|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkÅh, ja! Fnatten har det!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 07-01-10 kl 00:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkKlassisk litteratur fra Taoisme er utrolig spennende lesning. Jeg har skrevet en oppgave i "comparative religion" hvor Lao Tse ble sitert temmelig ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk
Kult! Kan jeg få lese den?
Det har du uten tvil rett i, og jeg synes det egentlig er et argument for å gi en smak på Taoistene før man har gått seg så godt inn i det vestlige filosofsporet at det er vanskelig å komme ut av. Så en liten introduksjon for niendeklassinger høres for meg ut som en god idé.
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkOppgaven i komparativ religion var skrevet på gamlemåten på gjennomslagspapir og den har jeg garantert ikke liggende lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkMandela var et veldig godt forslag. Jeg må skumme gjennom "A long walk" og se hvorfor alle elsker den så høyt.
![]() |
#26 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Simone de Beauvoir er jo et naturlig valg her.
![]() |
#27 |
Sær og kresen
Forsåvidt enig i det. Men antikkens filosofi er jo basiskunnskaper, og personlig synes jeg at elevene bør introduseres for det først. Mye av begrepsdannelsen skjer jo også her.
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkBoken "Zen, lyden av en hånd" (Oriens forlag) er en fin samling Zen-tekster og har en bra introduksjonsdel. Der tror jeg du kan hente en del hvis du skal ha med viktige zen-buddhistiske tekster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Sær og kresen
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkDu har jo Anfinn Stigens Tenkningens historie i to bind. Den gode (?), gamle ex-phil-boka.
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkTror jeg har funnet en passende bok. Den blir ikke for teknisk og abstrakt for en niendeklassing og er en veldig bra bok, og som tittelen sier; en veldig kort introduksjon til grunnleggende filosofiske problemer:
(herfra)
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|