|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre? | |||
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 19,57% |
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler |
41 | 29,71% |
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke |
35 | 25,36% |
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til |
17 | 12,32% |
Annet - hva? |
18 | 13,04% |
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Man ser det vel uansett an litt? Noen ektepar har jo uansett bare én inntekt. Regnes de som "single" da?
![]() |
#22 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?I vår verden betaler vi etter antall voksne i husstanden. Altså vi betaler det dobbelte av hva min single bror gjør til alle gaver. Noe annet har da ikke slått meg.
![]() |
#23 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?
![]() |
![]() |
#26 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.
![]() |
#27 |
|
Du fordrer jo her at hver eneste gave de kjøper er en spleisegave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Pauset
Hvor: Barteby
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg var singel i mange år. Og gavegiving blir jo da et klart "tapsprosjekt". Som ektepar er det litt flere å gi til, men også flere mottakere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?For oss er det eneste naturlige at man betaler per hode. Hvis gaven også er fra ektefellene, bør antallet det skal spleises på inkludere dem - familie eller ikke - synes jeg. Men så har vi aldri vært spesielt "parete" av oss og har fullstendig separat økonomi.
![]() |
#30 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Pauset
Hvor: Barteby
Sånn var det for meg som singel. Jeg gav da mange flere gaver enn jeg fikk i retur. Gaver var et stort "tapsprosjekt" om en ser slik på det. Jeg hadde gifte søsken med barn og var selv singel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg mener også i utgangspunktet at det er helt innlysende at single skal betale halvparten av par. Det er sinnssykt dyrt å leve som singel i Norge - boutgifter og andre faste utgifter er uforholdsmessig mye høyere om man bor alene, enn om man har noen å dele utgiftene med. Selvfølgelig kan det finnes unntak - men i mitt hode er dette utgangspunktet dersom det ikke er påfallende store ulikheter i inntekts-/utgiftssituasjon.
![]() |
#33 |
Passiv
|
Sånn gjør vi det også. Vi deler på antall personer. |
![]() |
![]() |
#34 |
© All rights reserved
|
Enig med Teofelia. Vi skiller mellom familie og venner når det gjelder spleising på gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?I mannens familie er det ofte spleisegaver (dei er mange søsken). Vi har løyst det slik at single betaler ein del (f.eks 100,-) og par betaler 1,5 del (i dette eksempelet 150,-). På denne måten betaler ein litt meir når ein er to, men ikkje dobbelt så mykje, ein har trass alt fleire å kjøpe gåve til (men også få gåve fra).
![]() |
#36 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?I dette konkrete tilfellet syns jeg beløpet skal deles på antall søsken.
![]() |
#37 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
Vi har samme problemet nå, vi er to personer med 3 barn og kun en inntekt som ligger godt under landsgjennomsnittet.
![]() |
#38 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?I den situasjonen hadde jeg nok tenkt at beløpet ble delt på antall søsken, single eller ei. Mannen min har to søstre som er single, og jeg tror de har spleiset likt på gaver til svigermor om jeg ikke husker feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Hva om det single søskenet er skikkelig rik, og det gifte søskenet er eneforsørger i en familie på sju, for å sette det litt på spissen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?JEg og broren min spleiser alltid på bursdagsgaver til foreldrene våre og vi har alltid delt summen på 2, det samme gjelder julegaver når vi spleiser på det. Og det har vi gjort også når jeg har vært singel og han gift. Nå er jeg også i forhold så nå er det jo ikke noe diskusjonstema. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|