Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva trenger jeg for å lage kaffe på presskanne?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-15, 10:24   #1
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva trenger jeg for å lage kaffe på presskanne?

Du trenger ei presskanne og presskannekaffe OG tålmodighet til at vannet kokes tilstrekkelig opp før du har det i kanna (Det siste punktet er ofte undervurdert)

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 10:35   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God vannkoker med tilstrekkelig antall watt fikser det siste der, Snipp.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 14:50   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger en kvern. Tror jeg har en du kan få om du vil.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 15:09   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så stor forskjell at du vil merke noe, tror jeg. Når det er sagt, jeg har bare testa Ikea og bodum sine. Om dere ikke drikker kaffe så ofte kan dere oppbevare bønnene i frysern. Juryen er visstnok ute på om det er lurt eller ikke, men vi har bare gode erfaringer med det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 19:01   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke så stor forskjell at du vil merke noe, tror jeg. Når det er sagt, jeg har bare testa Ikea og bodum sine. Om dere ikke drikker kaffe så ofte kan dere oppbevare bønnene i frysern. Juryen er visstnok ute på om det er lurt eller ikke, men vi har bare gode erfaringer med det.

Skal man kverne de frosne da? De fryser kanskje ikke, men... Vi drikker kun kaffe til lørdagsfrokosten, og når vi har besøk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 17:37   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kvern vi kjøpte billig på Jula. Føler ikke jeg trenger mer avansert enn det. Denne har vi med oss overalt vi er, camping og hytta og hjemme.

Også trenger du en presskanne. Kaffe blir fort kald på glass-presskanne så vi har en som isolerer. Stelton tror jeg.

Gammel 07-10-15, 22:03   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi har kvern vi kjøpte billig på Jula. Føler ikke jeg trenger mer avansert enn det. Denne har vi med oss overalt vi er, camping og hytta og hjemme.

Også trenger du en presskanne. Kaffe blir fort kald på glass-presskanne så vi har en som isolerer. Stelton tror jeg.

Vi har den Steltonkanna og den held jo betre på varmen. Men eg heller likevel over på noko anna, for eg synest kaffen blir bitter av å stå lenge i gruten. Så eg tenker eigentleg at den er overprisa i forhold til bruksverdien.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 22:09   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Vi har den Steltonkanna og den held jo betre på varmen. Men eg heller likevel over på noko anna, for eg synest kaffen blir bitter av å stå lenge i gruten. Så eg tenker eigentleg at den er overprisa i forhold til bruksverdien.

Det er jeg i grunnen enig i. Vi bruker kun presskanne unntaksvis om vi skal ha kaffe til konjakken etter en god middag for eksempel. Ellers bruker vi trakter, og på camping lar vi nykokt vann renne gjennom nykvernet kaffe i kaffefilter og rett opp i termos. Jeg syns i grunnen det funker bedre enn presskanne.

Men nå var jo spørsmålet om presskanne da.

Men om Input vil vite min foretrukne måte å lage kaffe på, så er det denne (med nykvernet kaffe som sagt):

Gammel 07-10-15, 19:06   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fryser ikke noe særlig, og tiner fort når du tar dem ut.

Gammel 07-10-15, 19:24   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt poenget med kvern og fancy utstyr hvis man ikke drikker kaffe daglig engang. Vanlig ferdigmalt kaffe og en rimelig presskanne burde holde.

Fikk litt sånn Coop/Grünerløkka-feeling av tråden her nå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 19:37   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg ser ikke helt poenget med kvern og fancy utstyr hvis man ikke drikker kaffe daglig engang. Vanlig ferdigmalt kaffe og en rimelig presskanne burde holde.

Fikk litt sånn Coop/Grünerløkka-feeling av tråden her nå.

En kvern er ikke nødvendigvis fancy altså. Jeg tenker at det er godt med god kaffe når man først skal ha det.

Gammel 07-10-15, 19:33   #12
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så om man bare drikker kaffe en sjelden gang, er det ikke vits i at den kaffen er ekstra god/fersk? For oss er det heller omvendt. Det er masse vi spiser/drikker en sjelden gang, og da vil vi at det skal være ekstra godt når det først skjer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 19:39   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er jo virkelig et poeng med bønner om man ikke drikker så ofte. En pose tørr kokekaffe vil bli både harsk og sur før man rekker å drikke den opp om man bare drikker kaffe et par ganger i uka. Hvorfor skal man ikke unne seg kvalitet?

Gammel 07-10-15, 20:03   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo virkelig et poeng med bønner om man ikke drikker så ofte. En pose tørr kokekaffe vil bli både harsk og sur før man rekker å drikke den opp om man bare drikker kaffe et par ganger i uka. Hvorfor skal man ikke unne seg kvalitet?

Det er ikke noe vi finner på at det er (stor!) smaksforskjell på nymalt og ferdigmalt kaffe, altså. Jeg vil heller ha nymalte litt kjedelige kaffebønner (til og med Coop!) enn ferdigmalt fancykaffe som har ligget en stund.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 22:15   #15
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Presskannekaffe er veldig godt! Jeg har kanne, men bruker den stort sett kun til jul når jeg tenker meg om. Da kjøper jeg god julekaffe i kaffebutikk og får kvernet der. Tror i grunnen jeg ønsker meg en god kvern til jul.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.