|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Ca 500 til barnebarn, og rundt 1000 til de andre også blir det ofte ++.
![]() |
![]() |
#42 |
maler
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Budsjett… nei ikke egentlig. Men vi er opptatt av at det blir rimelig likt. Hvis en unge drar avgårde med en gave som koster litt mer gir det føringer for de andre. I år blir prislappen rundt 3000 per unge.
![]() |
#43 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?
Det er mer en intern spøk mellom meg og mannen min. Han vokste nemlig opp med å «alltid» få det han ønsket seg til jul som barn (det var lego) og mener at julegaver skal leve opp til forventningene (innenfor det vi anser som rimelighetens grenser så klart) og at de ikke nødvendigvis skal være fornuftig. Jeg vokste ikke opp under sånne økonomiske rammer selv og fikk både praktiske og nyttige julegaver og synes ikke det var noe stusslig selv om det var ting jeg ikke nødvendigvis hadde ønsket meg. Når vi fikk barn og skulle kjøpe julegaver til dem var jeg typisk der at jeg like gjerne kunne ha kjøpt ulltøy eller noe jeg tenkte de trengte mens han var i «de må få det de ønsker seg»-land (det var lego) og så har det blitt en greie. Ikke hver jul som en regel men i år ser det ut til at alle får det som står øverst på lista.
![]() |
#44 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg skrev at barn og barnebarn får strikkede gaver til jul, uten at garnkostnadene er særlig høye totalt sett. De får imidlertid også en liten dokumentasjon på veldedighetsgaver som er gitt, tatt fra «deres» julegavebudsjett og julepotten ( juletre, julemat, pynt etc) forøvrig. Det er faktisk veldig populært og startet for mange år siden da alle fikk skrapelodd fra fadderorganisasjonen jeg støttet. De to siste årene har det likevel vært ett fokus, Palestina/Gaza. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har vært heldige som har hatt barn med en del felles interesser, så det har vært noen spillkonsoller gjennom tidenes løp. Det er vel det de har fått som har kostet litt, men da har de fått på deling, da.
![]() |
#46 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ikke et gavebudsjett til hverken barn, svigerbarn eller barnebarn. Vi studerer ønskelistene og velger derfra det vi synes er mest stas å gi. Til jul pleier Eldste å få billett til øyafestivalen. Det er det hen ønsker seg mest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ikke noe budsjett, det kommer an på ønskelisten og om det er noe spesielt hun trenger. Men det er sjelden hun har fått gave for over 1000 kroner fra oss, vi bidrar heller litt i løpet av året til konsertbilletter m.m.
![]() |
#48 |
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer veldig. De får gjerne gaver av type ting vi uansett hadde hatt utgifter på. De får ikke så mange gaver så vi pakker inn type årskort i bakken og årskort på Lerkendal f.eks. Selv om det er noe de får hvert år. I år får største billett til avskjedkonserten til Åge og lillebror får billett til konsert i Oslo spektrum av sin onkel. Så da gir vi togbillett. I år klarer de seg med skia fra i fjor, men neste år trenger de nok begge nye ski. Da blir det gjerne det. De har også fått telefon til jul som gjerne er spleisegave de gangene det har skjedd. Har gjerne gitt bruktkjøp til jul også dersom det er snakk om ski, PlayStation osv. Begge trenger mer klær så i år får de nok hver sin hettegenser i tillegg. Så ser jo at det fort blir ganske dyre gaver siden de oftest får ting som vi uansett hadde måttet betalt for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi følger også ønskelister så alle får noe de HAR ønsket seg.
![]() |
#50 |
trenger lading
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Ca 1000 per barn. Vi har god råd. Minsten får til mye mindre verdi, både fordi hun får ganske mye fra sin tante og fordi hun egentlig ikke trenger noe særlig.
![]() |
#51 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ikke god råd (eller hva er nå egentlig «god råd»?), men vi har ikke noe budsjett. Det varierer fra år til år. Men siden det nesten utelukkende er ungene som får gaver fra oss, så prøver vi å gi dem det de ønsker seg. Problemet er at de sjelden ønsker seg noe som helst. I år blir det ca. 1200 på hver, vil jeg tro.
![]() |
#52 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?
Nei, det kan du si. Vi har greie inntekter, men et sinnssvakt huslån. Og hvis vi skulle brukt tusenvis av kroner på julegaver til ungene, så ville det gått på bekostning av andre ting vi prioriterer, for eksempel ferier. Vi har heller aldri gitt ungene mobiler og iPader, og ski trengs ikke her. Ungene har tjent egne penger fra ung alder og de har alltid kjøpt sånne ting selv. Yngste har også betalt korpsturer selv. Fordi han har hatt mye sparepenger og de har tidvis fått en del penger av besteforeldre. Til gjengjeld har våre unger vært mye på ferie i årenes løp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer, men er aldri i 10.000-kronersklassen. Det lander vel som regel rundt 1000, av og til opp mot 5000. Vi kjøper en blanding av ønsker seg/nyttig, og ofte sammenfaller det. De dyreste gavene har alltid hatt en nytteverdi som telefon. Det hender han får spleisegaver, ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi syns det er viktig at han forholder seg verdien av penger, nøysomhet og takknemlighet.
![]() |
#54 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har budsjett ja, og det ligger på 4000kr per barn, i år blir det nok nærmere 5000kr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har god økonomi og bare ett barn. Vi feirer bare oss tre, og liker mange gaver under treet. Kjempedyre enkeltgaver har han bare fått når det har vært aktuelt med ny telefon. En vanlig jul jeg vil tro at vi totalt gir kr. 3-5000 i gaver til han. Har ikke regnet på det i år. Han sender ønskelister hvor ting koster fra 100 kroner til 1000 kroner. Om det blir mye totalt, avhenger av ønskene som stort sett er veldig fornuftige, særlig de dyreste (bokhylle til hybel, lite spisebord etc.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har enebarn, og det varierer hvor dyr gaven blir. I år får hun Øya-billett og et par bøker av oss, så rundt 1500-2000. Noen år har hun fått rimeligere gaver, noen ganger dyrere hvis hun f.eks. har trengt ny telefon. Vi gir gjerne konsertbilletter, og fram til nå har en eller to av oss vært med hvis det har inkludert reise. Da blir jo slike gaver dyre, men i så fall spleiser vi med far og stemor, og skriver litt av det på feriebudsjettet.
![]() |
![]() |
#57 |
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg har to barn, og i år blir det ca 3000 på hver. Jeg har ikke god råd, men føler jeg må kompensere for totalt ubrukelige fedre med hver sin ubrukelige familie.
![]() |
#58 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?I år blir det kr 2100,- til hvert barn. Tanken var rundt 1500 egentlig, men så ballet det litt på seg siden det ble konsert billett på ene og vinterjakke på den andre. Broren ønsker seg bare penger, men da må jo ham få samme sum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer fra år til år, og på hva som er på ønskelisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
heimføing
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg har ingen budsjett som i et faktisk budsjett, men for meg er det utenkelig med gaver i prisklassene som nevnes i denne tråden. Max tusen kr er vel min økonomiske grense til barn og barnebarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|