Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang søkt om kontantstøtte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot?
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. 39 17,73%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. 69 31,36%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. 93 42,27%
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. 10 4,55%
Annet. 8 3,64%
Dustepåll! 1 0,45%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 17:22   #1
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?

Mottok kontantstøtte fra han var 1 år og til sist mnd da han var 2 mnd fra å bli 3 år. (fra nov 08 50% kontantstøtte, da han begynte i 50% barnehageplass da.) Jeg er for kontantstøtten når den blir brukt rett. Selv brukte jeg den til å kunne jobbe 50% i turnus og til være hjemme med Mathias resten av tiden. Jeg håper den fortsetter slik at jeg kan jobbe deltid de første årene med tvillingene og.

Men jeg ser jo at den ikke blir brukt rett alltid.

Gammel 16-09-09, 17:25   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemte ikke for jeg synes ikke noen alternativene dekket opp, og annet blir for svevende.
Men jeg er for i de tilfeller der støtten IKKE blir brukt til dagmamma, men at man er hjemme selv.

Gammel 16-09-09, 18:43   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg stemte ikke for jeg synes ikke noen alternativene dekket opp, og annet blir for svevende.
Men jeg er for i de tilfeller der støtten IKKE blir brukt til dagmamma, men at man er hjemme selv.

Jeg mener helt motsatt. Den eneste fornuftige grunnen til å ha kontantstøtte, etter min mening, er at man ikke benytter subsidiert barnehageplass. Om man velger å bruke disse pengene på u-hjelp, biler, mat eller dagmamma er meg revnende likegyldig; hvis man arbeider i lønnet arbeid bidrar man jo også til verdiskapningen og har definitivt minst like mye rett til subsidiering som en som velger å være hjemme.

Nå er jeg mot kontantstøtten fordi jeg mener det er feil bruk av samfunnets ressurser i seg selv, men jeg tok i mot pengene i to måneder for begge barn før jeg fikk barnehageplass.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:30   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke brukt støtten til dagmamma, men skjønner godt at noen ser seg nødt til det når det ikke er barnehageplass å oppdrive. Jeg stod på venteliste i over ett år med eldste, og nå aner jeg ikke når jeg får plass til 1,5-åringen, og dagmamma er DYRT! Man bruker selvsagt hvit dagmamma, og det koster jo 5-6000,- kroner i måneden.

Gammel 16-09-09, 18:05   #5
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ikke brukt støtten til dagmamma, men skjønner godt at noen ser seg nødt til det når det ikke er barnehageplass å oppdrive. Jeg stod på venteliste i over ett år med eldste, og nå aner jeg ikke når jeg får plass til 1,5-åringen, og dagmamma er DYRT! Man bruker selvsagt hvit dagmamma, og det koster jo 5-6000,- kroner i måneden.

Avsporing, men jeg vil bare påpeke at det kun er dyrt på papiret. En bhgplass koster ca 2500 med kost (vår gjør). Pluss på kontantstøtta på 3300 så får du 5800. Da jeg var dagmamma tok jeg 5000 inkl bleier og mat, så alt i alt hadde foreldrene noen kroner mer til overs med dagmamma enn i barnehage.

Jeg tviler på at dagmammaene kan holde prisen på 5000 om kontantstøtta forsvinner - men da forsvinner de fleste hvite dagmammaene også vil jeg tro.

Gammel 16-09-09, 17:38   #6
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi fikk ikke barnehageplass før gutten var 2,5 år, så mottok kontantstøtte som gikk til å betale dagmamma. Er imot.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:45   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi søkte og fikk innvilget kontantstøtte for én måned, som var perioden vi manglet barnehageplass etter permisjonsslutt.

Jeg er mot kontantstøtten, men ser at den har hatt en funksjon på grunn av manglende barnehagetilbud. Jeg ville syntes det var urettferdig om noen fikk innvilget subsidiert barnehageplass mens andre fikk ingenting og måtte finansiere all barnepass selv.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:31   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi mottok kontantstøtte i perioden minsten var 1-3 år.
Da gikk han i barnepark 4 timer om dagen fra han var halvannet år og jeg jobbet deltid for å være hjemme med han resten av tiden. (I utgangspunktet var planen at han skulle være hjemme med meg hele tiden, men han fikk ikke nok stimuli av å være hjemme all den tid alle andre barn var i barnehage/barnepark.)

Han begynte i barnehage når han var 3.

Jeg er imot kontantstøtte, men mener det må være full barnehagedekning før den fjernes.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 17:42   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg søkte og fikk. Gjorde det utelukkende fordi det ikke var dekning i barnehagene her. Hva jeg skulle gjort uten, er ikke godt å si....

Jeg er for. Eneste argument for å ikke være for, må være integrering av invandrere, for min del. Men jeg syntes ikke det er et argument godt nok til at man skal ta dette vekk som en mulighet for alle de som ikke trenger integrering. Dette er en vurdering og et ansvar hver enkelt på ta, som med alt annet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:07   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg krysset av at jeg har søkt og mottatt - men at jeg er imot. Egentlig er ikke dette noe jeg brenner for, men om greia er at man skal være hjemme med barna og da få 3300 for det, så er det en ting, men de aller fleste (meg inklusive) bruker den til å betale dagmamma som gjerne jobber svart. På den måten fordrer den både til å betale svartarbeidende og i tillegg er man jo ikke noe mer sammen med barna - noe jeg innbiller meg skulle være dealen med kontantstøtte da den kom.

Gammel 16-09-09, 18:18   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mottok kontantstøtte hele perioden for eldste, og i fem måneder for yngste, frem til han begynte i barnehagen. Jeg gjør det enkelt og sier meg helt enig med Iset her.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:37   #12
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Kontantstøtten blir jo ikke alltid brukt slik den var ment, så jeg er imot.
Klarte å krysse feil i avstemningen. Jeg skulle egentlig krysse av for at jeg har mottatt, men er imot.
Jeg har ikke betalt for barnepass den gangen jeg fikk kontantstøtte.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 18:41   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke søkt, har ikke hatt rett, og er i mot.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 22:12   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Har ikke søkt, har ikke hatt rett, og er i mot.

Er det forresten noen som har noen linker til forskning gjort på området?

Er det slik at man vet at bruken av sorte dagmammaer har økt etter at man innførte kontantstøtte? Og hvordan er tallene på mengden som faktisk er hjemmeværende foreldre versus de som benytter kontantstøtte til annen barnepass?

Gammel 16-09-09, 18:57   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemannen min var 2 1/2 år før han fikk plass i barnehage. Jeg tok glatt i mot kontantstøtta og betalte dagmammaen med det. Er så kynisk at jeg ikke har et fnugg av dårlig samvittighet heller.

Men jeg gråt av glede den dagen han kom inn i barnehage, og jeg kunne si opp både dagmamma og kontantstøtte. Dagmammaen var kjempefin, men barnehage er bedre.

Jeg er i mot kontantstøtta, da jeg mener den blant annet kan være til hinder for integrering av barn med fremmedspråklige foreldre. Jeg mener også kan være til hinder for integrering av fremmedspråklige kvinner, da mange av dem da ikke kommer seg ut i jobb og lærer norsk språk og samfunn å kjenne.

Gammel 16-09-09, 19:01   #16
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Fått i et halvt år, og er for.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:11   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er i mot kontantstøtta, da jeg mener den blant annet kan være til hinder for integrering av barn med fremmedspråklige foreldre.

Men hvor mye integrering hemmer den egentlig når den kun går opp til 3 år? Jeg synes godt de kan senke den til 2 år og kanskje øke beløpet litt da.

Gammel 16-09-09, 19:28   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor mye integrering hemmer den egentlig når den kun går opp til 3 år? Jeg synes godt de kan senke den til 2 år og kanskje øke beløpet litt da.

Det er et hav av forskjell på å få et barn på et år i barnehage, og en treåring som ikke kan et eneste ord norsk i barnehage. Har hatt min andel av begge, og foretrekker klart etåringene. Det er ikke godt for sjela å sitte med et barn på tre år som er livredd og ikke skjønner et pøkk av hva du sier til det.

Så skulle kontantstøtten - gud forby - fremdeles være til, syns jeg det er bedre som du foreslår, senke den til to år, og evt. øke beløpet litt.

Gammel 17-09-09, 14:15   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Jeg er for kontantstøtte og bruker den for det den er ment. Jeg er hjemme med barn mellom 1-3. Jeg er absolutt for en bedre løsning her, men imot å avvikle den helt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:25   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enig. Jeg er for kontantstøtte og bruker den for det den er ment. Jeg er hjemme med barn mellom 1-3. Jeg er absolutt for en bedre løsning her, men imot å avvikle den helt.

Kan dere være så snill å slutte å si "for det den er ment", som om KrF har den Hele og Fulle Sannhet her? Hensikten med ordningen er å omfordele statlige midler slik at personen selv kan velge hvordan man skal bruke støtten, OGSÅ hvis de ønsker å være hjemme. Tror dere virkelig at Venstre og Høyre ville støttet et tiltak hvis hele hensikt var å motivere folk ut av inntektsgivende arbeid?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.