Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Storforlangende innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-15, 20:32   #21
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Storforlangende innvandrere?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er mulig det er endret nå, men den gang da 1999/2000 var det "baaare å bli miiinst et halvt år til altså". Sa lærerne.

Det er endret.

Gammel 07-08-15, 20:55   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er endret.

Det er bra. Det endrer allikevel ikke det faktum at så og si hver eneste en som gikk der syntes at "money for nothing" var helt som det skulle være. Dessverre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 20:55   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er endel skjeve forventinger fra innvandrere når det gjelder hva som dekkes og ikke dekkes. Kombinert med å ikke ha på plass det med å belaste fellesskapet minst mulig blir det endel kræsj i helsevesenet. Jeg tror noe av det skyldes at når man er vant til et helt annet system er det vanskelig å skjønne helt hvorfor grensa går der den går. Og ikke minst at grensa representerer et system og ikke en vurdering fra personen du har foran deg.

I tillegg tror jeg kanskje dette med at nytt utstyr, nye møbler etc har en veldig mye større betydning for folk i land med lavere velstandsnivå enn hos oss og at det derfor blir kræsj når man forventes å benytte seg av bruktmarkedet.

Jeg vil tro godt om folk og tror sjelden at slike kulturkollisjoner kommer av dårlige mennesker eller dårlige holdninger egentlig, men det er ingen tvil om at disse kulturkollisjonene eksisterer. I hvertfall i aller høyeste grad på min arbeidsplass, og det er en utfordring. Det dreier seg ikke om gode og dårlige mennesker, men om kulturrelaterte forskjeller, og hvilke utfordringer man kommer ut fra varierer med hvilken folkegruppe det er snakk om. Jeg tror det er lurt å kunne snakke om dette uten at noen kommer med rasismekortet.

Gammel 07-08-15, 21:01   #24
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

En nordmann (politi) som hadde vært nedover i Middelhavet på oppdrag for å redde båtflyktninger kunne også fortelle om en del rare holdninger de ble møtt med når de hadde fått hauger av folk ombord, tilsynelatende lite takknemlighet og kravmentalitet. Merkelig å høre, men selvfølgelig vanskelig å sette seg inn i deres situasjon der og da. Jeg har jobbet med inkasso og relaterte oppgaver og har møtt en del type NAV skal betale og total ansvarsfraskrivelse for forpliktelser, men der er ikke etniske nordmenn mye bedre heller.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 21:16   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

En nordmann (politi) som hadde vært nedover i Middelhavet på oppdrag for å redde båtflyktninger kunne også fortelle om en del rare holdninger de ble møtt med når de hadde fått hauger av folk ombord, tilsynelatende lite takknemlighet og kravmentalitet. Merkelig å høre, men selvfølgelig vanskelig å sette seg inn i deres situasjon der og da. Jeg har jobbet med inkasso og relaterte oppgaver og har møtt en del type NAV skal betale og total ansvarsfraskrivelse for forpliktelser, men der er ikke etniske nordmenn mye bedre heller.

Jeg lurer litt på hvordan den jevne nordmann hadde reagert på å flykte og bli berget for eksempel av svensker eller tyskere? Hvordan hadde vi reagert på å ha opplevd enorme lidelser og så blitt stuet sammen i leirer under fryktelige sanitære forhold og hvor dem vi var på likefot med litt tidligere levde godt og hvor turister levde i luksus i sine resorts i samme nabolag?

Jeg tror ikke nordmenn hadde taklet det veldig godt i grunnen. Det hadde blitt opplevd som dypt urettferdig hos svært mange.

Det er bare å se hvor kraftige reaksjoner det er når ikke staten ordner opp for nordmenn i utlandet som møter trøbbel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 21:35   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt historier fra områder hvor det gis nødhjelp at det er i våre øyne dårlige holdninger overfor materielle ting. Av typen at man ikke trenger ta vare på det, for man får jo nytt. Det kan nok skje noe med mennesker som ikke forsørger seg selv, men forholder seg til andre med tilsynelatende uendelig rikdom. At perspektivene blir annerledes enn fra Norge er ikke så rart.

Gammel 07-08-15, 22:00   #27
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har hørt historier fra områder hvor det gis nødhjelp at det er i våre øyne dårlige holdninger overfor materielle ting. Av typen at man ikke trenger ta vare på det, for man får jo nytt. Det kan nok skje noe med mennesker som ikke forsørger seg selv, men forholder seg til andre med tilsynelatende uendelig rikdom. At perspektivene blir annerledes enn fra Norge er ikke så rart.

Nei det er ikke rart. Samtidig lurer jeg på hvordan vi med vår levemåte og våre vaner vil funke om det røyner på.

Nordmenns holdninger til materielle ting er jo skammelig det også på mange måter, men det er jo "lov" siden vi bare kan kjøpe oss nytt.

Jeg hørte foredrag fra mennesker som jobber i flyktningeleir i Tyrkia og som hadde erfaring fra tilsvarende arbeid flere steder i verden. Noe av det som var ekstra utfordrende der i forhold til enkelte andre steder var at menneskene som kom hadde veldig mange av de samme vanene som vi her til lands har. Den mentale overgangen fra å leve i rikdom til å leve på et minimum var enorm og gav andre utfordringer enn slike situasjoner i land hvor mennesker var vant til å leve under veldig enkle kår.

Gammel 07-08-15, 22:09   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei det er ikke rart. Samtidig lurer jeg på hvordan vi med vår levemåte og våre vaner vil funke om det røyner på.

Nordmenns holdninger til materielle ting er jo skammelig det også på mange måter, men det er jo "lov" siden vi bare kan kjøpe oss nytt.

Jeg hørte foredrag fra mennesker som jobber i flyktningeleir i Tyrkia og som hadde erfaring fra tilsvarende arbeid flere steder i verden. Noe av det som var ekstra utfordrende der i forhold til enkelte andre steder var at menneskene som kom hadde veldig mange av de samme vanene som vi her til lands har. Den mentale overgangen fra å leve i rikdom til å leve på et minimum var enorm og gav andre utfordringer enn slike situasjoner i land hvor mennesker var vant til å leve under veldig enkle kår.

Nei det kan du si. Nøysomhet hos oss er ikke så veldig nøysomt. Jeg tenker av og til på når vi ser på stordalen og co, det går sikkert en eller annen grense for dem også, den er bare ikke så lett for oss vanlige dødelige å få øye på. Jeg tror noe av det samme kan stemme skallet ned til forskjellen på vårt forbruk og fattigdom.

Gammel 07-08-15, 22:12   #29
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt mindreårige asylsøkere boende hos oss de siste fem årene, og vi merker at de fort blir vante til at kommunen ordner opp for dem samme hva. Vi har jobbet hardt med hva de kan forvente av hjelp og hva de må klare selv, men det går ikke helt inn, ser jeg.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 04:51   #30
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjæresten min hadde samboer fra Somalia i 10 år. Han har fortalt en del om relativt kjipe holdninger og forventninger i det miljøet hun var en del av. Hun trodde feks at man fikk leilighet av staten og lurte på når de skulle få en større enn den han hadde. Det bar ga ans tydelig at noen hadde fortalt dem historier om alt man fikk i Norge.

De innvandrerne jeg kjenner er stort sett hardt arbeidende og vel integrerte. Men jeg ser jo at det finnes andre med andre opplevelser.

Gammel 08-08-15, 08:01   #31
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jobber i kommunen og har kontor ved siden av flyktningtjenesten. Dessverre har det blitt sånn at mange ikke vil ha brukte møbler og klær og krever nytt. Ikke alle, men en tendens som har blitt større. Her oppleves det også at det er flyktninger fra et land som krever mest nytt.

Gammel 08-08-15, 11:51   #32
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på om dette kan være stedbundet, at invandrere i store byer forlanger mer? Jeg kjenner meg så lite igjen i disse historiene og jeg har jobbet med invandringskordinatoren i kommunen. Han kunne fortelle noen historier hist og pist, men generelt virker de fleste takknemlige og fornøyde. Her er flertallet av kundene på bruktbutikken og loppemarket invandrere, så de hvertfall ikke redde for brukt utstyr/klær.

Gammel 08-08-15, 12:45   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror det handler mye om at vi er vant til et fungerende byråkratisk rettssystem, mens mange av innvandrerne kommer fra land der man må får mer hvis man roper høyere.

Gammel 08-08-15, 13:02   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg lurer på om dette kan være stedbundet, at invandrere i store byer forlanger mer? Jeg kjenner meg så lite igjen i disse historiene og jeg har jobbet med invandringskordinatoren i kommunen. Han kunne fortelle noen historier hist og pist, men generelt virker de fleste takknemlige og fornøyde. Her er flertallet av kundene på bruktbutikken og loppemarket invandrere, så de hvertfall ikke redde for brukt utstyr/klær.

Sikkert, og også stedbundet i form av at det er forskjell på hvor de kommer fra.

Gammel 08-08-15, 14:56   #35
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mi erfaring frå skulen er at innvandrarar er like forskjellige som nordmenn. Eg har høyrd asiatiske foreldre kjefte på barn som stiller rimelige krav til lærarar fordi dei skal vere takknemlige for å få gå på skulen heilt gratis og eg har møtt norske elevar og foreldre som har heilt urimelege krav til skulen som serviceinstitusjon.

Mitt generelle inntrykk er at det er nokre få innvandrarar med veldig mykje bagasje som strever med å tilpasse seg. Og eg tenker at dette er ei gruppe som skaper veldig mange fordommer og at mange generaliserer utifrå einskildepisodar. Det er eit problem at ein del offentlege institusjonar ikkje har kompetanse til å følgje opp desse spesielle tilfellene, for eksempel er det stor mangel på psykiatrisk kompetanse i norske skular, kor både norske elever og flyktningar får utilstrekkelig oppfølging og lite ressurser. Mangel på tolk/morsmålslærarar skaper og unødvendig mykje frustrasjon og misforståelser. Mange nordmenn forventer at innvandrarar skal ha full kjennskap til norske normer og regler og møter folk som ikkje held seg til våre forventningar urimeleg negativt. Eg tenker det handler om kunnskap i begge "leirar".

Å reagere negativt på at ein muslimsk lege ikkje håndhelser til tross for at ein har god nok kjennskap til ein del kulturelle forskjellar, til å kunne forstå dette, synest eg blir kravstort frå nordmenn si side igjen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 16:09   #36
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg ville definitivt ha reagert på en muslimsk lege som ikke håndhilser og det til tross for ganske inngående kunnskap om islam, lovskoler, kultur og arbeid med slike tema sammen med muslimer.

Gammel 08-08-15, 16:40   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville definitivt ha reagert på en muslimsk lege som ikke håndhilser og det til tross for ganske inngående kunnskap om islam, lovskoler, kultur og arbeid med slike tema sammen med muslimer.

Enig. Jeg syns det er enkelte kulturelle/religiøse aspekter man må riste av seg når man skal bo og jobbe i Norge. Å ikke ville håndhilse på en kvinne er en av dem. Og det er vel kanskje akkurat kunnskapen min om hvorfor man ikke håndhilser som gjør at jeg reagerer på det.

Gammel 08-08-15, 16:59   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja. Omtrent like mye som jeg hadde reagert på norsk lege som presset gjennom den typen adferd i et land med mange muslimer. Det er ikke alltid slik at det blir greit ved å forstå bakgrunnen. Jeg kan som lege akseptere at en mannlig muslim ikke håndhilser på meg som pasient hvis han gir inntrykk av å respektere meg ellers. Andre veien rundt snus maktforholdet og blir feil uansett.

Gammel 08-08-15, 20:16   #39
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med katta, det er noe med maktforholdet her. Hvis en muslimsk far ikke vil håndhilse på meg når han møter til foreldresamtale, så er det en sak, og jeg bryr meg ikke så veldig. Hvis en muslimsk lege som skal utrede meg for ett eller annet på sykehuset ikke vil håndhilse på meg så er det en helt annen sak, og overhodet ikke greit.

Det er vel mest på grunn av at jeg vet bakgrunnen for at de ikke vil håndhilse at jeg reagerer så negativt. Skal man fungere i Norge er det en praksis man bør droppe/bite i seg/whatever. Jeg må innrømme at jeg har presset frem mang en håndhilsing med veltrent kroppsspråk i løpet av min lærerkarriere, og det skammer jeg meg ikke over en gang.

Når det er sagt, så er det ikke veldig vanlig å ikke håndhilse på kvinner selv om man er en muslimsk mann? Jeg opplever det i alle fall relativt sjelden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 23:24   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje ikke hverken livet som flykting, der man blir helt avhengig av å slåss for hver trevl man kan få, eller livet som klient, der man belønnes for å sitte på rompa og motta uten å yte, edler mennesker noe særlig.

Jeg har i hina hårda dar sittet på arbeidskontoret på det obligatoriske kurset om "hvordan fylle ut meldekortet" ("felt 1. Navn. Her skal du skrive navnet ditt." ) med en gjeng hjemmeværende trygdemottakere som syns jeg var helt rusk som drev og søkte jobber som en gal. Jeg var den eneste reelle arbeidssøkeren der og hadde altså veldig lik erfaring som Nennes mann. Men alle på det kurset var hvite nordmenn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.