Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-15, 21:34   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Vi kommer til å gi en sum som skal brukes på førerkort. Mellom 5-10000 en plass tenker jeg.

Gammel 20-09-15, 21:40   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer like mye som HI. Jeg og pappaen bor ikke sammen men jeg vet at han skal gi 15000 (det skal ikke jeg) i gave.

Gammel 20-09-15, 21:40   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss som har en som har vært konfirmant, så fikk han kjøpe seg en ting av konfirmasjonspenger han øsnket seg. Resten står på sparekontoen. Han har spurt etter dem veldig mange ganger, men det er uaktuelt å få ta av dem til noe før han er myndig. Vi ønsker han sparer dem lengre enn det også...

Gammel 20-09-15, 21:44   #4
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Nå er det noen år til vesla skal, men hun får bunad og selskapet. Vi har bunadskonto der vi sparer 500.- hver mnd. Hvis hun når den tid kommer ikke vil ha bunad så får vi tenke litt, men hun får ikke pengene som da er spart opp.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:50   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre har fått bunad og 10 000 kr. Pengene ble satt på høyrentekonto, og kan ikke brukes til noe vi voksne ikke godkjenner. Det har gått knirkefritt hos oss. Eldste brukte penger på lettmotorsykkel, mellomste kjøpte Mac og iphone. Resten står fremdeles på konto.

De får førerkort av oss, men må evt kjøpe bil selv. Begge jobber ved siden av studier/skole og sparer på konto.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 22:07   #6
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser for meg bunad og selskap til eldste. Yngste er enda så lenge til at det har jeg liksom ikke tenkt helt på enda.

Gammel 20-09-15, 22:21   #7
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde to konfirmanter i fjor. Sønnen vår fikk 10.000,-, dattera fikk bunad (sølvet fikk hun av besteforeldrene). Neste års konfirmant får også 10.000,-. I tillegg kommer selskap på hotell og dress.

Gammel 20-09-15, 22:26   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster er konfirmant til våren. Bunad blir sydd om etter oldemor, sølv får hun fra samme sted, så der blir det bare sko og understakk. Jeg har vel tenkt gave fra meg (vi er skilt) for 4-5000, f.eks trafikalt grunnkurs, eller penger til å reise for (hun planlegger tur med venner), dvs. konkrete ting. Vi er en forholdsvis liten familie, og det er ikke tradisjon hos oss for enorme gaver.

Gammel 20-09-15, 23:23   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Eldstemann her konfirmeres neste høst.
Jeg har spurt litt rundt og har vel landet på at vi kommer til å gi 10.000,- som settes inn på en høyrentekonto.
Gutta har snakket om at de skal bruke pengene på moped.

Gammel 21-09-15, 06:46   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konfirmanten i 2014 puttet alle pengene på høyrentekonto. Pengesummen fra oss har 'tilskudd til lappen'/'bolig' heftet ved seg. De får ikke cash. Totalsum til konfirmasjonen ble vel nærmere 50.000, men hun ville ikke ha bunad.

Jeg synes absolutt ikke det er nødvendig å gi egen konfirmant penger i tillegg til selskap, men vi valgte det fordi vi har mulighet. Selskapene har vi hjemme, for eksempel, det er noen penger spart.

Gammel 21-09-15, 08:03   #11
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Frøkna vår fikk gitar, gitarstativ og gitarveske av oss, i tillegg til selskapet (gratis lokale på jobben min, og vi laget maten selv) og kjole (ville ikke ha bunad). Vi brukte mellom 3- og 4000 på gaven (mannen ordnet god avtale via kompis som jobber på musikkforretning). Totalt fikk hun 23000 i pengegaver, og var strålende fornøyd. Hun kjøpte nytt speilreflekskamera og har satt av penger til trafikalt grunnkurs og noen kjøretimer. Ingen tradisjon for vanvittige pengegaver hverken på min eller mannens side av slekta.

Gammel 21-09-15, 08:38   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke konfirmant før om halvannet år, men jeg ser for meg at vi gir førerkort. Det er noe vi har tenkt å betale for uansett til begge ungene, så da kan det bli gaven fra oss. Da får de ikke noe mer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 09:59   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva koster egentlig et førerkort for tiden? Mitt 22 år gamle kostet rundt 10000, mener jeg. Antar det er dyrere nå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 10:04   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva koster egentlig et førerkort for tiden? Mitt 22 år gamle kostet rundt 10000, mener jeg. Antar det er dyrere nå.

30-40.000,- om man ikke slipper unna med kun det obligatoriske.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 10:19   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg betalte 6.000,- da jeg tok lappen. Knirk.
Vi betalte lappen for stedatter, hun er nå 26 og fikk lappen det året hun var 19. Vi kom til 25.000,- og det har sikkert blitt enda dyrere..

Min gutt vil ha moped så kanskje vi skal binde opp penger til lappen på det. Det var jo lurt.

Broren min sin samboer hadde konfirmant nå og hun fikk 45.000,- Vet at foreldre skulle gi reise til NY. Vet ikke om noe av summen også var flyturen/hotell eller om alt var cash og til disp.

Gammel 21-09-15, 10:18   #16
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Mine konfirmanter får tilbud om bunad til konfirmasjonen eller senere. De får selskapet og tilbud om en reise alene med en av oss voksne. Ingen pengegaver.

Gammel 21-09-15, 11:16   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi har konfirmant om 1,5 år.
Han vil ikke ha bunad og får gave tilsvarende det beløpet. Jeg tipper det blir pengegave + reise.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 14:02   #18
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har konfirmant til våren. Hun kommer IKKE til å få penger på konto av oss. Vi betaler selskapet, bunad får hun av besteforeldre. Det kommer sikkert en del pengegaver fra andre som hun kan spare eller bruke til ting hun ønsker seg hvis.

Hvis vi som foreldre skal gi henne egen gave kommer det til å bli noe hun kan ha lenge, enten et smykke, bildet eller noe liknende. Vi har også snakket om at vi kanskje skal gi henne en reise med enten oss begge eller bare én, men uten søsken.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 14:06   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tenker som Java: penger på bok er ikke aktuelt. Hun skal få selskapet og en gave. Hun ønsker seg en reise, tror jeg, og det er ett mulig alternativ. Eller en ting som hun kan ha glede av lenge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 15:20   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi ga 5000 kr, samt en ting ved siden av. Den eldste fikk en diamantring, den mellomste fikk Fotoshop. Forskjellige unger, forskjellige gaver. I tillegg holdt vi selskap så klart. Bunad fikk de av besteforeldrene sine.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.