|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Kva syns du er eit nokså ideelt elevtal for ein barneskule? | |||
Ca 10-50 elevar |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Ca 50-100 elevar |
2 | 1,92% |
Ca 100 -200 elevar |
15 | 14,42% |
Ca 200 - 350 elevar |
40 | 38,46% |
Ca 350 -500 elevar |
41 | 39,42% |
Ca 500 - 700 elevar |
6 | 5,77% |
Ca 700 - 1000 elevar |
0 | 0% |
Over 1000 |
0 | 0% |
Deltakere: 104. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vi fikk splitterny skole i høst. Mener jeg har hørt den er bygget for 600 elever, 1-7. Per i dag har den 480 elever tror jeg. Det synes jeg er flott! I vår klasse er det 21 elever, perfekt synes jeg.
![]() |
#3 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Kan legge til for min eigen del at mine går i klassar der det er 9 og 8 elevar. Men da sit dei saman med andre, dvs. 2 og 3 klasse sit saman, og 4 og 5. Så dei er fleire i klasserommet, og med ein lærar, så vi nyt jo ikkje godt av at læraren liksom har ekstra god tid sidan dei er så få...
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg har hatt barn på skoler med i underkant av 300 barn og to paraleller , over 600 barn og tre paraleller , og i dag har jeg barn på en skole med over 500 barn og fire paraleller . Jeg synes vel at den minste skolen var den beste . Det var et oversiktlig trinn de kjente hverandre på tvers av klassene og det var nok barn til at alle fikk noen å leke med . Lillesøster går i dag på den mellomstore skolen de er 84 barn på trinnet og fire paraleller og skolen har delt opp friminuttene slik at småtrinnet ikke har friminutt sammen med mellomtrinnet . Alikevel blir det mange barn , selv om de bruker klasserommene som AKS base . |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vår skole har ca 550 elever og er en av de største barneskolene i Bergen.
![]() |
#7 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vi har valgt en skole med 1 klasse på hver trinn over en med 2 på hver trinn. Vi gjorde det for å få små forholde både i klassen og på SFO og fordi den skolen vi sokner til ikke er flink med barn som trenger litt ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Selv gikk jeg på skoler med to paralleller, og syntes det var en grei størrelse, men synes ikke den burde vært mindre.
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg synes ikke det er noe problem at de bare er 16 egentlig, de nyter godt av hele trinnet sånn sett. Lærerne er obs på at det kan bli lite å velge i, dermed sørger de for tid sammen med alle.
![]() |
#10 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg synes det må være fantastisk med så små klasser - som lærer altså. Jeg har aldri undervist i en klasse med mindre enn 27 elever og har vært oppe i 32. Jeg synes 22-24 elever er veldig små klasser...
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?
Når jeg hører andre fortelle, som har barna i langt større klasser, så synes jeg vi er heldige. Én lærer og én assisstent på 12 elever er en god situasjon. Jeg kan se utfordringer mtp. miljøet etterhvert som de blir eldre, særlig for oss som har en gutt. Det er nemlig 7 jenter og 5 gutter, så for guttene er gruppen så liten at den blir litt sårbar. Samtidig har vi utrolig god mulighet til å knytte dem sammen. Det er veldig lett for oss å invitere både hele klassen og bare guttene utenom skoletid, når de er så få. Guttene er jo ikke flere enn at to foreldre får med seg hele gjengen i en 7-seter.
![]() |
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
Assistent også ja. Det høres greit ut... Jeg er som regel alene med de to klassene jeg underviser i nå - begge på 28 elever.
![]() |
#13 |
maler
|
Men du er på mellomtrinnet? Jeg ser det blir færre og færre i timene etterhvert som de blir større, i 1.- og 2. klasse var det alltid 1,5 lærer + assistent. I 5. klasse er det stort sett bare en lærer med mindre det er en som har vedtak på fast assistent.
![]() |
#14 |
Her er trinnet også endel sammen, de har gym på tvers av trinnet. De har og hatt endel fellessamlinger osv for trinnet.
![]() |
#15 |
I endring
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?300 elever hadde vært magisk, jeg ser det at skolen her er alt for stor med sine 700-800 elever på 1-7 trinn og den bare vokser og vokser.
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg tenker det er fint med ca 25 i klassen. Så kan det gjerne være parallelle klasser, det er fint. Gir bedre rom for tilrettelagt undervisning i grupper. Foretrekker at det er endel barn å "velge mellom" som venner, ser at det skifter litt over år, og da er det mindre risiko hvis det er endel barn, større sjans for å finne noen å kjenne seg igjen i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vår nye titrinnsskole får over 800 elever. Det synes jeg i utgangspunktet er veldig mye, men det kommer an på hvordan skolen er bygget selvsagt.
Sist redigert av Miss Norway : 24-02-13 kl 23:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Det er omtrent slik vår nye skole er bygget. En fløy/innngang til hvert trinn. Virker til å fungere flott så langt. Det er eget lekeområde for 1. og 2. klasse, skjermet rett og slett.
![]() |
#20 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Barneskolen vår har i overkant av 500 elever. Nå kjenner ikke vi til noe annet, men vi synes det er helt ok.
All of these lines across my face Tell you the story of who I am So many stories of where I've been And how I got to where I am Sist redigert av Carrera : 25-02-13 kl 01:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|