|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juletrelys på hele døgnet?
Jeg har en lang sjekkliste for alt som skal skrus av eller trekkes ut, lukkes, sjekkes, låses eller whatever som jeg går gjennom og krysser av på hver gang vi skal reise bort. Begynte med en sånn liste en gang vi var halvveis på vei til Geilo også begynte jeg å lure på om jeg hadde skrudd av et varmelaken i sengen. Jeg ville sette med på toget hjem igjen, men endte med å ringe Sectoralarm som har nøkkel og fant ut at de faktisk gjør sånt, altså vektere drar hjem til folk og sjekker om man har skrudd av ting. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
I mål
|
Jeg også. Men jeg tenker nå; har en liten adventsstake som går på batterier, to små batterier. Må den også skrus av eller regnes det som greit? Også for oss hysteriske. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi også, og jeg elsker at alt av belysning er på én bryter! Alle julestjerner, taklys, lamper, juletrebelysning, alt! |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Haha, tja. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Jeg står som regel opp først, men om mannen hadde stått opp før meg hadde han aldri i livet kommet på å skru på lysene på juletreet. Han bare ser ikke slike ting.
|
|
|
#26 |
|
søt
Høres kjent ut.
|
|
|
#27 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Samme her. Alt småelektrisk skrus av når eg går ut. Lar av og til downlightsa i taket stå på litt dimma, men eg tørr ikkje anna enn å slå av alt det andre.
|
|
|
|
#28 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Jeg kjøpte en sånn i går: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-W...plugg/p/36-249 Da kan jeg sette opp tidsplan på mobilen for når juletreet skal lyse og ikke.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Dere som skrur av alt og trekker ut støpsler (håper dere ikke trekker ut kontakten, den sitter so. Regel fast i veggen), hva med TV, radio, kjøleskap, lamper, mikro og alle andre elektriske apparater en har? Trekker dere ut støpslet på det også? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Jeg trekker ut støpsler på TV, radio, lamper, vannkoker, kaffemaskin, brødrister, men ikke på større hvitevarer. Der sitter ikke støpslene slik til at det er mulig og jeg skrur ikke av sikringen men sjekker at de er slått av, ikke står på noe slags standby. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Kunne ikke ramle meg inn å skru av vinterlysene om natta. Alt er led uansett, og de bekymrer meg lite.
|
|
|
#32 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Her står alt av julebelysning på døgnet rundt. Vi har LED-lys og er ikke bekymret. Trekker ikke ut noen kontakter når vi drar på ferie heller.
|
|
|
#33 |
|
I mål
|
Jeg trekker ikke ut på disse tingene. Nå er det vel primært mindre husholdningsapparater av typen vannkoker og kaffetrakter det er anbefalt å gjøre det på også. Akkurat å dra ut kjøleskapet blir vel litt vrient. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvor er det dere leser disse rådene? Jeg vet at man når det er fare for lyn anbefales å trekke ut støpsler, kanskje spesielt fra sårbare elektriske apparater som TV og datatekniske ting. Men vannkoker? Kaffetrakter kan jeg forstå. Om man er en litt surrete person, så er det fort gjort å la trakteren stå på selv når man er ferdig med å koke kaffe og også etter at kjelen er tom.
|
|
|
#35 |
|
I mål
|
Her for eksempel: |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Men er det ikke større fare for st det blir k ekk på ledningen eller andre skader om en tar inn pg ut støpselet hele tida. Tenker jo at ledningene i veggen og til takspotter etc aldri røres |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Juletrelys på hele døgnet?Det står vel strøm på vannkokeren og kaffetrakteren hele tiden, selv om den er av. Er det ikke bare en bryter i apparatet som er av? Det er jo anbefalt å trekke ut ladere også når de ikke er i bruk? (Her slurver vi). Jeg trekker ut støpselet hos airfyer og vannkoker. Da er det verre å huske/ville trekke ut kaffetrakteren, for den er i bruk hver morgen, og er litt mer krøkkete å komme til kontakten på.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|