enda.

Alt, utenom mat, som skal handles til jul, er handlet. Har t.o.m sjekket juletrebelysningen og der var det selvfølgelig en pære som ikke virket. Ofte finner jeg ikke ut sånt før lille juleaften, etter at burikkene er stengt...
Handlelisten med mat er skrevet, men det legges stadig til noe.

Onkel (min bror) har sagt at han skal ta med gutta og finne juletre, så da er det i boks!

Baker ikke julekaker, siden min mor baker over 20 slag og nok til minst 3 familier, men har bakt ca 80 av Nennes rundstykker. Har lyst til å lage bountykuler og snickerskuler, men det er ikke noe jeg må. Pepperkakebakingen tok jeg med ungene tidlig i desember.

Nå gjenstår bare pakking av gaver, kjøp av de 2-3 vi mangler, skikkelig helgevask, handling av mat og pynting av juletre!

-Men først feiring av 6-åringen med hele klassen på søndag, da har vi heldigvis leid barnehagen!

Gammel 16-12-16, 09:16   #633
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Jeg er mer i rute enn jeg kan huske å ha vært på flere år, og det med en mann som stort sett ligger på sofaen med beinet høyt etter en operasjon i november... Har virkelig fått testet ut alenemamma-rollen noen uker, har jo prøvd den før (i 9 år), men da med bare ett barn, leilighet istedenfor hus osv..

Kanskje nettopp derfor jeg er såpass i rute, siden jeg har lagt lista lavt og vært strukturert, siden jeg har visst at jeg har måttet gjøre alt alene og vært avhengig av barnevakt for hver minste ting jeg skal gjøre utenfor huset...

Julegardiner og julepynt kom opp første helgen i advent, da fikk jeg også ryddet det grøvste og støvsuget rundt alle kriker og kroker, både i 1 og 2 etasje.

Mellomstemann hadde bursdag på søndag, da hadde vi familieselskap hjemme og fikk vasket litt mer før det. Hadde detaltjert liste og noen timer med barnevakt på nattåpent på senteret i forrige uke, da var de fleste julegavene i boks, endel er også bestilt på nett. Mangler nå bare to gaver, til de to minste. Ganske sikker på hva vi skal kjøpe til 6-åringen, mer usikker på gaven til snart-4-åringen...

Julekort er bestilt og mottatt, de som skal sendes er sendt.
Kalendere er bestilt, men ikke mottatt enda.

Alt, utenom mat, som skal handles til jul, er handlet. Har t.o.m sjekket juletrebelysningen og der var det selvfølgelig en pære som ikke virket. Ofte finner jeg ikke ut sånt før lille juleaften, etter at burikkene er stengt...
Handlelisten med mat er skrevet, men det legges stadig til noe.

Onkel (min bror) har sagt at han skal ta med gutta og finne juletre, så da er det i boks!

Baker ikke julekaker, siden min mor baker over 20 slag og nok til minst 3 familier, men har bakt ca 80 av Nennes rundstykker. Har lyst til å lage bountykuler og snickerskuler, men det er ikke noe jeg må. Pepperkakebakingen tok jeg med ungene tidlig i desember.

Nå gjenstår bare pakking av gaver, kjøp av de 2-3 vi mangler, skikkelig helgevask, handling av mat og pynting av juletre!

-Men først feiring av 6-åringen med hele klassen på søndag, da har vi heldigvis leid barnehagen!

Det er akkurat sånn jeg tenker at jeg skal gjøre det hvert år (ja, bortsett fra det med mann med benet høyt), men aldri får til.

Kanskje neste år.

Gammel 16-12-16, 10:28   #634
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er akkurat sånn jeg tenker at jeg skal gjøre det hvert år (ja, bortsett fra det med mann med benet høyt), men aldri får til.

Kanskje neste år.

Jeg også, og i år har jeg fått det til, helt alene!

Jeg sier hvert år at når Grevinnen og hovmesteren kommer på tv lille julaften, så skal jeg kunne sette meg ned med ett galss rødvin og litt god sjokolade og la julefreden senke seg. Det har ikke skjedd de siste 6 årene (etter att de minste ble født), men i år har jeg faktisk litt trua!

Gammel 16-12-16, 10:55   #635
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi skal også pynte huset i helgen. Må vaske skikkelig først.
Og kjøpe juletre i dagslys.
Jeg skal bake etpar julekaker ila helgen; kokosmakroner, havreflarn og cookies. Pluss i dyppe kransekakestenger i sjokolade og pistasje og mandelstrøssel. Enkelt men det er det vi spiser. Lurer litt på karameller men må finne en type som gir myke karameller.
Sviermor lager Delfiakake. Får også sånne gamle typiske julekaker av mamma og svigermor.
Vi skal være helt klare etter jobben på lille julaften sånn at vi bare skal lage grøt og få inn juletreet sånn at gutta er med på å pynter det. Vi er helt ferdige med sånne kvelder hvor vi har styret i fullt kaos langt etter midnatt og sveipet over gulvet siste gangen klokka 02 på natta før julaften. Mannen har også lært så jeg har trumfet igjennom dette med pynting helgen før. Og at vi pakker inn julegavene litt og litt.

Gammel 16-12-16, 11:03   #636
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stresstrikker som bare pokkern for å få ferdig kofte til tiåringen og genser til trettenåringen. Genseren til han eldste ble påbegynt i går, med tjukt garn og pinne nr 9.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-16, 11:22   #637
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Vi får det til, men det er jo fordi vi begynner relativt tidlig. Vi bestiller gaver så fort vi vet hva folk skal få. Baking og sånt er kos, så det sparer jeg med vilje til siste uken. Julekort bestilles i november. Alt av julemat som kan lagres en stund kjøpes inn tidlig og noen skikkelig julevask driver vi ikke med. Åtte dager igjen i dag og det eneste som mangler er to gaver (kjøpes i morgen, vet hva vi skal ha) og baking.

Ellers er ikke pakken funnet og vi har fått tilbud om pengene tilbake eller de sender på nytt. Problemet er at dette knapt er å oppdrive og selv nettbutikken vi bestilte den fra har ikke flere igjen så da må vi evt vente til de får inn nytt. Jeg har klart å finne en i Drammen (håper det faktisk stemmer) så det spørs om det ikke blir en kjøretur dit i morgen heller enn å måtte vente til over nyttår.

Gammel 16-12-16, 11:55   #638
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

GinaK: denne oppskriften gir myke karameller som smelter i munnen, og mye lettere å lage enn oppskrifter hvor man må smelte sukker først. http://oppskrift.klikk.no/fl%C3%B8tekarameller/3829/

Gammel 16-12-16, 12:28   #639
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg har selvsagt fått bihulebetennelse og funker dårlig her jeg ligger på sofaen.

Gammel 16-12-16, 13:18   #640
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke pynta noe mer til jul enn jeg gjorde da vi hengte opp stjerner etc til 1.søndag i advent… men jeg har en plan ( ) om å få shinet litt i helgen. Igjen

Vi må rydde og vaske over litt, iløpet av den neste uka. For nå er det ikke koselig akkurat

Jeg tror ikke jeg skal bake mye mer, men jeg har veldig lyst til å få bakt de «gule bombene» i år, istedet for Sarah Bernhard. Så jeg lurer på om jeg skal handle inn sånn at det er mulig å få gjort det i helga

Men jeg er 99 % ferdig med julegavene, de er pakket inn også
En del av julekortene er sendt, og samboeren har fått ansvar for å julehandle.

Jeg er aldri på hæla når det gjelder julegaver, men er alltid på hæla når det gjelder rydding, vasking og pynting til jul

Men jul blir det læll!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.