Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletrelys på hele døgnet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-25, 22:48   #21
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletrelys på hele døgnet?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg slår av både adventsstaker, juletrelys og utelys om natten og når vi ikke er hjemme. Jeg er en sånn som trekker ut kontakt av kaffetrakter og brødrister også.

Jeg har en lang sjekkliste for alt som skal skrus av eller trekkes ut, lukkes, sjekkes, låses eller whatever som jeg går gjennom og krysser av på hver gang vi skal reise bort. Begynte med en sånn liste en gang vi var halvveis på vei til Geilo også begynte jeg å lure på om jeg hadde skrudd av et varmelaken i sengen. Jeg ville sette med på toget hjem igjen, men endte med å ringe Sectoralarm som har nøkkel og fant ut at de faktisk gjør sånt, altså vektere drar hjem til folk og sjekker om man har skrudd av ting.

Nå har jeg listen min og sover godt på ferie fordi jeg VET at alt er gjort.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-25, 10:16   #22
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slår av både adventsstaker, juletrelys og utelys om natten og når vi ikke er hjemme. Jeg er en sånn som trekker ut kontakt av kaffetrakter og brødrister også.

Jeg også. Men jeg tenker nå; har en liten adventsstake som går på batterier, to små batterier. Må den også skrus av eller regnes det som greit? Også for oss hysteriske.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-25, 10:39   #23
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi skrur alt av om natten og når vi går ut. Vi har en sånn "alt av" knapp for alle lys i leiligheten som vi trykker på når vi forlater huset og juletrebelysningen er koblet opp mot den. Jeg er HELT nazi på å skru av ting når jeg ikke er våken og til stede.

Vi også, og jeg elsker at alt av belysning er på én bryter! Alle julestjerner, taklys, lamper, juletrebelysning, alt! Og veldig fornøyd med at jeg kan sjekke lysene og slå dem av via app hvis vi ikke er hjemme og jeg er usikker på om vi husket å slå av lysene.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-25, 11:25   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hadde mannen min stått opp før meg, så hadde det vært magisk.

Haha, tja. Min mann står alltid opp før meg, så jeg våkner til sånn julemagi som Liefje snakker om. Men han blir verre og verre for hvert år, så jeg vet ikke hvordan han blir som pensjonist. Det er jo ikke vits i å stå opp klokka 6 i helgene, hvis du spør meg… For å si det sånn, så har jeg aldri våknet med noen ved siden av meg i senga, og skulle det ha skjedd, så spretter han opp fordi han ikke orker å ligge mer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-25, 11:28   #25
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står som regel opp først, men om mannen hadde stått opp før meg hadde han aldri i livet kommet på å skru på lysene på juletreet. Han bare ser ikke slike ting.

Gammel 05-12-25, 19:41   #26
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg står som regel opp først, men om mannen hadde stått opp før meg hadde han aldri i livet kommet på å skru på lysene på juletreet. Han bare ser ikke slike ting.

Høres kjent ut.

Gammel 06-12-25, 13:41   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Samme her. Alt småelektrisk skrus av når eg går ut. Lar av og til downlightsa i taket stå på litt dimma, men eg tørr ikkje anna enn å slå av alt det andre.

Gammel 06-12-25, 13:55   #28
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøpte en sånn i går: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-W...plugg/p/36-249 Da kan jeg sette opp tidsplan på mobilen for når juletreet skal lyse og ikke. Har ikke testet det enda, juletreet er ikke oppe.

Gammel 06-12-25, 14:09   #29
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Dere som skrur av alt og trekker ut støpsler (håper dere ikke trekker ut kontakten, den sitter so. Regel fast i veggen), hva med TV, radio, kjøleskap, lamper, mikro og alle andre elektriske apparater en har? Trekker dere ut støpslet på det også?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-25, 14:55   #30
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Dere som skrur av alt og trekker ut støpsler (håper dere ikke trekker ut kontakten, den sitter so. Regel fast i veggen), hva med TV, radio, kjøleskap, lamper, mikro og alle andre elektriske apparater en har? Trekker dere ut støpslet på det også?

Jeg trekker ut støpsler på TV, radio, lamper, vannkoker, kaffemaskin, brødrister, men ikke på større hvitevarer. Der sitter ikke støpslene slik til at det er mulig og jeg skrur ikke av sikringen men sjekker at de er slått av, ikke står på noe slags standby.

Vi hadde faktisk el kontroll her om dagen og han sa at særlig vannkokere er utsatt. Har også en jeg kjenner som fikk TV-en sin ødelagt i lynvær.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-25, 23:37   #31
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Kunne ikke ramle meg inn å skru av vinterlysene om natta. Alt er led uansett, og de bekymrer meg lite.

Det eneste jeg er veldig påpasselig med å koble ut er kjøkkenapparater, da vi reiv ut og bygde nytt kjøkken her fikk jeg elektrikeren til å koble alle stikk på kjøkkenet til bryteren på veggen sånn at det er enkelt å bare trykke en gang så vet jeg at alt er frakoblet når vi sover eller vi ikke er hjemme.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-25, 15:13   #32
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her står alt av julebelysning på døgnet rundt. Vi har LED-lys og er ikke bekymret. Trekker ikke ut noen kontakter når vi drar på ferie heller.

Gammel 10-12-25, 13:44   #33
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg trekker ikke ut på disse tingene. Nå er det vel primært mindre husholdningsapparater av typen vannkoker og kaffetrakter det er anbefalt å gjøre det på også. Akkurat å dra ut kjøleskapet blir vel litt vrient.
Jeg pleide dra ut vaskemaskin og trommel før, men sånn som kontaktene er plassert nå er det vanskelig, så da blir det bare når det tordner.

Gammel 10-12-25, 14:05   #34
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå er det vel primært mindre husholdningsapparater av typen vannkoker og kaffetrakter det er anbefalt å gjøre det på også.

Hvor er det dere leser disse rådene? Jeg vet at man når det er fare for lyn anbefales å trekke ut støpsler, kanskje spesielt fra sårbare elektriske apparater som TV og datatekniske ting. Men vannkoker? Kaffetrakter kan jeg forstå. Om man er en litt surrete person, så er det fort gjort å la trakteren stå på selv når man er ferdig med å koke kaffe og også etter at kjelen er tom.

Men vannkoker? Den slår jo seg selv av straks vannet er kokt opp? Jeg syns ikke dette gir mening, men etter å ha snakket litt med ChatGPT, så får jeg altså vite at alt bortsett fra kjøl og frys bør alt trekkes ut om man reiser bort noen dager. Dette er visstnok anbefalinger fra DSB og brannvesenet.

Det kommer jeg ikke til å gjøre.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-25, 14:41   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvor er det dere leser disse rådene?

Her for eksempel:
https://www.elvia.no/elsikkerhet/els...lsikkert-hjem/

Dette er jo ikke noe nytt. Allerede i 1995 husker jeg at disse rådene eksisterte på papir, vi hadde dem nemlig på kjøleskapet i kollektivet jeg bodde i.

Gammel 10-12-25, 17:12   #36
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Men er det ikke større fare for st det blir k ekk på ledningen eller andre skader om en tar inn pg ut støpselet hele tida. Tenker jo at ledningene i veggen og til takspotter etc aldri røres

Jeg skjønner julepynt som er kjøpt på temu eller tilsvarende kvalitet men produkter godkjent for det norske markedet som ikke er gammelt eller skadet ???

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-25, 17:20   #37
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står vel strøm på vannkokeren og kaffetrakteren hele tiden, selv om den er av. Er det ikke bare en bryter i apparatet som er av? Det er jo anbefalt å trekke ut ladere også når de ikke er i bruk? (Her slurver vi). Jeg trekker ut støpselet hos airfyer og vannkoker. Da er det verre å huske/ville trekke ut kaffetrakteren, for den er i bruk hver morgen, og er litt mer krøkkete å komme til kontakten på.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.