|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#481 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Gruffetråd #20
Ja, og dette med økonomi påvirker jo både mentalt og fysisk.
#482 |
Drømmer
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Bloppy: Det der er så kjedelig, jeg fikk dagpenger en periode og det var det samme der, jeg hadde hatt mer av å gå hjemme i flere av de periodene men valgte å jobbe og tapte en del penger på det ja fordi jeg ikke ofte bare fikk 60% jobb. |
![]() |
![]() |
#484 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan det. Du kan jobbe inntil 60% NAV regner en arbeidsdag som 7,5 timer. Men går du over, får du kr 0,- den meldekortperioden. Jeg har måttet takke nei til vakter fordi jeg ikke har hatt råd til å si ja. Som ringevikar kan arbeidsmengden svinge ganske kraftig. Og formen min er opp og ned. Det er en grunn til at jeg får AAP. Om jeg klarer å jobbe 1,5 time «for mye» ila 14 dager, så betyr ikke det at jeg like gjerne kan jobbe 100% liksom.
#485 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Det der var skikkelig kjipt å lese, visste ikke at det er så strengt.
#487 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Kjenner jeg får hjertebank og angst av å lese av at andre er på aap etter st jeg selv har vært igjennom den prosessen. Den gjorde meg bare sykere og sykere og ble så stresset at jeg fikk forstyrrelser på hjerterytmen til slutt. |
![]() |
![]() |
#488 |
rakkarpus
|
Sjokkerende, eller egentlig ikke, men trist Isprinsessen. Dette burde komme mer fram! Har du mulighet og overskudd til å skrive leserinnlegg? Har nylig lest om at psykologer mener fokus på økonomi i terapirommet er for lite, for de ser tydelig at utfordringer med økonomi har stor betydning for helse.
#491 |
Drømmer
|
Nettop det som er problemet som vikar ja og jobber du en time over så mister du alt, men de vil ha folk ut i jobb da. |
![]() |
![]() |
#492 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Året etter kreften gikk jeg på jobb selv om jeg egentlig var skikkelig syk og jeg telte dager før å unngå å bruke opp sykepengene. Å få et klart svar på hvor mange sykedager jeg hadde igjen var helt umulig, så jeg pushet så langt over grensen at jeg til slutt måtte være lenge innlagt på sykehus igjen. Det var virkelig et mareritt og en ubeskrivelig tilleggsbelastning når man prøver å komme seg tilbake etter alvorlig sykdom. Til slutt måtte jeg søke AAP og fikk et nytt sjokk da jeg oppdaget hvordan det regnes ut. Jeg tapte flere hundre tusen på å ha blitt syk i desember i stedet for januar året etter. Utregningen ga meg omtrent 1/3 av min vanlige lønn på grunn av disse reglene. Jeg ble reddet av en utrolig snill sjef, som tilrettela langt utover det man kan forvente, og klarte derfor å være i 100% jobb på papiret.
![]() |
#494 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Jeg husker med gru den perioden jeg var arbeidsledig, dvs, jeg hadde ikke fast jobb, men tok alt jeg fikk. Både korte og lange vikariater + ringevikar. I sistnevnte periode registrerte jeg meg som arbeidssøker på nav, for jeg ville jo ha noe mer forutsigbart enn å leve dag til dag. Men jeg merket fort at det hadde vært langt enklere og mer stabilt økonomisk å bare sitte hjemme. Mister jeg jobben skal jeg låne en diger bunke bøker, reise på hytta i 14 dager, og så etterpå kun søke jobber de første månedene. Ikke noe 3 timer på sfo mandag, 5 timer i barnehage tirsdag. Det taper en faktisk penger på. |
![]() |
![]() |
#495 |
koko
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Og når ein først er på aap så får ein ikkje levert meldekort fordi den pokkers nav-sida har tekniske problem. Det hadde vore så greit å få rydda unna veg dette lille, men utruleg viktige, gjeremålet.
#496 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Gruffetråd #20I dag gruffer jeg voldsomt mye over at Sykehuset Telemark åpenbart er ledet av noen som er feil person på feil plass. Lillebror skulle blitt operert i dag, nå har han ventet hele uka og vel så det, og så har de sendt ham først fra Notodden i formiddag til Skien og deretter hjem, for de får ikke operert i dag heller.
#497 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Å få klarhet i antall sykedager man har brukt/har igjen greier visst ikke Nav engang. Jeg ble sykmeldt i våres og hadde pleiepenger samtidig. Tok ferie som vanlig. Tidlig i høst ble jeg oppringt av ei dame fra Nav som ikke jobbet med sykepenger, men som av en eller annen grunn ville si fra til meg om at jeg nok nærmet meg året, evt allerede hadde gått over. Det undret jeg meg over, for jeg nærmet meg vel ikke et halvt år engang. Jo, men jeg hadde noe smårusk med noen kortvarige sykemeldinger det siste året (aka vært hos lege for fx bibulebetennelse og fått sykmelding heller enn å bare bruke egenmelding). Siden jeg hadde tatt ferie som vanlig så ble jeg sikkert «reddet» av det, mente hun. Jeg fikk helt panikk og droppa hele den videre planlagte opptrappingen. Jeg hadde jo uansett pleiepenger og tenkte det fikk gå (problemet var at jeg ikke sov, hadde mye hodepine og var -er- kognitivt tidvis ute og kjøre). Av en eller annen grunn tok det tid å få gjort de utregningenen/betale tilbake til arbeidsgiver, men nå når vedtakene kom ser jeg jo at jeg hadde rett: jeg hadde ikke nærmet meg et halvt år engang.
#499 |
lettere utlada
|
Jeg fikk sendt, jeg gikk til menyen og så inn på "meldekort" og deretter "send meldekort".
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|