Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 09:55   #461
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Godt oppsummert, Katta.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:56   #462
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg mener ikke at merkepress ikke forekommer på vestkanten. Jeg mener at det like godt kan forekomme på Lillestrøm, i Halden, i Alta eller på Høybråten og det derfor blir feil og tendensiøst å fremstille det som et vestkantproblem.

Jeg er enig i det altså, men så er det heller ikke meg som har frontet at dette er et rent vestkantproblem. Jeg tror heller ikke at noen blir holdt utenfor av en så ensartet grunn at de ikke har merkeklær.

Det at det handles mer i 7-11000-kroners klassen på vestkanten er ikke så rart i grunnen. Det er jo en gang slik at det bor mange godt bemidlede i de beste områdene. Jeg ville aldri vurdert en jakke til 7000. Det hadde ikke falt meg inn en gang og det har noe med min bakgrunn å gjøre at jeg ikke kunne valgt det. Jeg syns ikke det er nødvendig å si at det er harry eller latterlig med dyre jakker selv om de som kommer fra et annet miljø enn meg syns det handler om å prioritere kvalitet.

Jeg er mest opptatt av hvordan man kan være best mulig økonomisk forbilde for ungene sine, og at det er ekstra viktig å være oppmerksom på forbruket sitt i dag hvor så mange har romslig nok økonomi til å bruke masse penger på rent forbruk. Når man ser at inkassogjelden (som er 100% målbar) blant unge øker, så er det foruroligende å høre fra butikkene at det er helt vanlig at ungdom under 18 år kjøper skolevesker til 11000 og jakker til 7000.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 28-02-13 kl 10:05.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:04   #463
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har da ikke hevdet at noen har hevdet at jeg eller andre er idioter.
Og hva mener du med synsing? Jeg argumenterer akkurat slik du gjør, og hvorfor i huleste er en mammas opplevelse av kjøpepress på en skole (som hun ikke har barna sine på) riktiigere og gyldigere ogmindre synsing enn min opplevelse av lite kjøpepress på en skole jeg har barna mine på?

Dette er et sitat fra deg:
Jeg vill ikke ha kjøpt en jakke til 7000, men nekter å anse folk som gjør det som komplette idioter.

Da leste jeg deg slik at det gjør mange andre her inne.

Men fordi du ikke opplever kjøpepress i området du bor i, er det ingen automatikk i at ingen andre opplever det? Du vil ha deg frabedt at andre skal omtale de som bor på vestkanten som en homogen gruppe, men sånn som du argumenterer, så omtaler du jo vestkanten som et sted der det ikke er mer kjøpepress enn andre steder, frodi DU ikke opplever kjøpepress? Ser du virkelig ikke at du kaster stein i glasshus nå?

Og må man ha egne barn på en skole for å ha en mening om det kan være kjøpepress et sted? Hva om man kjenner folk der som opplever kjøpepress da, og kanskje mer kjøpepress enn andre steder?

Gammel 28-02-13, 10:06   #464
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Men det er jo det som er så rart med argumentasjonen din, du synser om at de som mener det finnes et kjøpepress på vestkanten, tar feil. Hvordan vet du at ingen av de som bor på Vestkanten opplever at det er stort kjøpepress?

Noen kjenner til Nordseter skole, og pga stort kjøpepress/merkepress der vil de ikke ha barna sine der. Hva er så himla galt med det? DET AT DE IKKE VIL HA BARNA SINE DER SIER IKKE NOE OM AT DE SYNES FORELDRENE TIL DE BARNA ER IDIOTER!!! Men fordi du bor på vestkanten, så mener du de som har kjennskap til denne skolen tar feil, fordi du bor på vestkanten selv, og har ikke opplevd noe kjøpepress? Du ser vel at den argumentasjonen er synsing?

Dette føler jeg blir litt å kaste stein i glasshus, for å bruke din egen argumentasjonsmetode. For øvrig så trodde nå jeg at en diskusjon består av flere elementer: Nøytral kunnskap om en ting, personlige meninger basert både på de før nevnte kunnskapene og også "synsing" basert på egne følelser om ting, og impulser fra andre man diskuterer med. Man bør ikke avskrive andres argumentasjon som "synsing" (i negativ forstand, slik jeg helt tydelig opplever at du gjør) når man selv baserer mye av sin argumentasjon på synsing, og til og med andrehåndsopplyssninger (siden man kjenner noen som har kjennskap til at det finnes kjøpepress et sted, mener jeg).

Det er klart at man har en formening om hvorvidt kjøpepress er et stort eller lite problem i det området man bor, og jeg synes til og med det er veldig naturlig å mene at man vet mer om det enn folk som bor ikke bor i samme området.

Gammel 28-02-13, 10:10   #465
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det er klart at man har en formening om hvorvidt kjøpepress er et stort eller lite problem i det området man bor, og jeg synes til og med det er veldig naturlig å mene at man vet mer om det enn folk som bor ikke bor i samme området.

Selv om man ikke SELV føler det er et merkepress et sted, kan det jo godt være folk i et annet sosioøkonomisk sjikt på samme sted kan mene det er merkepress der.

Gammel 28-02-13, 10:19   #466
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om man ikke SELV føler det er et merkepress et sted, kan det jo godt være folk i et annet sosioøkonomisk sjikt på samme sted kan mene det er merkepress der.

Ja. Også? Jeg argumenterer for at merkepres ikke er noe isolert vestkantproblem, illustrert med et ekempel jeg kjenner godt til. Hvorfor er det synsing når jeg mener noe (som er ulikt det du mener) og ikke synsing men en opplevd sannhet når apan mener noe som hun har akkurat lite eller mye belegg for å kunne si noe bastant om? Og den stein-i-glasshusgreia skjønte jeg ikke.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:21   #467
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

1) Jeg har ikke tid nå, les rundt midten av tråden.
2) Vi som bor på vestkanten har hele tiden prøvd å fortelle at det IKKE er så himla stort kjøpepress her, noen har tilogmed linket til forskning om dette.
3)

Er det fordommer mot vestkanten du reagerer mest på? Det virker som vårt budskap om moderasjon og bevisstgjøring ift merkepress for unger, uansett hvor man bor, drukner i dine såre tær her. Jeg skjønner godt at du får pigger ute hvis du oppfatter tråden som massiv fordom mot vestkanten, men slik oppfatter ikke jeg det. Jeg er fra beryktet nordøst østkanten selv og har slitt med motsatte fordommer og kan bli ganske irritert. Det bor heller ikke bare trygdede, usunne, fattige og slitne mennesker på østkanten, det finnes store villaer, mye penger og snobberi der også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:21   #468
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et sitat fra deg:
Jeg vill ikke ha kjøpt en jakke til 7000, men nekter å anse folk som gjør det som komplette idioter.

Da leste jeg deg slik at det gjør mange andre her inne.

Men fordi du ikke opplever kjøpepress i området du bor i, er det ingen automatikk i at ingen andre opplever det? Du vil ha deg frabedt at andre skal omtale de som bor på vestkanten som en homogen gruppe, men sånn som du argumenterer, så omtaler du jo vestkanten som et sted der det ikke er mer kjøpepress enn andre steder, frodi DU ikke opplever kjøpepress? Ser du virkelig ikke at du kaster stein i glasshus nå?

Og må man ha egne barn på en skole for å ha en mening om det kan være kjøpepress et sted? Hva om man kjenner folk der som opplever kjøpepress da, og kanskje mer kjøpepress enn andre steder?

jeg foreslår at du lese gjennom tråden, så finner du de idiot-uttalelsene. jeg kan ikke skyggefekte med deg hele formiddagen. jeg må tjene penger så jeg kan kjøpe ny mulberry-veske som tiåringen kan ha til gymtøyet sitt. Hun liker ikke Rimi-posen hun bruker nå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-02-13, 10:22   #469
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

For meg spiller det ingen rolle hvor man bor, jeg er for moderasjon på utstyrsfronten uansett om man bor på Svalbard, i Holmenkollen eller i Mosvik (preget av Northugseier...).

Gammel 28-02-13, 10:23   #470
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

jeg foreslår at du lese gjennom tråden, så finner du de idiot-uttalelsene. jeg kan ikke skyggefekte med deg hele formiddagen. jeg må tjene penger så jeg kan kjøpe ny mulberry-veske som tiåringen kan ha til gymtøyet sitt. Hun liker ikke Rimi-posen hun bruker nå.

Jeg har skrevet at jeg synes det er idiotiske valg, men ikke at noen er idioter - hvis det er meg du tenker på. Stor forskjell. Jeg tar selv enkelte idiotiske valg, men jeg er ikke idiot likevel (tror jeg).

Gammel 28-02-13, 10:24   #471
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Er det fordommer mot vestkanten du reagerer mest på? Det virker som vårt budskap om moderasjon og bevisstgjøring ift merkepress for unger, uansett hvor man bor, drukner i dine såre tær her. Jeg skjønner godt at du får pigger ute hvis du oppfatter tråden som massiv fordom mot vestkanten, men slik oppfatter ikke jeg det. Jeg er fra beryktet nordøst østkanten selv og har slitt med motsatte fordommer og kan bli ganske irritert. Det bor heller ikke bare trygdede, usunne, fattige og slitne mennesker på østkanten, det finnes store villaer, mye penger og snobberi der også.

Ja, jeg oppfatter enkelt debattanter i denne tråden som massivt fordomsfulle mot vestkanten, ja. Det er derfor jeg deltar. Jeg tar det overhodet ikke personlig, jeg er en øst/vest-hybrid og synes forskjellene er ganske oppskrytt og utrolig polarisert slik de blir fremstilt av enkelte debattanter i denne tråden.

Gammel 28-02-13, 10:25   #472
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvem er VI som du snakker om? Jeg opplever at for eksempel du og Ine snakker om helt vidt forskjellige ting.

Gammel 28-02-13, 10:26   #473
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Jeg har lest hele tråden, og idiot-uttalelsen jeg finner kommer fra deg.

Forstår du virkelig ikke at fordi DU ikke opplever merkepress et sted så kan andre, i det samme miljøet oppleve merkepress?

Å hjelpe meg så barnslig du er.

Sist redigert av Ine : 28-02-13 kl 10:33.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:32   #474
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Ja. Også? Jeg argumenterer for at merkepres ikke er noe isolert vestkantproblem, illustrert med et ekempel jeg kjenner godt til. Hvorfor er det synsing når jeg mener noe (som er ulikt det du mener) og ikke synsing men en opplevd sannhet når apan mener noe som hun har akkurat lite eller mye belegg for å kunne si noe bastant om? Og den stein-i-glasshusgreia skjønte jeg ikke.

Stein-i -glasshus: "Alle i denne tråden framsetter vestkanten som et homogent og ensartet miljø" Samtidig sier du; "ja men JEG bor jo på vestkanten, og her er det ikke merkepress, ergo er det ikke merkepress på vestkanten." Ser du ikke selv at du da framstiller vestkanten som et homogent miljø, fordi der DU bor på vestkanten er det ikke kjøpepress?

Og for ørtende gang; selv om DU ikke opplever merke/kjøpepress der du bor, utelukker det at andre, i kanskje andre soioøkonomiske sjikt der du bor, opplever det?

Gammel 28-02-13, 10:34   #475
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Er det ikke litt i overkant å komme med slike utsagn til folk i en debatt...?

Gammel 28-02-13, 10:35   #476
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Vet du Ine - du kan spare deg personangrep, takk. Jeg gidder ikke diskutere med folk som hevder at jeg er barnslig når jeg påpeker enkelte svakheter i argumentasjonen deres.

Gammel 28-02-13, 10:36   #477
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags kommentar er det?

Er det barnslig å være uenig med deg, Ine?

Du verden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:37   #478
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Vet du Ine - du kan spare deg personangrep, takk. Jeg gidder ikke diskutere med folk som hevder at jeg er barnslig når jeg påpeker enkelte svakheter i argumentasjonen deres.

Eh, og når jeg påpeker svakheter i din argumentasjon, og du ikke har argumenter, men kommer med noe om at du må jobbe så at du kan kjøpe Mulberry-veske, og jeg synes den setninga er barnslig, er det et personangrep?

Gammel 28-02-13, 10:37   #479
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flott argumentasjon.

Gammel 28-02-13, 10:38   #480
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Stein-i -glasshus: "Alle i denne tråden framsetter vestkanten som et homogent og ensartet miljø" Samtidig sier du; "ja men JEG bor jo på vestkanten, og her er det ikke merkepress, ergo er det ikke merkepress på vestkanten." Ser du ikke selv at du da framstiller vestkanten som et homogent miljø, fordi der DU bor på vestkanten er det ikke kjøpepress?

Og for ørtende gang; selv om DU ikke opplever merke/kjøpepress der du bor, utelukker det at andre, i kanskje andre soioøkonomiske sjikt der du bor, opplever det?

Hold styr på argumentene dine og mine hvis du vil ha en spissfiendlighetsdebatt. Jeg har ikke hevdet at det ikke er merkepress på vestkanten fordi jeg ikke opplever det. Jeg har hevdet at det ikke BARE er på vestkanten det er merkepress. Og når ble "jeg har hørt det er merkepress på Nordseter, derfor har jeg valgt å ikke ha barna mine der" et bedre argument enn en opplysning fra meg om at jeg ikke opplever merkepress der barnet mitt går på skole?
Seriøst.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.