|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Elendig.
![]() |
#42 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?
Jeg hadde ikke klart meg i det hele tatt, ikke alene i hvert fall. Hadde jeg hatt ved liggende så skulle jeg fått det varmt nok slik at jeg ikke frøs, og da hadde jeg vel klart å lage varmt vann og kanskje mat? Plukke blåbær klarer jeg så det hadde vel blitt litt ensidig kost - vann og blåbær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Skulle nok klart meg, men hadde selvsagt hatt mye å lære. Jeg trives med noen uker uten strøm osv. på hytta, og har da gjort litt grunnleggende hagebruk (poteter, bær og grønnsaker, måtte improvisere korn) slakt og vedhogst. Men spesielt på "kvinnetingene" måtte læringskurven være bratt -når klærne jeg kom i var utslitt ville nok de første versjonene laget fra scratch vært ganske semre. Og så kommer det an på forholdene: Jo magrere plass, jo mindre har man å gå på under læreprosessen, så jeg burde nok ikke prøvd jordbrk på Grønland sånn i første omgang. Men i ei solvendt li på østlandet skulle jeg vel berge skinnet.
![]() |
![]() |
#44 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Slakt hadde jeg ikke klart, men resten har jeg prøvd i større eller mindre grad så det skulle vel ha gått på ett vis.
![]() |
#45 |
I menneskeham
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Ja. Det hele er jo forutsatt at man er nogenlunde frisk. Å slakte en sau skal jeg nok fikse; blindtarmsoperasjoner er noe annet. Så life expectancy ville nok også vært på 1800-tallsnivå....
![]() |
![]() |
#47 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde klart meg kongebra og dere hadde ønsket å bo med meg og veronal alle sammen, så dere fikk såpe, mat og stell.
![]() |
#48 |
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror jeg hadde klart ganske bra å være en del av et storgård. Det eneste jeg ville hatt store, seriøse problemer med, er den personlige hygienen. Eller andres hygiene. For jeg ville ha vasket meg og passet på å ikke lukte dritt.
![]() |
#49 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror ikke, nei jeg vet, at jeg ikke ville levd på 1800-tallet. Jeg vil leve i dagens samfunn på godt og vondt. De som levde på 1800-tallet levde ikke på den tida av idealistiske grunner, de hadde ikke noe valg for å si det sånn. At man derimot kunne være litt mer nøysom og ikke kaste alt mulig det er en annen ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror at de fleste mennesker klarer det de MÅ klare. Klart at det for enkelte ville blitt MYE å lære seg, men overlevelsesinstinktet vårt hadde nok de fleste av oss i stand til å klare det
![]() |
#51 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Kan dere felle trær med øks eller sag? Ja, ganske store også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg skulle nok klart meg, selv om det ikka hadde blitt lett. Må man, så må man og jeg hadde nok vært veldig lærevillig. Hadde jeg levd på 1800-tallet ville det jo vært naturlig.
![]() |
#53 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Alexy: Når alle lukter like vondt, er det uproblematisk med vond lukt.
![]() |
#54 |
Bare sær
Jeg lurer på hvem som sto der med en tørrfisk og tenkte hvis jeg bløtlegger denne i vaskemiddel, skal tro om det blir godt?
![]() |
#55 |
I menneskeham
Vet ikke, men vedkommende hadde nok noe til felles med h*n som først tenkte "hmm, denne osten var j**lig muggen, men smaker jo bra likevel", eller "denne laksen far gravde ned er jo helt konge hvis jeg bare ikke tenker på hvordan den lukter" -de var veldig, veldig sultne.
![]() |
![]() |
#56 |
I menneskeham
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Ellers: Mim vet hva hun prater om! (Bombe...) 1800-tallet kunne nok fungere greit hvis man var frisk og hadde en passe stor og frodig gård selv -og man ikke hadde noen som sto over og skulle ha leie av jorda, arbeidsplikt, militærtjeneste etc osv... Familien min er fra Ringsaker, og typisk ikke av selveierslekt: Husmenn, småbrukere, gårdsarbeidere og håndtverkere. Selv ikke far min ville i sin ungdom drømme om å gå på fest på det av bygdas to forsamlingshus som var for selve sjøvfolket.
![]() |
![]() |
#57 |
Bare sær
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Hvis jeg ikke hadde skjønt det selv (det er jo ganske åpenbart), ville jeg ihvertfall skjønt det av å høre på eks-svigermoren min fortelle om oppveksten sin. Bl.a. om da hun ble født, hun var tvilling, og moren fødte hjemme i fjellstuen de bodde i. Og om farens jobber, fra han startet å jobbe som 11-åring.
![]() |
#58 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg er av typen som kun blir med på telttur i Harry Potter. (Der er det varmekabler og bad i teltene). |
![]() |
![]() |
#59 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Nei, jeg tror ikke det hadde gått spesielt bra, men samtidig om jeg hadde vært nødt så hadde jeg vel klart meg på et vis
![]() |
#60 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror jeg skulle klart meg ganske bra. Jeg kan hogge ved og lage mat på vedovn. Jeg kan håndmelke og kan stelle kyr og sauer. Jeg skulle også klart å karde, spinne og veve, ihvertfall kan jeg sette opp store vever, og jeg kan bruke en rokk. Slakting hadde heller ikke vært det store problemet og partering er ikke noe vanskelig. Skolde grisen etterpå skulle jeg klart også. Saue- og storfesykdommer er jeg overhodet ikke noe flink på, men jeg skulle glatt klart å være fødselshjelper, såpass mange kalvefødsler og menneskefødsler har jeg vært med på.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|