Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvorfor tok hun hans navn?
Hennes navn var et "kjedelig" et, og hans var finere eller mer spesielt 26 34,21%
Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende) 9 11,84%
Hun ønsket å bryte med sin fars navn 5 6,58%
Fordi han er mann 7 9,21%
Han ønsket sterkest at de skulle ha hans navn 7 9,21%
Hun hadde mest lyst til å bytte 9 11,84%
Annet 13 17,11%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 12:25   #21
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Jeg etterlyser fremdeles at mitt forslag i innlegg nr 9 tas med i pållen!

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:30   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min har tatt mitt navn, og det var fordi jeg har uendelig mye mer tilhørighet til mitt navn enn han hadde til sitt. Navnet er i tillegg ganske sjelden og delvis utdøende.

Hvis han hadde hatt et spennende navn, så hadde jeg nok kunne ta hans med årsak "det er bare sånn man gjør det".

Gammel 20-05-08, 12:31   #23
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tatt hans etternavn i tillegg til mitt eget.
Han har en datter fra før, og hun har kun hans etternavn. Vi fant ut at vi ville hete det samme alle sammen, derfor ble det sånn.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:42   #24
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hun hadde mest lyst til å bytte.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:53   #25
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss har begge i grunnen litt spesielle etternavn, men ingen av oss har noen slektsgård å forholde oss til, akkurat. Mitt navn er kanskje hakket mer "eksklusivt" enn hans.

Likevel byttet jeg til hans, og barna har bare hans. Jeg vil vel tro at mye av dette skyldes tradisjon, rett og slett. Jeg var mentalt mer innstilt på muligheten for å skifte navn enn det han var, og det tror jeg skyldes at det er hva vi er oppfostret med. Også våre foreldre gjorde det, våre mødre skiftet etternavn da de giftet seg.

Nå skiftet ikke jeg etternavn for å følge tradisjonen, da, men fordi jeg syntes det var greit at alle hadde samme etternavn - og navnene våre er såpass lange og tunge at de ikke klinger godt sammen. Jeg har likevel beholdt mitt opprinnelige etternavn som mellomnavn, mest fordi det føltes uvant å kvitte seg med det.

Jeg stemte at det var viktigst for han at jeg skiftet navn. Dvs han ønsket veldig gjerne at jeg skulle ta hans navn, han kunne ikke tenke seg å skifte, vi begge ønsket at alle skulle ha samme navn, og jeg kunne tenke meg å skifte navn. Så derfor ble det sånn. En enighet, eller et kompromiss.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:56   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok mannens navn bare for å irritere de som syns de vet alt best.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:57   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du mangler "hun hadde -sen-navn og han hadde et tradisjonsrikt familienavn".

Blir ikke det et typisk eksempel på alt. 1, da?

Gammel 20-05-08, 13:10   #28
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

mitt navn halve norge har det. manns er det bare 800 i norge.
Hadde jeg hatt et litt mere spesielt så hadde vi tatt begge navnene begge to.

Gammel 20-05-08, 13:14   #29
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Fordi mannen har et sjeldent etternavn, mens mitt er mer vanlig. (Beholdt det som mellomnavn. )

Gammel 20-05-08, 13:24   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du skal ikke stemme, Lille Ru.

Jeg føler meg ekskludert.
Samtidig så har jeg lest overskriften en gang til, og konkludert med at jeg har intet i denne tråden å gjøre, all den tid han også tok mitt etternavn.
:likestillingTM:

Gammel 20-05-08, 13:27   #31
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg byttet etternavn fordi jeg hadde mest lyst til det. Mannens sitt etternavn har lange tradisjoner, og det er kun hans slekt som heter dette. Navnet jeg hadde var jeg veldig lei av fordi jeg har aldri synes det var noe fint, og gjennom hele skolen har jeg blitt mye kalt bare etternavnet pga. like fornavn i samme klasse. I tillegg er dette et navn helt uten tradisjoner, selv om det er kun moren og faren min som heter dette i Norge nå. Pikenavnet mitt var et navn faren min bare tok i voksen alder før han fikk barn fordi han ville bryte med slekten sin, og han ville ha et navn som begynte på A pga. at han er forfatter.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 13:28   #32
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fordi det er 15 som har hans navn, han er den eneste i sin familie som kom(mer) til å gi navnet videre og jeg hadde lyst til å hete det samme som barna. Altså; han "vant" kampen om fremtidige barns etternavn, og da valgte jeg å skifte til det. Vi har alle tre mitt tidligere etternavn som mellomnavn.

Gammel 20-05-08, 13:28   #33
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, en kombinasjon. Hans etternavn er et veldig spesielt navn, mitt var et "typisk" -stad navn, så om det ikke var så mange som het det, så var det "kjedelig". Jeg har aldri hatt så stor kjærlighet for pikenavnet mitt, så jeg syntes det var helt greit å bytte. Det var likevel ingen selvfølge, men mannen syntes det ville vært veldig hyggelig at vi alle het det samme. Kombinasjon mitt-hans eller omvendt hadde sett helt idiot ut, men vi vurderte et stakket stund å bytte helt, til gårdsnavnet på gården vi eier, men det ble ikke noe av.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 13:35   #34
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende)

Gammel 20-05-08, 16:50   #35
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Æsj, nå ser jeg at jeg ikke fant et alternativ som passer til meg selv:

"Hans navn var fint, hennes navn var ganske snodig og ikke noe å tvinge på noen".

Dette alternativet passer best til meg også. Underlig nok.

Gammel 20-05-08, 17:02   #36
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg tok mannens etternavn da mitt etternavn er langt mer vanlig enn hans. Her hvor vi bor er det kun hans familie som har det etternavnet. Alle fire er vi alene i Norge om å ha vår kombinasjon av for- og etternavn. Litt greit syns jeg.

Gammel 20-05-08, 17:08   #37
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har et vanlig fornavn og hadde et enda mer vanlig etternavn. Litt Kari Nordmann, det gikk ørten av oss på dusinet. Min mann hadde et sjeldent etternavn. Jeg tenkte litt dengang, og har også tenkt i ettertid, på om det har vært andre navn i min slekt på mors- eller farssiden som jeg kunne ha tatt, enten som etternavn eller mellomnavn, men må så langt tilbake og ut i slekta at det bare blir smådumt. Min mor hadde også et Kari Nordmann-navn. Derfor mannens etternavn - jeg fikk meg rett og slett et navn med mer særpreg. :forfengelig og liker å skille meg ut:

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 17:08   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kuriositet er jo at hvis jeg skulle komme på å kalle med Fru <etternavn> så vil de fleste i min manns fødeby nikke veldig gjenkjennende, da hans farmor var en veldig kjent personlighet, alltid omtalt som det. Faktisk såpass at navnet må kunne kalles "belastet". Svigermor klikker om noen kaller henne det, mens jeg syns assosiasjonen er morsom. Det er kanskje fordi nevnte dame aldri har plaget MEG.

Gammel 20-05-08, 17:14   #39
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Vi har begge to like (u)vanlige stedsnavn som etternavn, og har derfor begge tilknytning til og følelser for navnet. Jeg tok hans navn i tillegg til mitt eget fordi han er mann :gammeldags:. Ungene har bare farens etternavn.

Gammel 20-05-08, 17:19   #40
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen av alternativene. Vi har begge like "uvanlige navn", men det klang best i rekkefølgen hvor hans kom sist. Han tok jo mitt etternavn til mellomnavn og han bruker det også. Først hadde jeg ikke tenkt å ta hans navn overhodet - trodde ikke han kom til å ville ta mitt da han kommer fra et konservativt hjem hvor de syns det er helt idiotisk at han har tatt mitt som mellomnavn. Vi liker å hete det samme og er flinke til å benytte begge navnene.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.