Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avslappa forhold til juletradisjonene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-10, 01:08   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avslappa forhold til juletradisjonene?

Jeg var veldig "sånn og sånn", men det blir mer og mer whatever. Jeg baker, vasker og koser, men jeg er ingen superdame, og døgnet har bare 24 timer, merkelig nok. Jeg har jul i hele huset, vi koser oss i adventstiden, men jeg dropper sølvpuss og er 100% sikker på at Hardangerbestikket duger i massevis. Vi baker 2 sorter (pepperkaker og gjærbakst) og dere ser med aldri happymuffinsbloggende om svibler, berlinerkraser og hjemmestrikkede julekuler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 11:53   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg var veldig "sånn og sånn", men det blir mer og mer whatever. Jeg baker, vasker og koser, men jeg er ingen superdame, og døgnet har bare 24 timer, merkelig nok. Jeg har jul i hele huset, vi koser oss i adventstiden, men jeg dropper sølvpuss og er 100% sikker på at Hardangerbestikket duger i massevis. Vi baker 2 sorter (pepperkaker og gjærbakst) og dere ser med aldri happymuffinsbloggende om svibler, berlinerkraser og hjemmestrikkede julekuler.

Happymuffinsbloggende

Jeg bruker sølvet så mye jeg kan, også utenfor tradisjonelle sammenhenger. Men pusse det? Det kommer jeg ikke på at jeg bør, engang

Gammel 24-12-10, 04:13   #3
Albertine
Passiv

Standard

Jeg bruker å gjøre ting ganske likt fra år til år, men når man flytter seks dager før jul så oppdager man at det fint blir jul selv om alt ikke blir gjort akkurat som man pleier.

Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 09:25   #4
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste er veldig opptatt av tradisjoner og hvordan ting "alltid" har vært siden hun var liten, så hun ønsker veldig å ha ting likt. Bare det at bestemor og bestefar har flytt fra hus til leilighet gjør ting litt krøllete i hodet hennes. Hjemme har vi mer en vane enn en tradisjon på hvordan vi gjør ting.

Jeg har ikke ting som jeg må, men det er ikke f.eks cartoon network-søpletv på juleaften, da blir det NRK-ala-tv-fin-barnetv. Og masse julebrus!!

Gammel 24-12-10, 09:35   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke slik at en lite feil eller mangel velter hele jula. Om vi gjør det sånn eller slik dette året spiller ingen rolle. Men det er klart, det er jo en helhet som må være på plass, ellers så blir det jo ikke noen jul.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 09:37   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

ENkelte tradisjoner MÅ gjennomføres på den faste vanlige måten. Det gjelder å sette seg til bords kl.17 når julen ringes inn, pakkeutdelingen i rolige former, julestrømpe og goddisen jeg setter frem rundt omkring på morgenkvisten julaften. Og den samme gode gamle pynten.
Barna forventer det, og vi gleder oss sammen over de faste vante tradisjonene.

Gammel 24-12-10, 11:53   #7
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Gjett en gang.

Gammel 24-12-10, 11:54   #8
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Gjett en gang.

Hæh? Det må jo være noe mer enn å bare dele druene i to? Hva annet er oppi, liksom?

Gammel 24-12-10, 12:45   #9
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hæh? Det må jo være noe mer enn å bare dele druene i to? Hva annet er oppi, liksom?

Jeg mente juletradisjoner, ikke druer.

:åppklarer:

Gammel 24-12-10, 12:18   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge jeg få se Askepott, vi pynter treet sammen og barna får pakke opp litt gaver, gir jeg beng i resten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 11:44   #11
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Aha haha, av en eller annen grunn har jeg en følelse av at du har et ganske avslappa forhold til tradisjonene...

God jul!

Gammel 25-12-10, 11:56   #12
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har noen juletradisjoner, men det er ikke slik at det ikke blir noe jul uten, men for at det er koselig og noe som barna kan ta med seg videre; vi har alltid en bakedag før jul med et vennepar. Vi spiser grøt til lunsj på julaften for å sette av en skål til riskremen, vi går på gravene til mine besteforeldre for å tenne lys, vi må ha pinnekjøtt m/poteter og kålrabistappe på julaften, og 1.dag MÅ vi ha julebrunsjen vår Juletreet må pyntes lillejulaften, og vi får som regel besøk av venner på lillejulaften som kommer innom for å ønske oss god jul. Vi sender også ut julekort hvert år, og barna har hver sin advenstkalender. Så ok, jeg er visst litt avhengig av våre juletradisjoner for at jeg skal få julestemning.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 12:35   #13
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ganske avslappet med det meste, men jeg MÅ være ferdig med juleforberedelsene før "Kvelden før kvelden" begynner på TV. Det som ikke er gjort før da, blir droppet, eller utsatt til i romjula.

Gammel 25-12-10, 20:48   #14
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi skulle pakke opp gavene i går tenkte jeg på denne tråden, for da kjente jeg at ting ble Helt Feil, pga jeg og mannen har ulike tradisjoner med hvordan man utfører hele gaveseansen.

Gammel 25-12-10, 22:37   #15
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Da vi skulle pakke opp gavene i går tenkte jeg på denne tråden, for da kjente jeg at ting ble Helt Feil, pga jeg og mannen har ulike tradisjoner med hvordan man utfører hele gaveseansen.

Hva er feil tradisjon hos deg da?

For meg er det helt feil at f.eks. barn skal sitte og vente og se hva voksne får. Boring. La barna få ting unna er en god ting, synes jeg. Få yrheten ut av kroppen, og start å lek.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:55   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hva er feil tradisjon hos deg da?

For meg er det helt feil at f.eks. barn skal sitte og vente og se hva voksne får. Boring. La barna få ting unna er en god ting, synes jeg. Få yrheten ut av kroppen, og start å lek.

Hos mannen deler de ut alle gavene før noen begynner å pakke opp, og så pakker en og en person opp alle sine gaver, begynner med den yngste.

Hos meg deler vi alltid ut en og en gave, så blir den pakket opp før vi henter neste gave under treet. Da får alle med seg hva det er, og hvem den er fra.

I går ble det sånn at jeg sa at den som fikk pakke måtte pakke opp, mens mannen ba ungene om å dele ut nye pakker hele tida, og jeg fikk ikke stoppa det, og han fikk ikke stoppa de som pakket opp, så da ble det fullt kaos hvor alle gavene ble delt ut og åpnet i en fei. Og vips var hele seansen over, og jeg hadde ikke klart å få med meg noe som helst. Med tre sukkerhypre barn som løp rundt og endel andre folk var det umulig for oss å krangle over halve stua.

Gammel 26-12-10, 10:37   #17
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hos mannen deler de ut alle gavene før noen begynner å pakke opp, og så pakker en og en person opp alle sine gaver, begynner med den yngste.

Hos meg deler vi alltid ut en og en gave, så blir den pakket opp før vi henter neste gave under treet. Da får alle med seg hva det er, og hvem den er fra.

I går ble det sånn at jeg sa at den som fikk pakke måtte pakke opp, mens mannen ba ungene om å dele ut nye pakker hele tida, og jeg fikk ikke stoppa det, og han fikk ikke stoppa de som pakket opp, så da ble det fullt kaos hvor alle gavene ble delt ut og åpnet i en fei. Og vips var hele seansen over, og jeg hadde ikke klart å få med meg noe som helst. Med tre sukkerhypre barn som løp rundt og endel andre folk var det umulig for oss å krangle over halve stua.

Okei. Jeg er oppvokst med slik mannen din er vant med, og det var egentlig veldig greit, selv om jeg og søsteren min åpnet en del sammen fordi vi fikk det samme. Men siden vi bare er vi 5 her til vanlig så praktiserer vi mer den typen du er vant med. Men den fordrer vel at man ikke er så mange samlet, ellers blir det jo en lidelse.

Gammel 27-12-10, 00:16   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her må ting være som de alltid har vært. Jeg liker det sånn og ungene forventer det. De vet akkurat hva som skal skje når og går og venter og gleder seg.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg elsker juletradisjonene mine og vil gjerne at det meste skal være slik det alltid har vært. Men det er jo ikke fordi det MÅ være slik; det er fordi jeg liker det slik.

Lille E kommenterte at noe av julepynten ble satt andre steder i år. "Det er lettere når alt er på plassene sine, mamma!"
Det sier jo litt om hva som er viktig.

Gammel 25-12-10, 20:55   #19
Dronningen
Pauset

Standard

Noen tradisjoner har vi som vi forsøker å føre videre. Stort sett er det at vi skal ha kransekake og lefser til jul, hvis vi får tak i. Mamma har pleid å komme ned hit og bake litt sammen med ungene. Hjemmelagde pepperkaker er vi lite glad i, så det bakes ikke. Vi pynter lillejulaften til jul, og har koldtbord da om kvelden. Vi har ribbe julaften. Vi drar ingen spesielle steder, har ikke grøt og sånn. Julestrømpe åpner de om morgenen og spiser på det til vi voksne står opp. At maten skal være av et visst type merke har jeg ikke tenkt på. Vi er bare oss, og slipper heldigvis å bry oss om andres gavetradisjoner. Ungene pakker opp samtidig. 3 og 3 gaver. Jeg noterer hvem de får fra. Så åpner jeg og mannen etterpå når freden har lagt seg. Vi har ikke noe spesielt klokkeslett på noe, men ender som regel opp i 16-17 tida med middag og i 18-19 tida med pakker. Jeg pynter ganske mye da. Kjøper litt nytt hvert år. I år ble det derimot litt amputert, da vi pusser opp. Men andre år blir det nok bedre. Vasker som regel ganske rundt til jul, men kapitulerte med det i år. Jul ble det likevel. Må uansett dra over gulv og mer til flere ganger i jula, da de roter utover mye.

Gammel 25-12-10, 21:56   #20
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Her ble julepynten liggende i 2 esker helt til i dag hvor jeg bærte de ned i kjellern igjen. Kakene som vi alltid baker, ble ikke bakt. Tradisjonen med å lage hjemmelagde julekort ble det naturligvis ikke noe av i år. Hjemmet ble ikke nedvasket osv., men på sett og vis så gikk det greit. Synes det er viktig med noen faste tradisjoner som barna kjenner og gleder seg til, men tenker også at barna ikke tar skade av om ikke alltid alt er som det pleier.

Det værste jeg vet er hysteriske folk som må ta vare på tradisjonene for enhver pris, med resultat at det ikke blir noe hyggelig.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.