Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tips til julekalender

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-08, 22:46   #41
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til julekalender

72 pakker skal kjøpes, pakkes inn og henges opp innen 1.desember.
Jeg har pleid å ha en kombinasjon av ting og lapper. Har f.eks pakket inn en pepperkakeform når vi skal bake pepperkaker, svømmehallbiletter, julepynt når vi skal pynte tre,esker med ting vi skal lage, en grankvist når vi skal kjøpe juletre osv. Ungene har vært veldig fornøyd. Av ting og tang blir det forskjellig småtteri, bittesmå sjokolader, julepynt, hårstikk, blyanter, klistremerker, viskelær, sokker, nissepysj osv.
Jeg har ikke begynt ennå, pleier å begynne i oktober/november.

Gammel 05-08-08, 22:52   #42
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Colakjeks? Fortell............oppskrift.

Kolakjeks, kolapinner, kolakaker - kjært barn osv. Har ingenting med drikken Cola å gjøre, men kola (svensk) som i karamell (norsk). Og så er jeg veldig usikker på om det skrives med k eller c.

Oppskriften min ligger i en juleperm jeg ikke vet hvor er, men et kjapt google-søk fant følgende oppskrift som ser helt fin ut:

200 g smør
200 g sukker
1 ss mørk sirup
1 ts. vaniljesukker
2 ts. natron
300 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt, ha i sirup og sikt i det øvrige. Trill til 4 stenger og legg med god avstand på brettet. Skjær opp i biter mens de enda er varme.

steketid: Ca. 20 min. ved 180 grader.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 23:01   #43
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mmmmm de høres kjempe gode ut, er de litt seige også ? :elsker seigt:

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 23:04   #44
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Mmmmm de høres kjempe gode ut, er de litt seige også ? :elsker seigt:

De er seige, ja. Og søte. Veldig søte. Og gode.

:gleder meg til jul:

Jeg bruker forresten mye mer sirup enn det som står i oppskriften over. Mener det står 6 ss sirup i oppskrifta mi?

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 23:14   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er klin gærne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 21:29   #46
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Drar fram denne igjen, da været minner mistenkelig om høsten.

Kjøpte en Prinsesse-magnetbok på Nille i dag. Ypperlig å gi permen og en Askepott-magnet 1 desember, og deretter dele opp i et par magneter med hennes små venner o.l. daglig fram til julaften med Askepott i brudekjolen som det store høydepunktet. Min treåring kommer til å fryde seg stort. Storebroren på seks blir det verre med...alle forslag mottas med takk.

Gammel 23-08-08, 20:44   #47
jannski
Utålmoooodig

jannski sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
jannski er litt kul
Standard

Her kommer enda et jentetips da, er liksom det jeg kan...

Vi lurer på å kjøpe dukkehus i julegave, og da gi noen av møblene i kalenderen. Blir litt dyrt, men det blir på en måte julegaven da.

jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:01   #48
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flax-lodd var en slager hos fjorårets sjuåring her i huset. Det kommer nok til å bli aktuelt i år også, så da er i alle fall ca. halvparten av hennes kalendergaver dekket. Toåringen ble snytt for julekalender i fjor (da var hun bare halvannet, og visste heldigvis ikke bedre), men ville nok ikke akseptert å bli forbigått i år. En oppsplittet Duplo-pakke er kanskje tingen her ... Og Schleich-dyr, som vi har begynt å samle på.

Gammel 24-08-08, 11:37   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt avsporing, men: Er det ikke litt "risikabelt" å gi pengelodd til barn? Særlig når man har flere? Hva gjør man hvis det ene barnet vinner tusen kroner (eller en million, for den del) og de andre ikke vinner noenting?

Gammel 24-08-08, 12:18   #50
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Hvor får man kjøpt Lego og Playmo kalender da? :hargodgrunntilåstartetidligiår:

Gammel 24-08-08, 15:00   #51
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

De er ikke til salgs riktig enda, men jeg mener Sparkjøp hadde dem på nett i fjor.

Jeg skal si fra med en gang jeg oppdager dem noe sted.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 16:44   #52
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

De er ikke til salgs riktig enda, men jeg mener Sparkjøp hadde dem på nett i fjor.

Jeg skal si fra med en gang jeg oppdager dem noe sted.

Takk!

Gammel 28-09-08, 23:40   #53
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Pakkekalender til gutt på 5 1/2, forslag til pakker? Fint med store sett som kan deles opp

*Takk*

Gammel 29-09-08, 00:01   #54
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Pakkekalender til gutt på 5 1/2, forslag til pakker? Fint med store sett som kan deles opp

*Takk*

Kremt - ved nærmere gjennomlesing hadde jeg allerede svart i tråden - men her er i hvertfall på nytt tips om ting som mine gutter har likt i den alderen:

Poser med f.eks biler, viskelær, klistremerker, blyanter, stempeltusjer, dyr, magnetbokstaver, knitrebad, badekuler, pepperkakeformer og glitterlim. Ellers har vi puttet i julehandduk, juletannbørst, såpebobler, sprettball, lommelykt, godteri i helgene.
(Opplevelsespakker er jo også pop)

Sist redigert av Tuppen : 29-09-08 kl 00:48. Årsak: Oppdagde plutselig at jeg allerede hadde svart her.
Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 00:06   #55
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Ja det lurer jeg på og. Ellos pleier også å ha de. Jeg sjekker nesten ukentlig .

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 21:11   #56
Heklestudent

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stavanger
Cron har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hos oss har vi et julehus av tre med 24 små luker i. Hver morgen åpner ungene en luke og der ligger det en lapp med rebus/gåte på hvor pakken ligger. Det er stooooor stas og nå som lillebror er skolegutt er det han som staver seg gjennom gåten/rebusen. Koselig med jakt og lykkelige barn på kvisten. Guttungen har til nå fått slike små hot wheels biler i kalenderen. Mannen har kjøpt pakke på 48 biler til 300,- på ebay. I år blir det noe fra Starwarslego som kommer til å bli delt opp i små pakker med en liten bruksanvisning for hver dag....så får han bygge litt hver dag. Storesøster på¨13 er det litt vanskeligere med synes jeg...er i tenke boksen for hva vi skal finne på....men hun er blitt veldig flink til å flette slike tøffe flettesmykker med perler så kanskje noe alla det hadde vært kjekt å få.

Gammel 30-09-08, 21:17   #57
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper ting støtt og stadig jeg. Går gjennom gaveskapet i november og plukker derfra. Kjøper en del ting spesifikt også.

F.eks snublet jeg over en tøff Bula lue foreden dag til 50 lappen. Mazungen har digger de gamle Pippi filmene så jeg har noen slike liggende. (Pippis jul osv). På salg etter Edwis ble det kjøpt noen klistremerker, tegnebøker osv. Det eneste som blir kjøpt inn er noen glansbilder (som hun ønsker seg).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 21:18   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips il julekalender

Opprinnelig lagt inn av lijander, her.

Lage snømann

Snø, hva er det?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 21:23   #59
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Storebror digger legokalenderen så det blir det i år også. Lillebror får muligens det samme evt. playmo-kalender.

Gammel 30-09-08, 21:38   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må det jo være lov til å ta tak i denne tråden, AlfaCharlie.

Knerten får ikke kalender i år. Han er bare 14 måneder når desember begynner, og jeg håper at han ikke skjønner at han ikke får.

Vi kjøper ganske mange praktiske ting i julekalenderen; sokker, truser, strømpebukser. Snuppa har virket fornøyd med dette tidligere. Ellers kommer det til å gå mye i hårspenner, strikker osv. I tillegg blir det en del aktiviteter: kino, pepperkakebaking, tur til operaen (yndelingssyssel nr 1).

Puslespill med noen brikker hver dag er jo en god ide. Det blir ikke så dyrt heller.

Ellers er jeg takknemlig for alle de andre tipsene i denne tråden.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.