|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvorfor tok hun hans navn? | |||
Hennes navn var et "kjedelig" et, og hans var finere eller mer spesielt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 34,21% |
Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende) |
9 | 11,84% |
Hun ønsket å bryte med sin fars navn |
5 | 6,58% |
Fordi han er mann |
7 | 9,21% |
Han ønsket sterkest at de skulle ha hans navn |
7 | 9,21% |
Hun hadde mest lyst til å bytte |
9 | 11,84% |
Annet |
13 | 17,11% |
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg etterlyser fremdeles at mitt forslag i innlegg nr 9 tas med i pållen! |
![]() |
![]() |
#22 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Mannen min har tatt mitt navn, og det var fordi jeg har uendelig mye mer tilhørighet til mitt navn enn han hadde til sitt. Navnet er i tillegg ganske sjelden og delvis utdøende.
![]() |
![]() |
#23 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg har tatt hans etternavn i tillegg til mitt eget.
![]() |
![]() |
#24 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Hun hadde mest lyst til å bytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Hos oss har begge i grunnen litt spesielle etternavn, men ingen av oss har noen slektsgård å forholde oss til, akkurat. Mitt navn er kanskje hakket mer "eksklusivt" enn hans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?mitt navn halve norge har det. manns er det bare 800 i norge.
![]() |
#29 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Fordi mannen har et sjeldent etternavn, mens mitt er mer vanlig. (Beholdt det som mellomnavn.
![]() |
#30 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?
Jeg føler meg ekskludert.
![]() |
#31 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg byttet etternavn fordi jeg hadde mest lyst til det. Mannens sitt etternavn har lange tradisjoner, og det er kun hans slekt som heter dette. Navnet jeg hadde var jeg veldig lei av fordi jeg har aldri synes det var noe fint, og gjennom hele skolen har jeg blitt mye kalt bare etternavnet pga. like fornavn i samme klasse. I tillegg er dette et navn helt uten tradisjoner, selv om det er kun moren og faren min som heter dette i Norge nå. Pikenavnet mitt var et navn faren min bare tok i voksen alder før han fikk barn fordi han ville bryte med slekten sin, og han ville ha et navn som begynte på A pga. at han er forfatter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Fordi det er 15 som har hans navn, han er den eneste i sin familie som kom(mer) til å gi navnet videre og jeg hadde lyst til å hete det samme som barna. Altså; han "vant" kampen om fremtidige barns etternavn, og da valgte jeg å skifte til det. Vi har alle tre mitt tidligere etternavn som mellomnavn.
![]() |
#33 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Vel, en kombinasjon. Hans etternavn er et veldig spesielt navn, mitt var et "typisk" -stad navn, så om det ikke var så mange som het det, så var det "kjedelig". Jeg har aldri hatt så stor kjærlighet for pikenavnet mitt, så jeg syntes det var helt greit å bytte. Det var likevel ingen selvfølge, men mannen syntes det ville vært veldig hyggelig at vi alle het det samme. Kombinasjon mitt-hans eller omvendt hadde sett helt idiot ut, men vi vurderte et stakket stund å bytte helt, til gårdsnavnet på gården vi eier, men det ble ikke noe av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende)
![]() |
#35 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?
Dette alternativet passer best til meg også. Underlig nok.
![]() |
#36 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg tok mannens etternavn da mitt etternavn er langt mer vanlig enn hans. Her hvor vi bor er det kun hans familie som har det etternavnet. Alle fire er vi alene i Norge om å ha vår kombinasjon av for- og etternavn. Litt greit syns jeg.
![]() |
#37 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg har et vanlig fornavn og hadde et enda mer vanlig etternavn. Litt Kari Nordmann, det gikk ørten av oss på dusinet. Min mann hadde et sjeldent etternavn. Jeg tenkte litt dengang, og har også tenkt i ettertid, på om det har vært andre navn i min slekt på mors- eller farssiden som jeg kunne ha tatt, enten som etternavn eller mellomnavn, men må så langt tilbake og ut i slekta at det bare blir smådumt. Min mor hadde også et Kari Nordmann-navn. Derfor mannens etternavn - jeg fikk meg rett og slett et navn med mer særpreg. :forfengelig og liker å skille meg ut: |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?En kuriositet er jo at hvis jeg skulle komme på å kalle med Fru <etternavn> så vil de fleste i min manns fødeby nikke veldig gjenkjennende, da hans farmor var en veldig kjent personlighet, alltid omtalt som det. Faktisk såpass at navnet må kunne kalles "belastet".
![]() |
#39 |
Stiv
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Vi har begge to like (u)vanlige stedsnavn som etternavn, og har derfor begge tilknytning til og følelser for navnet. Jeg tok hans navn i tillegg til mitt eget fordi han er mann :gammeldags:. Ungene har bare farens etternavn.
![]() |
![]() |
#40 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Ingen av alternativene. Vi har begge like "uvanlige navn", men det klang best i rekkefølgen hvor hans kom sist. Han tok jo mitt etternavn til mellomnavn og han bruker det også. Først hadde jeg ikke tenkt å ta hans navn overhodet - trodde ikke han kom til å ville ta mitt da han kommer fra et konservativt hjem hvor de syns det er helt idiotisk at han har tatt mitt som mellomnavn. Vi liker å hete det samme og er flinke til å benytte begge navnene.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|