|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeAt hun har dårlig råd, sett fra sitt synspunkt tror jeg nok. Det kommer også litt an på hvem man sammenligner seg med. Om man har en vennekrets som til stadighet har råd til nye møbler, ny bil, nye klær, til å spise ute osv osv så kan man antagelig føle seg fattig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeDet er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer? |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i Norge
Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
Sto det ikke samfunnsmedisin i artikkelen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Forskerjobber varierer vanligvis fra helt greit til veldig godt betalt, jevnt over, og vanligvis adskillig bedre betalt enn 350 000 i året. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
En som trener
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeHun har studert samfunnsmedisin, jeg antar da at hun ikke er lege, men en epidemiolog e.l. og har jobb som forsker. Da vokser ikke godt betalte jobber på trær. Ellers helt enig med dere i at denne artikkelen ikke handler om fattigdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeJeg har også lyst på nye gardiner.
![]() |
#8 |
I mål
|
T-banen fra Holmlia tar lang tid, linja må bygges først |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Fra Holmlia er det vel bare 10-15 minutter, men fra Grorud kanskje ca 20 minutter muligens, avhengig av t-bane eller tog og om det er hurtigtog eller lokaltog. Men uansett, jeg ser problemstillingen med å klare full stilling med reisevei, jeg har hatt flere alenemødre som kollegaer som måtte gå ned i litt lavere stilling (type 92-90%) for å klare det. Det har jo også noe med hva slags åpningstid barnehagen har (vanskelig å rekke jobb kl 08 i sentrum hvis barnehagen åpner 0730 som hos oss med togtid ca 30 min) og hvor lenge du faktisk ønsker at barnet skal være i barnehagen. Men at det er absolutt tvingende nødvendig å bo på Grünerløkka eller Frogner kjøper jeg ikke altså.
![]() |
#10 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å være fattig i NorgeDet handler kanskje mye om hvor familie og venner bor også. Det er vel ikke så artig å bo i en lavstatusbydel om "alle andre" bor på beste vestkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Vi bodde ganske sentralt på Oppsal, og jeg hadde ikke sjans å hente og levere i barnehagen med arbeidstid fra 0800 til 1600 i sentrum. Barnehagen hadde åpningstid fra 0730 til 16.30, t-banen tok 20 minutter, så det gikk akkurat ikke. Jeg ser den, altså.
![]() |
#12 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Å være fattig i NorgeJeg har også bodd rett utenfor Oslo, vært alene og forsøkt å rekke barnehagetider. Jeg slengte ungen inn i det dørene åpnet og kom styrtende ett minutt før stengetid. Kollektivreising var utelukket, det var ikke rom for å vente på forsinket tog, eller for at jeg ikke rakk toget hvis ungen slo seg vrang i et par minutter.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeMan rekker faktisk ikke å bo helt i Suburbia med jobb i sentrum om man har barn i barnehage i suburbia og er avhengig av banen til og fra. :BTDT: |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeToget, Apan, selvsagt.
![]() |
#15 |
Bare sær
Tre kvarter fra barnehagen og helt frem til jobb - det er mange som bruker mer enn det. Elller akkurat det, slik at et minutts forsinkelse eller to velter hele dagen.
![]() |
#16 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeSånn for å diskutere denne saken konkret - hvis hun jobber/får seg jobb som forsker innenfor noe som er knyttet til Universitetet i Oslo, kan hun søke bhgplass i de ansattes barnehage på Blindern. Da rekker hun å bo i suburbia og har ungen i nærheten av seg hvis det skulle skje noe i løpet av en dag, men bakdelen er jo selvsagt at ungen må være med på t-banereisen hver dag. Selve bhgdagene blir likevel kortere enn de fleste alternativer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Utfordringen ligger gjerne i å få seg en forskerstilling på Blindern. Det er ikke alltid like lett ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Trapper opp igjen !
350.000 svarer så vidt jeg husker circa til lønnen for en nybegynnerstipendiat uten yrkeserfaring (lønnstrinn 45), og i så fall er hun allerede i løype. Det ville også forklare hvorfor hun takket ja "i gledesrus".
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
Ikke har man noe særlig forhandlingsrom heller.
![]() |
Emneord |
alenemor, fattig, studielån |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|