Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-14, 20:23   #41
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?

Jeg har Østfoldbunad. Synes ikke den er tung. Ellers vil jeg vel tro at Løkendrakten ikke er noe spesielt tung. Kanskje det går ann å prøve på Husfliden?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:23   #42
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes det er litt snodig å ha Nordlandsbunad når man er fra Troms, med mindre man har annen tilknytning til Nordland enn at man er "nordfra"

Hvis man skal gå etter tilhørighet altså. Noen velger jo akkurat den bunaden de vil ha uansett.

Jeg tror kanskje at kvinner med hofter (jah, dere skjønner hva jeg mener) bærer bunaden på hoftene selv om bunaden er "hel" fra skuldrene og ned. Min henger i hvert fall mer på hoftene enn på skuldrene, og den er i ett stykke.

Jeg er egentlig enig, for min del kommer det vel litt an på hvor sterk tilknytning man har til området i utgangspunktet. Det sier jo ikke LilleT noe om. Sjøl føler jeg sterk tilknytning til mammas hjemsted, sjøl om jeg er der maks en gang i året, og kunne vel like gjerne hatt Nordlandsbunad som Finnmarksbunad, sånn med tanke på tradisjon. Tromsbunaden er fra 70-tallet, så det er vel ikke så mange nedarvede av den ennå uansett. Etter hva jeg har hørt av mamma, var det Nordlandsbunad man hadde i generasjonen før hennes. Hvis Troms bare er et av flere steder man har perifere slektninger fra, så synes jeg vel egentlig man allerede har bevega seg over grensa til å velge etter utseende og da er det vel ett fett. For meg blir det litt rart, da.

Hvis jeg skulle hatt ny og bare skulle ha valgt ut fra eget hjemsted, måtte jeg ha hatt Romeriksbunad. Det er et par andre jeg kunne ha valgt om jeg ser på familiebånd, men de stedene føler jeg liten tilknytning til, derfor er de ikke aktuelle for meg.

Gammel 18-05-14, 20:23   #43
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Da må jeg kikke nærmere på Nordlandsbunaden.

Min Nordlandsbunad er bæltung og bæres i hovedsak på skulderne.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:26   #44
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har samme Nordlandsbunadhistorie som det skrives om her. Mamma er fra Senja i Troms og da hun fikk bunad fantes ikke Tromsbunaden. Dermed har både jeg og søsteren min Nordlandsbunad også. Vi har liksom ingen tilhørighet til Tromsbunaden.

minibolle mai 2012
Gammel 18-05-14, 20:36   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Rogalandsbunaden er det ihvertfall ikke noe forkle som festes bak og kan avlaste noe, alt er festet med trykknapper foran på stakken. Og det er tungt. Jeg har forresten ikke hofter. Bunaden bæres uansett ikke på hoftene, ikke slik jeg ser det, iallfall.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:38   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nordmørsbunad. Ikke den mest spenstige å se til, men den er behagelig på.

Gammel 18-05-14, 20:39   #47
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har Nordlandsbunaden, og opplever ikke den som tung. Jeg tror det meste av vekt på den bæres på hofte- og midjeparti.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:42   #48
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Nordlandsbunad og synes ikke den er tung. Mulig det er fordi den sitter greit på hoftene?
Jeg har tenkt å få meg kyrkjestakk fra Hallingdal. Har du sjekket om det er tilsvarende varianter i områdene du "har lov til" å ha fra? Det at den har det beltet i livet må jo hjelpe litt, i tillegg til at det generelt er en lettere stakk.

Gammel 18-05-14, 20:52   #49
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har samme Nordlandsbunadhistorie som det skrives om her. Mamma er fra Senja i Troms og da hun fikk bunad fantes ikke Tromsbunaden. Dermed har både jeg og søsteren min Nordlandsbunad også. Vi har liksom ingen tilhørighet til Tromsbunaden.

Jeg tror Tromsbunaden har vært mer vanlig i Tromsø-området enn i Midt-Troms. Nordlandsbunaden var den vanlige bunaden før. Blå for de som var fra kysten, grønn for de fra innlandet.

Kokosbolle, har du sett Senja festdrakt? Den hadde kanskje passet for deg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:55   #50
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har jærbunad og synes ikke den er ubehagelig tung å ha på. Det som derimot tar knekken på ryggen er å stå i timesvis å se på tog Muligens hadde det hjulpet med andre sko enn bunadssko.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 21:00   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid følt at min sunnhordlandsbunad var veldig tung og slitsom å gå med men etter en kombinasjon av en siste tilpasning til "voksenkropp" og en liten vektnedgang etter det igjen, så var den slett ikke så verst i år.

Men jeg ser at Sunnmørsbunaden er lett og behagelig, selv om type bunad egentlig ikke er så ulik: begge har smal vest festet i en stakk, liksom. Men Sunnmørsbunaden virker mindre tung, jeg tror stakken er laget lettere, med tynnere ull(?) og den er løsere i snittet.

Gammel 18-05-14, 21:03   #52
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for god info om Nordlandsbunaden
- hvis det ikke fantes andre alternativer, skjønner jeg jo at man valgte det nærmeste.
Oldemor hadde grønn, mens søsteren til bestemor blå,
de var fra Sortland.

Gammel 18-05-14, 21:07   #53
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå snublet jeg over Nord-Norges festdrakt på Husflidens sider og den var jammen fin (i hvit skjorte og stormønstret forkle ) - den så ganske lett ut, egentlig.

Gammel 18-05-14, 21:15   #54
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ja, jeg veit ikke, kusina mi arva bestemors. Det var Skilpadda som sa over her at den var god å ha på. Jeg tipper det har noe å si hvordan den sitter også, ikke bare hva slags bunad det er. Men jeg har altså todelt sjøl, og det er nok helt sikkert lettere å bære, ja.

Mamma sin gamle veide ikke i nærheten av hva min gjør. Hennes var fjerlett og jeg advarte henne at min var mye tyngre.
Hennes var laget i et annet stoff enn min.

Gammel 18-05-14, 21:20   #55
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Samme her. Alle i mamma sin slekt har Nordlandsbunad. Bare kusina mi har Tromsbunad.

Gammel 18-05-14, 22:39   #56
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg vil tro en todelt bunad er lettere å bære enn en hel. Nordlandsbunaden er hel, selv om den ser todelt ut, og jeg tror også Tromsbunaden er det. Selv har jeg Lofotbunaden, og den er todelt, så mesteparten av vekta henger på hoftene. Det er alltid deilig å kle den av seg etter en hel dag med den på, men jeg har aldri tenkt på at den er tung mens jeg har den på.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 22:52   #57
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har romeriksbunad og syns ikke den er særlig tung?

Gammel 18-05-14, 23:04   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at en brokadevest og/eller bringeduk er stivere og kan være mer ubehagelig enn mykt tøy med snøring i brystet. Bergensbunaden synes jeg generelt bare er behagelig, om enn varm og litt tung. Men den må jo passe.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 00:37   #59
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg har Romsdalsbunad (Bolsøy). Den er to-delt og er ganske god å ha på, når den ikke er for trang

Gammel 19-05-14, 06:12   #60
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror Tromsbunaden har vært mer vanlig i Tromsø-området enn i Midt-Troms. Nordlandsbunaden var den vanlige bunaden før. Blå for de som var fra kysten, grønn for de fra innlandet.

Kokosbolle, har du sett Senja festdrakt? Den hadde kanskje passet for deg.

Kusinene mine har den ja. Fin, men tipper den er ganske lik å bære som min.

minibolle mai 2012
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:05.