Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klesvaskregime - innspill?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 14:22   #41
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvaskregime - innspill?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Den togakledte familien, eller?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:22   #42
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har faktisk vaskedag i dag, så denne tråden kom beleilig. Er på min 3. maskin i dag!

Gammel 19-08-09, 14:28   #43
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke oppsamling av skittentøy. Jeg sparer på rent tøy jeg. I schwære mengder sånn at det tar en time å bare brette og sortere det og få det i skapene.

Men er det bare jeg som vasker nittigraders maskiner her?

Jeg vasker hvite håndklær og laken samt kluter på nitti. Ull på kaldt ull program, resten på 40 sortert etter kulørt og kulørt med hvitt på og hvitt. Også håndklær og sengetøy med farge på 60.

90 graders maskiner er vel egentlig sjelden, men brukte kluter/mopper går på 90, samme med undertøy til guttungen om han har hatt noe uhell.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:31   #44
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker stortsett alltid håndkler, kluter og sengtøy på 90 grader.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:29   #45
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg har EN kurv. Tar meg ikke mange ekstra sekundene å sortere når jeg skal vaske..

Én kurv her også. Når jeg / vi vasker gjelder følgende:

- tømme (over-)full kurv
- inn i maskinen med valgt vask
- tilbake i kurv med resten

Done!

Gammel 19-08-09, 15:31   #46
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg har forøvrig de samme (de store) i garasjen til sortering av glassflasker/metallbokser og plast. Fungerer utmerket!

Det var en glimrende idé. Den kopierer jeg gjerne!

Gammel 19-08-09, 15:34   #47
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Her går det mye i 90 grader. Kluter, håndkler, sengetøy og undertøy.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:38   #48
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Og ja, egen maskin til rødt og rosa, vi (jeg) har og bruker såpass mye av det at det går helt fint å fylle en maskin. Liker å fargekoordinere litt, hvis man koker alt i samme suppa blir fargene fort stygge syns jeg.

Jepp. Jeg har blant annet fått stygge, koksgrå skjolder på min nyyydelige, kjempedeilige knallrøde joggebuksesak i sommer, ettre at noen heiv den i feil vask.
Vi har så mye rødt i skapene at det går helt fint å vaske en med bare rødt og lignende farger.
Likeså blått.

Kokvask (sengetøy og håndklær) trenger jeg ikke tenke på. Det tar mannen med seg på jobb, og så kommer det rent og ferdigbrettet i sekker, klart for innsetting i skap.

Gammel 19-08-09, 15:53   #49
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som trodde jeg var den eneste med klesvaskeregime!

Jeg har fire slike i stabel, og sorterer på denne måten:

*60/90 grader hvit
*60 grader lyst (pastellfarger og ting med hvite og lyse farger)
*60 grader mørkt
*40 grader lys, 40 grader mørk, håndvask og ull

Vi har veldig lite tøy av den nederste typen, så alt får plass i én boks. Skulle gjerne hatt to til, men da har jeg ikke plass på badet. Når en boks er full, fyller den akkurat en maskin. Som dere ser, så går de fleste klær på 60 grader - vi har stort sett klær av bomull, som trenger 60 grader for å bli rent. Innimellom kjører jeg hvite håndklær og kluter på 90, men det er mest for maskinens skyld.

Gammel 19-08-09, 17:11   #50
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Sånne har jeg, i to størrelser. Etter å ha lest denne tråden skal jeg jammen skaffe meg noen flere og finfordele enda litt til før vask

Jeg har forøvrig de samme (de store) i garasjen til sortering av glassflasker/metallbokser og plast. Fungerer utmerket!

Sånne har jeg også, de største ja. To for lys og mørk 40 grader, og det samme for 60 grader. Så har jeg en høy Trofastreol med de største boksene i, hvor jeg sortere ull, rødt tøy og annet rask.
Har skittentøysdunk på badet hvor alt blir kastet i, og så sorterer jeg på vaskerommet når dunken er full.

Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 19:28   #51
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har EN kurv. Tar meg ikke mange ekstra sekundene å sortere når jeg skal vaske..

Enig! Også vasker jeg stort sett enten farget 40 grader eller hvitt 40 grader. Av og til 60 grader håndkler og sengetøy.

Enkelt og greit - aldri opplevd farging.

Gammel 19-08-09, 19:50   #52
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Bare en liten dunk her, vi har innmari mye hvitt og lyst tøy, og det blir puttet rett inn i maskinen og så settes den på daglig. Og så tar jeg en runde og fyller opp 70-graders kluter/håndklær omtrent annenhver dag, og alt det mørke/sorte ligger i boksen. Og da går det fort å nappe ut det som er sort og slenge en maskin med det innimellom, og resten går sammen i en herlig suppe når det er nok til en maskin.
Stort sett er skittentøyskurven nesten tom, bare litt sorte plagg i bunnen som venter en dag eller to.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 20:06   #53
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

JEg har også en kurv. Det meste går på gulvet, og så bruker jeg 2 minutter på å sortere og finne ut hvordan jeg skal gjøre det denne gangen. Fleksibelt, økonomisk og greit når man har liten plass.

Gammel 19-08-09, 20:11   #54
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Hvitt: 60 grader.
Mørkt og sort: 40 grader.
Rosa: 40 grader.

Undertøy som er hvitt går sammen med hvitvask på 60 grader, og undertøy som er mørkt går sammen med mørkt på 40 grader.

Dessuten vasker jeg håndklær og sengetøy på 60 grader. Hvis håndklærne er mørke, så slenger jeg mørkt undertøy med i vasken, og det samme hvis sengetøyet er mørkt.

Dessuten forekommer det relativt ofte at jeg finvasker enkeltplagg for seg.

Her er det to dunker: En på badet til det som kles av på badet før dusj, og en på vaskerommet som sengetøy, etc. havner i. Så sorteres vasken deretter.

Sist redigert av Fruktflua : 21-08-09 kl 07:35.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 20:45   #55
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Undertøy som vaskes på 40 grader er temmelig ekkelt, spør du meg.

Gammel 19-08-09, 21:49   #56
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, bakteriene lever jo lykkelig videre
Har ikke undertøy som ikke kan vaskes på min. 60 grader. Tåler det ikke det, er det faktisk ikke noe å ha.

Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:06   #57
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke noe system på kurvene, det burde vi nok gjerne hatt, men dele vasken omtrent sånn som du skisserer, bare at jeg altså sorterer når jeg setter på vask.

(Og ja, vi har nok røde klær til å ha egen maskin for det. Liker ikke vaske det med lyst, da jeg risikerer rosatendenser på det hvite (eller lyselilla på guttungens lyseblå klær) og ei heller med mørkt, da jeg risikerer at det røde får farge fra noe mørkeblått/svart. Og siden jeg er glad i rødt, min mann også bruker noe rødt, guttungen har fått litt røtt (Og ja, vi er brann-supportere, så det eksisterer en og annen collegegenser som brukes "bare hjemme" med div slike påskrifter....) så blir det nok til det. Har forresten egen rød håndklevask også jeg. Det kommer av at noen ga oss en pakke røde håndklær i ulike størrelser for noen år siden da. Sammen med rødt vaskes forresten lilla, rosa og evt orange. Og mannens gule t-skjorte, for det gjør absolutt ikke noe om den skulle bli ødelagt, mend et blir den faktisk aldri...)

Gammel 19-08-09, 22:33   #58
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fire kurver under benken på vaskerommet;
1. Finvask(og lys 40 grader)
2. Fars arbeidstøy
3. 40 grader
4. 60/90 grader

Ingen skittentøyskurv på badet. Mitt skittentøy legger jeg på badegulvet når jeg legger meg, og legger det i kurven på vaskerommet morgenen etter.

Gammel 19-08-09, 23:40   #59
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har to kurver, en til hvitt/lyst og en til farget. Når jeg skal vaske så tar jeg fra den kurven som er fullest, heller alt ut og sorterer på grader og velger den haugen som blir størst..
Nå er det uansett kun jeg som vasker, tar ut, henger opp, bretter og stryker.
Men har fått mannen og gutta til å legge klærne i riktig boks i det minste..

Gammel 20-08-09, 07:02   #60
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg spør ikke deg, Safran. Jeg har vasket mine egne klær i over 20 år, og ingen har noen gang blitt syke av at det mørke undertøyet vaskes på 40 grader. Her er det ingen som går med undertøy så lenge at det ikke blir rent på 40 grader. Jeg en maskin som gjør en grundig jobb.
Dessuten prøver jeg å opptre litt miljøbevisst i forhold til klesvask.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.