Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å være fattig i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 21:45   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

At hun har dårlig råd, sett fra sitt synspunkt tror jeg nok. Det kommer også litt an på hvem man sammenligner seg med. Om man har en vennekrets som til stadighet har råd til nye møbler, ny bil, nye klær, til å spise ute osv osv så kan man antagelig føle seg fattig.
Artikkelen sier forøvrig at: "Cecilie tjener rett over 350 000 kroner. Som eneforsørger mottar hun mange former for stønad, både overgangsstønad, bostøtte, dobbel barnetrygd og bidragsforskudd fra staten. Likevel strekker ikke pengene til."
Av disse får hun dobbel barnetrygd. Hun tjener for mye til å få overgangsstønad, bostøtte, og bidragsforskudd fra staten. Hun får kanskje noe bidragsforskudd, men ikke veldig mye. 650 kroner pr måned kanskje. Så jeg har inntrykk av at artikkelforfatteren har vært litt slurvete med jobben sin her.

Jeg tjener ikke så mye som 350000 i året. Har en husleie på 10000 og studiegjeld på 150000 i året. Jeg har dårlig råd, men vi klarer oss relativt greit. Jeg har to hjemmeboende barn, og vil nok ha det i mange år ennå. Den ene er over atten, så jeg får ikke barnetrygd for ham lenger, ei heller bidrag. Han får 1700 i måneden i sosialstønad så jeg slipper å holde ham med lommepenger. Forøvrig har han en del utfordringer som gjør det vanskelig for ham å få jobb. Vi levde på arbeidsavklaringspenger (attføringsstønad) i 3 år, og da var vi en familie på 4. Nå er eldste sønnen min flyttet hjemmefra. Den gangen var vi vel egentlig ganske fattige. Vi har aldri vært på sydentur, og har kjøpt alle møblene våre brukt. Jeg har arvet stereoanlegget vårt, tv'en kjøpt på avbetaling, mat kjøpes på tilbud. Og klær ja, det hender seg man kan gjøre et kupp på salg. Og jeg kunne aldri et minutt tenkt meg å vært uten barna mine. Og jeg har det veldig godt sammen med dem. Jeg kunne dog tenkt meg å hatt litt mer å gi dem av og til. Skjemme dem litt bort.
Og så kunne jeg tenkt meg nye gardiner.
Men fattige er vi ikke.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:18   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer?

Og godt betalte forskerjobber - er det mange sånne da? Jeg har inntrykk av at forskere lever på nerdefaktoren jeg?

Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:22   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er da ikke verre enn at hun tøffer seg opp og bytter jobb til et sted de betaler mer?

Og godt betalte forskerjobber - er det mange sånne da? Jeg har inntrykk av at forskere lever på nerdefaktoren jeg?

Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:25   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Er vel neppe så mange av dem, men jeg er rimelig sikker på at de er godt betalte stort sett. Vi vet jo ikke hva hun har studert, men kanskje noe innenfor medisin, f.eks? Hadde hun blitt værende i USA, hadde hun nok fått en høy lønn, men det hadde vel blitt vanskelig å være alenemor der uten familie rundt seg til å hjelpe til.

Sto det ikke samfunnsmedisin i artikkelen da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:23   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forskerjobber varierer vanligvis fra helt greit til veldig godt betalt, jevnt over, og vanligvis adskillig bedre betalt enn 350 000 i året.

En annen sak er at de ikke akkurat vokser på trær.

Gammel 10-01-11, 21:27   #6
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har studert samfunnsmedisin, jeg antar da at hun ikke er lege, men en epidemiolog e.l. og har jobb som forsker. Da vokser ikke godt betalte jobber på trær. Ellers helt enig med dere i at denne artikkelen ikke handler om fattigdom.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:05   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lyst på nye gardiner.

Millact: Hvor lang tid tror du at t-banen tar fra Grorud eller Holmlia til sentrum? Hvor tror du at folk på Grorud eller Holmlia har jobb og barnehage?

Gammel 10-01-11, 22:10   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Millact: Hvor lang tid tror du at t-banen tar fra Grorud eller Holmlia til sentrum? Hvor tror du at folk på Grorud eller Holmlia har jobb og barnehage?

T-banen fra Holmlia tar lang tid, linja må bygges først . Til gjengjeld går toget veldig raskt, tror det er 12 minutter til Oslo S.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:11   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Fra Holmlia er det vel bare 10-15 minutter, men fra Grorud kanskje ca 20 minutter muligens, avhengig av t-bane eller tog og om det er hurtigtog eller lokaltog. Men uansett, jeg ser problemstillingen med å klare full stilling med reisevei, jeg har hatt flere alenemødre som kollegaer som måtte gå ned i litt lavere stilling (type 92-90%) for å klare det. Det har jo også noe med hva slags åpningstid barnehagen har (vanskelig å rekke jobb kl 08 i sentrum hvis barnehagen åpner 0730 som hos oss med togtid ca 30 min) og hvor lenge du faktisk ønsker at barnet skal være i barnehagen. Men at det er absolutt tvingende nødvendig å bo på Grünerløkka eller Frogner kjøper jeg ikke altså.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:42   #10
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det handler kanskje mye om hvor familie og venner bor også. Det er vel ikke så artig å bo i en lavstatusbydel om "alle andre" bor på beste vestkant.

Det kjenner jeg jo på av og til selv også. Jeg bor i en såkalt "fattig" bydel, og merker jo av og til at andre ser ned på meg i forhold til bosted. Noe som irriterer meg grenseløst. For det første var det der jeg hadde råd til å bo, for det andre er det et flott sted med mange flotte mennesker, og et flott bomiljø. Det er en trivelig plass å bo, med unntak av enkelte ansatte i skolen som mener at vi må se på oss selv som heldige siden de nedlater seg til å jobbe i vår bydel. (Den har jeg fått muntlig, du må være takknemelig for at vi har valgt å jobbe på ditt barns skole.)

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:23   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi bodde ganske sentralt på Oppsal, og jeg hadde ikke sjans å hente og levere i barnehagen med arbeidstid fra 0800 til 1600 i sentrum. Barnehagen hadde åpningstid fra 0730 til 16.30, t-banen tok 20 minutter, så det gikk akkurat ikke. Jeg ser den, altså.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 07:13   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også bodd rett utenfor Oslo, vært alene og forsøkt å rekke barnehagetider. Jeg slengte ungen inn i det dørene åpnet og kom styrtende ett minutt før stengetid. Kollektivreising var utelukket, det var ikke rom for å vente på forsinket tog, eller for at jeg ikke rakk toget hvis ungen slo seg vrang i et par minutter.

Men nå er det jo ganske normalt å ha det trangt som nyutdannet, nyetablert, nybakt forelder. Og som aleneforsørger - jeg kjøper ikke all den maten jeg ønsker meg, jeg har ikke kjøpt møbler på årevis, verken på Ikea eller noe annet sted, jeg går aldri ut og spiser.

Når jeg ikke føler dette som noe stort problem tror jeg det mye er fordi jeg føler meg grunnleggende trygg. Jeg vet at vi klarer oss. Jeg vet også at mer penger ikke nødvendigvis betyr mer lykke, for jeg har hatt det også. Jeg tror det verste ved situasjonen som beskrives ikke er den fysiske mangelen på penger, men følelsen av ansvaret, å være alene om det, kombinert med pengemangelen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:48   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man rekker faktisk ikke å bo helt i Suburbia med jobb i sentrum om man har barn i barnehage i suburbia og er avhengig av banen til og fra. :BTDT:

Men, hvis man først er smart nok til at man kommer gjennom en høy utdannelse og klarer å både åpne og lukke dører uten hjelp og bruksanvisning, er logistikk ikke det største problemet. There's always a way.

Jeg kjenner igjen følelsen av å ha dårlig råd, men "fattig" er ikke riktig begrep å bruke når man ikke er der at man jobber trippelt via vaskejobber og bartendertjeneste for å få betalt husleia. (Satt på spissen, åff kårs.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:08   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toget, Apan, selvsagt.

Vår barnehage i Oslo var oppe fra 0700 til 1630, skulle vel være rom for å hente og levere med en arbeidsdag i mellom der, men alle har vel ikke like greie åpningstider.

Gammel 11-01-11, 08:30   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage i Oslo var oppe fra 0700 til 1630, skulle vel være rom for å hente og levere med en arbeidsdag i mellom der, men alle har vel ikke like greie åpningstider.

Tre kvarter fra barnehagen og helt frem til jobb - det er mange som bruker mer enn det. Elller akkurat det, slik at et minutts forsinkelse eller to velter hele dagen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:23   #16
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sånn for å diskutere denne saken konkret - hvis hun jobber/får seg jobb som forsker innenfor noe som er knyttet til Universitetet i Oslo, kan hun søke bhgplass i de ansattes barnehage på Blindern. Da rekker hun å bo i suburbia og har ungen i nærheten av seg hvis det skulle skje noe i løpet av en dag, men bakdelen er jo selvsagt at ungen må være med på t-banereisen hver dag. Selve bhgdagene blir likevel kortere enn de fleste alternativer.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:27   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Sånn for å diskutere denne saken konkret - hvis hun jobber/får seg jobb som forsker innenfor noe som er knyttet til Universitetet i Oslo, kan hun søke bhgplass i de ansattes barnehage på Blindern. Da rekker hun å bo i suburbia og har ungen i nærheten av seg hvis det skulle skje noe i løpet av en dag, men bakdelen er jo selvsagt at ungen må være med på t-banereisen hver dag. Selve bhgdagene blir likevel kortere enn de fleste alternativer.

Utfordringen ligger gjerne i å få seg en forskerstilling på Blindern. Det er ikke alltid like lett ...

Gammel 11-01-11, 08:29   #18
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Utfordringen ligger gjerne i å få seg en forskerstilling på Blindern. Det er ikke alltid like lett ...

Pøh, det må vel la seg ordne..

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:15   #19
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Pøh, det må vel la seg ordne..

350.000 svarer så vidt jeg husker circa til lønnen for en nybegynnerstipendiat uten yrkeserfaring (lønnstrinn 45), og i så fall er hun allerede i løype. Det ville også forklare hvorfor hun takket ja "i gledesrus".

Gammel 11-01-11, 11:22   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

350.000 svarer så vidt jeg husker circa til lønnen for en nybegynnerstipendiat uten yrkeserfaring (lønnstrinn 45), og i så fall er hun allerede i løype. Det ville også forklare hvorfor hun takket ja "i gledesrus".

Ikke har man noe særlig forhandlingsrom heller.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
alenemor, fattig, studielån

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.