Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?
Nå er det en stund siden jeg jobbet på et relativt stort sykehjemskjøkken, men der var det virkelig fokus på næring, jeg har feks vispet opp 20 liter hjemmelaget hollandaise for hånd da maskinvispen streiket.
Og pølser var det til kvelds hver lørdag - det var nesten ukas høydepunkt. Grandiosa hadde vi ikke, men hjemmelaget pizza - det syntes de var noen nymotens greier som slettes ikke var populært. Ellers gikk det i hjemmelagde supper til forrett, stek, fiskegrateng (hjemmelaget) mm. Vi som jobbet der spiste også med glede, maten var god og det var også fokus på at det skulle være fargerikt sammensatt - også for de som måtte ha moset mat.
Ænnyhåvv, jeg tenkte litt som Nextlife at jeg er sannelig usikker på om de vil ha dagens sunne kosthold. Vi fikk feks kjeft fordi risen var forklissete og upolert, nei takke seg til Uncle Bens som ikke hang sammen. Det meste skulle være slik det alltid hadde vært, ergo var wienerstang til kaffekos helt toppers. Livet varer ikke så lenge når man først har kommet på sykehjem, så de hadde lyst til å nyte det mens det varte. Sånn før de måtte over på moset mat eller rent flytende.
Når det er sagt, jeg er selvsagt enig i at energitett mat er bra. Men det hadde de altså på dette kommunale sykehjemmet - inkludert havregrøt til frokost for de som ønsket det (men de fleste ville ha brød) og laks og eggerøre på søndagsbrødskiven.
|