Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinnoff - Hvor lenge lar du barnet ditt gå uten mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 10:58   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff - Hvor lenge lar du barnet ditt gå uten mat?

Jeg har valgt samme linje som Mim, også med gutt nummer to som ikke skjønte helt vitsen med å spise de første årene, likte svært lite og ble veid og funnet for lett på helsestasjonen flere ganger. Jeg nektet å drive med masse styr rundt dette, kjeks og pølser egen mat og premiering for spising. Han er nå en høy og atletisk attenåring som er veldig glad i all slags mat, og helt fri for spiseforstyrrelser. Det er jeg faktisk litt stolt av, for hadde jeg ikke vært så bestemt på å håndtere dette på min måte (og satt foten ned for bestikkelser og tull fra bestemødre) er jeg redd det kunne blitt et mer langvarig problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 10:25   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg aksepterer at ungen i perioder har spist lite og aldri falt for fristelsen å gi henne kjeks, pølser eller tøys&tull så hun i hvertfall skulle få i seg noe. Hadde hun skjønt at dersom hun ikke spiste ble hun premiert med pølser eller kjeks, så ville hun nok takket nei til det meste. Men jeg har en unge som stort sett spiser, er normalvektig og uten allergier eller andre utfordringer, så en stor del av den problematikken enkelte har kjenner jeg selvsagt ikke til.

Veldig enig i det jeg har uthevet her.
Familien på Vestlandet får helt panikk dersom han ikke spiser. Da kommer de løpende med kjeks, boller, pølse og is. Dette har selvsagt Storebror gjennomskuet for lenge siden, så han takker nei til det meste når vi er der borte. Prøver å få de til å forstå, men det er ikke lett gitt.

Hvis en har småspist barn er det enda viktigere å være konsekvent på at det han faktisk får i seg er sunt.

Gammel 30-10-08, 17:04   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette er en problemstilling som sjelden er aktuell her, jeg har en unge som liker mat, og dersom hun ikke vil ha alt vi har, så vil hun alltids ha noe. De få gangene dette har skjedd, så har hun vel fått et eple eller noe. Å drive med ekstraservice og lage flere parallelle middager er helt uaktuelt.

Jeg tror kanskje at du hadde sett på det som noe annet enn ekstraservice hvis barnet ditt likte close to nothing. Du må gjerne mene at du er foreldrenes skyld, at du aldri ville kommet i den situasjonen pga spesielle teknikker eller fordi du lager himmelsk mat, men det er ikke godt å vite. Jeg kan hvert fall ikke se at jeg har gjort noe galt. Jeg har aldri tvunget barnet mitt til noe som helst, jeg lager varierte middager, stort sett sunne middager og jeg er opptatt av at det skal se innbydende ut. Jeg tar barna med i matlagingen og lar de smake på råvarene. Men når maten er klar, er det "vil ikke ha", "liker ikke" og "nei takk" som rår. Frukt er derimot noe av det beste i hele verden, visstnok, så det er bra.

Jeg regner med at sånne ting går i perioder, og jeg lager aldri usunne alternativer til min småspiste. Pølser og fiskepinner har vi aldri, hamburgere spiser vi en sjelden gang ute, spagetti kanskje en gang i måneden. Men en av mine spiser altså bare tre typer middager, og jeg lager naturligvis flere typer middager enn det. Ingen grønnsaker og inget tilbehør er aktuelt, bortsett fra lettrømme, noe jeg ikke anser som et bra måltid i seg selv.

Jeg synes uansett at det er tåpelig å kalle det ekstraservice. Mat, heter det.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er et viktig poeng. Begge mine har aldri hatt problemer med akkurat det. De har alltid spist, om enn litt varierende mengde i perioder. Jeg tror jeg hadde sett litt annerledes på det om barna mine hadde vært ekstremt småspist.

Det tror jeg også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:08   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger føler jeg at vi driver "koldtbord" her. Det går max 3-4 timer mellom mårtidene. Ellers er de flinke til å si at de er sultne og da får de mat, selv om det avviker fra de faste måltidene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:10   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er mye opp til han. Han får tilbud om mat hver 2.-3.-4. time.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:14   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

4 timer. Da er det stort sett JEG som begynner å mase om mat.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:11   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Går vel ein 3-4 timer mellom kvart måltid her. Kortare mellom middag og kveldsmat.

Ungane her eter som regel frokost, frukt, lunsj, kanskje frukt, middag og kvelds.

Gammel 29-10-08, 22:26   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Fire timer er absolutt maksimum av hva hun tåler. Det har skjedd en og annen glipp, og da har vi fått lide for det. Hvis hun er både trøtt og sulten, kan hun gå helt i vranglås, gråter og trasser og vil ikke spise. Så nå er jeg veldig dreven på å ha en banan eller ei brødskive i veska på travle dager, som jeg kan tilby når blodsukkeret nærmer seg bunnivå. Man lærer av sine feil.

Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 12:29   #9
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her spiser vi middag i halv 5 tia, de spiser alltid noe middag, så har vi kveldsmat halv 8.
Er de sultene før det, regulerer vi bare kveldsmåltidet til 7 eler noe sånt, men det går aldri mer en 4 timer uten mat.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 12:46   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Det går sjelden mer enn 3-4 timer mellom måltidene.

Ber de om mat mellom måltidene, blir det oppskjært frukt eller grønnsaker.

Gammel 29-10-08, 22:18   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ber om mat så ofte at det ikke er noe problem. Jeg tror ikke vi er over hver 3. time.

Gammel 29-10-08, 22:33   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hender relativt ofte at poden ikke vil ha middag. Ikke fordi han ikke liker, men fordi han tydeligvis ikke er sulten eller noe. Da ber han som regel om en skive en times tid senere, og det får han.
Han er så småspist til tider at han får mat når han ber om det.

Gammel 30-10-08, 08:24   #13
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jentene her i huset har normal sultfølelse og spiser normalt. De og vi foreldre spiser med ca 4 timers mellomrom. Storepropell, som alltid har hatt et problem i forhold til mat, er det svært variabelt hvor mye og ofte han spiser. Når han var mindre kunne det i verste fall gå flere dager uten mat. Jeg må innrømme at det stresset meg. De siste par årene har det blitt bedre og han spiser i hver fall 3 ganger om dagen selv om han spiser veldig lite om gangen og svært ensidig. For han er det for tett å spise som hver 3-4 time. Han er sjeldent sulten selv om det har blitt litt bedre siste året.

Gammel 30-10-08, 08:30   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke tenkt over det. Men 4 timer føles som en maxgrense for meg. Jeg har ikke svart i den andre undersøkelsen, men hvis barnet nekter å spise noe som helst av det som er på bordet ville jeg laget et knekkebrød. Det har jeg så langt i mammakarrieren sluppet å gjøre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 08:31   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å gi henne litt frukt eller et knekkebrød om hun er sulten mellom måltidene. Tror ikke det har forekommet at jeg har nektet henne mat fordi hun ikke har spist til et måltid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 08:41   #16
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

De går mange ganger uten mat i 10 og 14 timer og de klager ikke!

Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:27   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

LilleVenn får mat når hun er sulten Hun er småspist og spiser som regel lite, men ofte. Hun er derfor gjerne sulten en time etter middag. Da får hun selvsagt mat.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 08:42   #18
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Fra spøk til alvor...jeg lar dem ikke gå lenge uten mat med vilje, men noen dager er hektiske og da blir det lengre perioder mellom måltidene.
Frukt og grønnsaker er tilgjengelig hele tiden, så sultne er de vel aldri.

Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 08:56   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

I Skremmerns Lager du annen middag til barnet-tråd er det mange som svarer at om barnet ikke liker/ikke spiser middagen må de vente til neste måltid. Jeg ble ganske overasket over svarene - for meg er det helt uaktuelt at barna går uten mat lenger enn 3-4 timer (og dermed får blodsukkerfall med alt det medfører.)

Hvor lenge lar dere barna gå uten mat?

Neste måltid kan jo komme litt tidligere enn vanlig? Her er det stort sett middag rundt fem, og de spiser alltid noe som metter, fordi jeg alltid sørger for å ha noe av det de spiser på bordet. Spesielt enern er kresen og spiser lite, og da tar hun en frukt etterpå. Når kveldsmaten kommer i syv-åttetiden så er det ikke noe problem.

Hadde de ikke spiste noenting av det som var til middag, hadde jeg nok gitt dem en skive. Jeg lar ikke jentene gå uten noe så livsviktig som mat. Max fire timer mellom måltidene.

Men som sagt, jeg vet hva de spiser og ikke spiser og lager mat deretter.

Gammel 30-10-08, 09:19   #20
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke hvor lenge de går uten mat innimellom. At det noen ganger kan bli mer enn 3-4 timer tror jeg nok. Er de sultne sier de ifra, enkelt og greit. Dersom de ikke vil spise av middagen får de beskjed om å finne seg en brødskive dersom de er sultne, eller vi kan til nød finne det for dem. Det skjer uansett ikke ofte at de ikke vil ha av middagen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.