|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)17. mai er en festdag for store og små som bor i Norge. Da tar man på fine klær og hygger seg sammen. Fine klær er fine klær, om det så er bunad, sari eller kjole og dress.
![]() |
#42 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Men hva er egentlig 17 mai da? Hva er det vi egentlig feirer? Hvis vi skal feire Norges nasjonaldag, så veiver man vel ikke med et annet lands flagg, det blir rart. Vi skal vel ikke bare ha en festdag der man lizzom bare feirer alle som bor i landet.
![]() |
#43 |
Borte
|
Nei, det passer jo overhodet ikke på landets største felles festdag.
![]() |
#44 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg tror (med vekt på "tror", dette er bare spekulasjoner fra min side) ikke at "folk flest" som er negative til utenlandske flagg i toget reflekterer så mye over hva de representerer og om det er negativt å feire med slike symboler. Det handler mest (tror jeg) om å ikke forstyrre det norske.
![]() |
#45 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det er jeg nå litt enig i, men så lenge det er en bakgrunn for en nasjonal fest-og fridag, så bør den stå sentralt i feiringen, og jeg ser ikke helt grunnen til at man skal feire med hauger av utenlandsk flagg, så lenge det er et spesifikt land vi feirer. Jeg ville ikke følt det naturlig å dukke opp med et norsk flagg på feiringen av Pakistan eller USAs nasjonaldag.
![]() |
#46 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Det gjør jeg også.
![]() |
#47 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Mye bra er sagt her, enig med tangina.
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal oppfordre til å stille med flagg fra sine hjemland. Drakter kan man oppfordre til. Men flagg nei, som så bra sagt av mange andre i tråden. At man feirer nasjonen norge, ikke alle mulig andre land. Det kan man gjøre på disse landenes nasjonaldag? Da lærer jo vi faktisk noe om andre land også. Sist redigert av bønna : 09-04-08 kl 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Introvert optimist
|
Som du jo vet er mannen min ikke norsk og barna har dobbelt statsborgerskap. Allikevel bruker vi bare norske flagg på 17. mai. 1. august derimot er det ikke et norsk flagg i sikte hos oss, da er det bare sveitiske flagg som gjelder. Det skulle bare mangle. Jeg ser ikke poenget med å blande, hvert land har sitt flagg og sin dag.
![]() |
#49 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg er enig med Nenne.
![]() |
#50 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Jaha?
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes folk kan pynte seg i akkurat de klærne de vil og jeg synes det er fint om de pynter seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Borte
|
Dere må jo selvsagt velge hvordan dere vil feire dagen. Jeg argumenterer da ikke for at alle skal vifte med sitt lands flagg hvis de ikke ønsker det selv.
![]() |
#53 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Deri ligger jo noe av poenget. Om en er Norsk, det vil si Norsk statsborger hva er da SITT lands flagg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Skrekkøgle
|
Man har jo ett opprinnelsesland...
![]() |
#55 |
Skrekkøgle
|
Hjemme hos oss blandet vi, både 17. mai, 6. juni og Midtsommarsafton.
![]() |
#56 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)At man bruker sine egne nasjonaldrakter i 17. mai toget synes jeg er helt greit, men på lik linje med flere andre her, synes jeg at flaggene det viftes med skal være norske - denne ene gangen i året. Skulle det dukke opp andre nasjonsflagg i toget, er det dog ingen fare for at jeg ville hoppe frem og klippe av flagget
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Ja til feiring i alle slags festdrakter, uavhengig av opprinnelsen. Det viser mangfoldet i Norge. Men, det er Norges dag. Det er Norges grunnlov, og dermed Norges selvstendighet som feires. For meg er det naturlig at alle som bor i landet og nyter godt av det er med å feirer nettopp det. Når det er Norge som skal feires ser jeg det som naturlig å bruke kun det norske flagget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg syns denne kommentaren i Dagsavisen var veldig fin, og oppsummerer ganske greit hva jeg mener om saken. Den omhandler Oslo, og hvordan 17. mai-kommiteen ønsker å kaste ut alle barn som har noe annet enn norsk, samisk eller FN-flagg i toget.
![]() |
#59 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Det er essensen, Glitter! Du har så rett.
![]() |
#60 |
Fabelaktig
|
Jeg er enig med deg at man heiser Norges flagg. Men i barnetogene kan barna fint få gå stolte med flagg fra sine hjemland. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|