|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Tusen takk for svarene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Jeg forholder meg lunken til aldersgrensene på filmene, men ser ALLTID filmen først selv, og vurderer om innholdet egner seg for mine barn. Noen ganger får de se filmer med høyere aldersgrense, andre ganger ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Guttene mine har ikke sett Ringenes herre, men jeg regner med at eldsten skal få se dem i løpet av året som kommer. Vi har lest Hobbiten sammen, og han har veldig lyst til å få med seg fortsettelsen, men han opplevde bøkene som i tyngste laget da han startet på dem. Så kanskje vi bryter med prinsippet om å ha lest de "store" bøkene før man ser filmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Jeg tror dette er veldig individuelt, og vil ikke ha noen bastant mening om det. Mine unger (5 og 7) har sett Harry Potter-filmene så langt vi har lest bøkene, altså opp til nr. 4. De er ikke sarte, særlig ikke storesøster. Star Wars er da langt mindre skummelt, dem skal storesøster få se så snart hun kan lese tekster selv. På HP4 leste jeg undertekstene for dem, men jeg skal være ganske motivert før jeg gjør det, altså.
![]() |
#45 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ang. filmer med engelsk tale og norsk tekst, ser ikke 03-barnet mitt disse alene, men sammen med en voksen som leser teksten og forklarer underveis. Det samme gjør vi med naturprogrammer o.l.
![]() |
#46 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?
Jepp.
![]() |
#47 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Knotten har ikke sett noen av delene. Star Wars har han blitt tilbudt, men han vil ikke se det. Det er feil Star Wars, nemlig. Han elsker Clone Wars.
![]() |
#48 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Lille får ikke se Star wars eller Harry potter på mange år enda. Ei heller clone wars. Jeg håper hun aldri får interessen.
![]() |
#49 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Jeg synes FPere lar barna sine få se filmer altfor tidlig. Det er nesten så jeg ikke tror det er sant.
![]() |
#51 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ja, om en nemnd eller en videregåendeklasse har sagt det, så må det jo være sant.
![]() |
#52 |
By the Sea
|
Eh, huff.
![]() |
#53 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Mens jeg har sett filmene, og mener noe annet. Og kjenner ungene mine.
![]() |
#54 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?er det ikke 15 års grense på¨ringenes here? Det er vel en grunn til det...
![]() |
#55 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Det er ikke sånn at jeg planlegger å vise ungene mine Ringenes herre-filmene riktig ennå, altså. Men til en robust unge på 8–10 som var opptatt av Tolkien? Klart det!
![]() |
#56 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Jeg forholder meg mest til hva ungene mine tåler og ikke, og lar aldersgrensene være veiledende. Eldste har sett Star Wars, men ikke Ringenes Herre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ville du nektet tiåringen å lese bøkene også?
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ringenes herre er ikke aktuelt på flere år ennå, samme hvor opptatt han skulle bli av bøkene. Jeg syns film som medie er temmelig anderledes en bok. SW har vi sagt at han kan se som skolegutt, og jeg de første filmene fra 70-80-tallet som barnefilmer. Aldersgrensene da var satt med tanke på datidens barn, som ikke var vant til samme filmspråk som nå. Dagens barn er vant til endel mer, så derfor forholder jeg meg mer til aldersgrenser satt nå.
![]() |
#59 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Enig. Jeg skjønner jo at de som har barn som blir redde av feks. Karius og Baktus ikke viser barna filmer over aldersgrensen, men det ER stor forskjell på barn, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal følge aldersgrenser slavisk (når de kun er veiledende, forresten) når jeg har ei jente som aldri blir redd for noe som helst på tv (utenom edderkopper).Jeg har aldri tenkt å prøve å herde henne på slikt, hun er rett og slett bare slik som jeg var som barn uten at jeg har bidratt til det. Jeg tviler på at jeg oppdrar en fremtidig sosiopat altså, enkelte foreldre klarer å se an ungene sine når det gjelder ting som dette.
![]() |
#60 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Dette synes jeg er et godt poeng. De som setter aldersgrenser på filmene har, skulle jeg tro, noe mer kompetanse til å kunne gjøre dette enn det jevne personen i gata? Akkurat som det sitter eksperter i andre offentlige instanser og gir råd og veiledninger på andre arenaer. Er filmfolk mindre kompetente eller til å stole på?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|