|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJa, men hvis det blir forbudt å røyke hjemme, er det ikke lov å røyke hjemme. Jeg tror også at det finnes en del mennesker som røyker hjemme uten å være klar over skadene de påfører sine barn. Dette må jo bli ganske opplysende, må det ikke? Den berømte kjærlige tvangen. "Jojo, bare røyk og ødelegg deg selv, du, men du får ikke lov å gjøre det hjemme hvor også barna dine bor og har rett på blabla".
![]() |
#2 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemme
men altså, det er ikke lov å slå barn hverken her eller der, røyking skal bare bli forbudt hjemme, men ikke generelt. Det er det jeg er imot. Jeg syns ikke man kan forby noen å gjøre hjemme hos seg selv noe som faktisk er generelt lovlig. Prinsippielt. Å forby røyking generelt hadde vært bedre.
![]() |
#3 |
Ringskrømt
|
Å forby røyking sånn generelt vil skape en rekke uheldige situasjoner, tror jeg. Som f.eks. kriminalisering av enormt mange mennesker. Men å forby disse menneskene å utsette sine barn for djekelskapen, blir jo noe annet.
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet syns jeg rett og slett er for dumt. Hvem er det som skal passe på det? Det blir jo umulig å håndheve, så jeg tror de som røyker inne kommer til å drite i et sånt forbud. Jeg røyker (men har slutte-planer, leser Boken), men det kunne ikke falle meg inn å røyke inne, hverken med eller uten barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
Det at det ikke finnes noen som til enhver tid kan "passe på" er ikke et godt motargument, synes jeg.
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men dersom det ikke håndheves, hva er da poenget med et forbud? Som noen andre nevnte så vil jo det bare føre til mindre respekt for lover og regler. De kunne heller bruke de pengene de ville brukt på å behandle et slikt forslag på noen skikkelige holdningskampanjer fokusert på barn og røyk etter min mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeSiden røyken er såpass farlig og avhengighetsdannende som den er syns jeg de kan forby salg av den totalt. Noen vil nok alltids klare å få fatt i røyk uansett, men for de fleste vil det da være slutt på hele greiene og problemet er løst. De som sliter med å slutte må få hjelp til dette (f.eks. kan man fjerne nikotinavgiften på nikotinplaster/tyggegummi en en periode og også sponse røykesluttekurs).
![]() |
#8 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemmeNå synes jeg røyking er en vederstyggelighet som burde elimineres, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan et forbud mot røyking i eget hjem skulle kunne gjennomføres. Det blir å gjøre den jevne røykende nordmann til lovbryter uten at loven blir håndhevet. Godt mulig det vil få en del til å tenke seg om, men skal man gjøre "vanlige" folk til lovbrytere for å få det til? Det eneste det vil medføre er at man får enda mindre respekt for loven. For eksempel, noen av dere bryr dere fint lite om lovverket som omhandler åndsrett. Jeg tror ikke dere tenker på dere selv som lovbrytere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Godt poeng.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Nettopp. Jeg vet ikke om noen som røyker inne, og fordomsfulle meg tror at de menneskene som gjør det, vil gjøre det uansett. Det blir for dumt å påstå at man ikke vet om effektene av passiv røyking altså.
![]() |
#13 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemmeEnig med LilleBulla. Skal det være ulovlig i hjemmet må det være ulovlig overalt. Eventuelt overalt der det er barn tilstede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg vet om én familie som røyker inne. De kommer nok til å fortsette med det, ja. |
![]() |
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet kan man ikke, men et forbud sender ut et sterkt signal, gjør det ikke? Om så bare 50 barn får det bedre som resultat av en slik lovgivning, er det verdt det i mine øyne. Det vil også få mye å si for fremtiden tror jeg, for våre barn, at terskelen for å begynne å røyke blir enda høyere.
![]() |
#16 |
ræv med ører
Signaleffekten ved innføre lover det ikke går an å kontrollere overhodet er skikkelig dårlig, og for meg veier det tyngre enn de 50 barna som nå bor i røykfylte hjem. Signaleffekten treffer nemlig langt flere- både røykere og ikke-røykere, å ha lover som folk ler av tror jeg er veldig negativ.
![]() |
#17 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Selvsagt er det bra hvis 50 barn slipper å bli utsatt for passiv røyking, men jeg er ikke sikker på at det kommer til å gå den veien, jeg tror heller protestene og opprøret vil bli store, og som nevnt over her, respekten for lovene enda lavere. Jeg er veldig motstander av lover som ingen håndhever, iallefall av og til. Det fører til en generell svekkelse av respekten for lovverket, og slappere holdninger. Tror jeg.
![]() |
#18 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Forby røyking hjemmeHåndheving av et slikt forbud vil vel bli noe i samme retning som loven mot å slå barn, feks. Det er ingen som fyker rundt og passer på at det ikke skjer, men blir et barn slått, så må det anmeldes, og dermed tatt tak i fra politi og barnevern.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg er helt enig med glitter, og skjønner heller ikke hvordan dette skal kunne gjennomføres? |
![]() |
![]() |
#20 |
Weeeee
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeOm en ikke kan forby folk i hjemmet så kan en i alle fall forby å utsette andre for passiv røyking!
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|