Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flommen i Pakistan - engasjerer du deg?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-10, 21:03   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flommen i Pakistan - engasjerer du deg?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Dette innlegget varsler en rødprikk. En uten koselig kommentar.

Har gjort det for deg, jeg.

Og jeg må tilstå jeg ikke har gitt - ennå... men det skal skje, jeg lover.

Sånn - da er det gjort, og takk til Glitter som har minnet meg på det.

Sist redigert av Inagh : 12-08-10 kl 21:12.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 21:19   #22
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Observerer at debattant fra Dagbladet og dets like har funnet veien inn her.

Men nok om det; jeg har satt inn penger (ringt telefonnr 820 44 001) til Røde Kors denne gangen. Er nok alt for lite engasjert, og hører mindre og mindre om denne saken i pressen. Det som er ekstra grusomt med den er den langsomme døden mange kan vente når det ikke kommer hjelp.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 10:48   #23
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Tror muligens det hadde vært mer engasjement rundt dette dersom flere av de 30.000 pakistanerne som bor i Norge hadde vist mer offentlig empati med situasjonen i sitt eget land.

Gammel 20-08-10, 21:16   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt litt ekstra nå nettopp, til Røde Kors.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 21:47   #25
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me har gitt til Røde Kors, ja.

Gammel 20-08-10, 23:58   #26
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Me har gitt til Røde Kors, ja.

Det som er interessant med denne saken her er at flommen har vart i flere uker nå, og først etter en debatt i media og ditto mobilisering fra Abid Raja og hans hoff av strateger i det pk miljøet, har man nå FØRST i dag sett de første bøssebærerne fra det pk miljøet. Man avventer, ser, og mobiliserer etter som vinden blåser. Jeg er ikke imponert.

Gammel 21-08-10, 00:31   #27
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Ja, dette vet du mye om ser jeg, Brutus.
Allerede 6. august ble det offentliggjort at 14. augustkomiteen ville arrangere en støttekonsert til inntekt for de flomrammede. http://www.desi.no/artikkel.asp?Cate...&articleid=284
Jeg har et stort norsk-pakistansk nettverk, og alle familiene jeg kjenner sendte nedover penger til fjerne slektninger og hjelpeorganisasjoner i Pakistan så snart katastrofen var et faktum. Dette gjelder også de som kommer fra områder som ikke er berørt, og de som ikke kan sies å ha mye midler å avse.
Jeg synes det blir rimelig lettvint å påstå at norsk-pakistanere ikke er villige til å hjelpe de flomrammede, når den eneste kilden du har er manglende dekning av dette i tabloidene.

Sist redigert av Barbarella : 21-08-10 kl 00:36.
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:19   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det som er interessant med denne saken her er at flommen har vart i flere uker nå, og først etter en debatt i media og ditto mobilisering fra Abid Raja og hans hoff av strateger i det pk miljøet, har man nå FØRST i dag sett de første bøssebærerne fra det pk miljøet. Man avventer, ser, og mobiliserer etter som vinden blåser. Jeg er ikke imponert.

Kvifor siterte du meg her, egentlig?

Gammel 21-08-10, 22:56   #29
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Her var det engasjement, ja.

For min egen del er svaret nei. Lager man atombomber, hisser til krig og støtter taliban, møter man til slutt karma.

For en utrolig idiotisk ting å si, jeg må faktisk le over at det går an å være så lite reflektert. Karma faktisk.

Vi støtter Redd Barna, og nå med litt ekstra.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 00:24   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har sendt min 2 røde prikk noen sinne her inne.....

Jeg har gitt til Røde kors.
Situasjonen der nede er jo rett og slett helt tragisk.

Gammel 22-08-10, 17:43   #31
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Ja, dette vet du mye om ser jeg, Brutus.
Allerede 6. august ble det offentliggjort at 14. augustkomiteen ville arrangere en støttekonsert til inntekt for de flomrammede. http://www.desi.no/artikkel.asp?Cate...&articleid=284
Jeg har et stort norsk-pakistansk nettverk, og alle familiene jeg kjenner sendte nedover penger til fjerne slektninger og hjelpeorganisasjoner i Pakistan så snart katastrofen var et faktum. Dette gjelder også de som kommer fra områder som ikke er berørt, og de som ikke kan sies å ha mye midler å avse.
Jeg synes det blir rimelig lettvint å påstå at norsk-pakistanere ikke er villige til å hjelpe de flomrammede, når den eneste kilden du har er manglende dekning av dette i tabloidene.

Du kan ikke forvente at den jevne mann skal begi seg inn på akademiserte pakistanske nettfora for å lete opp dette. Det en mange ressurssterke mediefigurer i det pk miljøet som med noen smarte grep kunne fått bra oppslag på dette. Dessverre var det eneste oppslaget som kom om dette en anklage om at etniske nordmenn ikke ga nok fordi de er skeptiske til islam. Den populære offerrollen.

Gammel 22-08-10, 17:50   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det folk av pakistansk opprinnelse som har ansvar å skaffe medieoppmerksomhet om dette, Brutus?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 17:54   #33
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engasjementet og mediedekningen har heldigvis tatt seg opp i det siste, og folk har funnet frem til givergleden i følge nyhetene. Vi har gitt til Unicef.

Gammel 22-08-10, 18:54   #34
Left
Passiv

Standard

Det virker jo som om det får litt mer blest nå, og godt er det. Bla. i forhold til rent drikkevann osv. BRA!

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:23   #35
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor er det folk av pakistansk opprinnelse som har ansvar å skaffe medieoppmerksomhet om dette, Brutus?

Hvorfor skulle de ikke? Er internasjonal solidaritet og medmenneskelig empati forbeholdt det universitetsutdannede AKP-borgerskapet og deres avkom/ nettverk? Er folk med pakistank opprinnelse på feil hylle når de har adoptert global empati av vestlig karaktér? Norskpakistanere har alt å vinne på å vise at de har empati med folk i det landet de har sitt opphav. Jeg vil nesten si at det er en forpliktelse også, DERSOM Raja sine påtander skulle vise seg å være riktige. Folk i andre deler av verden ser ikke kastesystem og indre motsetninger. De ser horder av gærninger som brenner flagg og foretar avretninger basert på rykter. En religiøs ville ville for 100 år siden konkludert med at flommen er "...Guds straff..."mot barbarene. Et nyansert bilde gagner alle, unntatt gærningene.

Nå har det heldigvis blitt bedre de siste dagene.

Gammel 23-08-10, 13:27   #36
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Her var det engasjement, ja.

For min egen del er svaret nei. Lager man atombomber, hisser til krig og støtter taliban, møter man til slutt karma.

Sånn tenker bestefaren min også, at man bare har seg selv å takke, og han sover veldig godt om natta.

Gammel 23-08-10, 13:33   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har naboer som mistet så og si hele slekten sin under tsunamien (Banda aceh). Kollegaer som enten var der når det skjedde eller mistet noen nære og kjære i samme katastrofe. Det falt meg ikke inn et sekund å forvente at det var disse som startet hjelpesendinger og organiserte seg i tiden etterpå. De hadde det alt for nært på kroppen til å klare å gjøre så mye fornuftig. Jeg synes det er flott at mange nå ser ut til å engasjere seg, uansett hvem det er. Men man bør tenke på at slike katastrofer rammer ikke bare en navnløs masse for alle, det finnes de som kanskje ikke har kommet i kontakt med sine, eller faktisk har mer en nok med å få hjulpet sine egne. Først og fremst, slik er de fleste av oss laget.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:03   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sånn tenker bestefaren min også, at man bare har seg selv å takke, og han sover veldig godt om natta.

Eller som svigerfaren min sa da han var her; "muslimer eller muslinger, det er i grunn samma greia".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:03   #39
Barbarella

Barbarella sin avatar

Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Om det så hadde vært slik at norsk-pakistanere hadde latt være å sende penger til Pakistan, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle vært et argument for at da trenger ikke nordmenn å gi heller. Desto mer grunn for oss andre til å gi, tenker jeg.
Om noen er i en skikkelig krise og ber meg om hjelp så avviser jeg dem jo ikke med beskjed om at det får være ansvaret til deres nærmeste familie og venner. Kan jeg hjelpe så gjør jeg jo det, uavhengig av hva andre velger å gjøre.

Gammel 23-08-10, 14:13   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Eller som svigerfaren min sa da han var her; "muslimer eller muslinger, det er i grunn samma greia".

Høh? Hva i all verden er det for slags sammenligning? At muslimer er hardføre, har hardt skall og smaker godt? Hva? Hva? Det er jo helt meningsløst? Skal man være frekk så bør man finne på noe som svir i hvert fall.

Selv om det er klart "samma greia" for de som har problemer med å lese mer enn fire bokstaver.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.