|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?
Det er bra. Det endrer allikevel ikke det faktum at så og si hver eneste en som gikk der syntes at "money for nothing" var helt som det skulle være. Dessverre.
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg synes det er endel skjeve forventinger fra innvandrere når det gjelder hva som dekkes og ikke dekkes. Kombinert med å ikke ha på plass det med å belaste fellesskapet minst mulig blir det endel kræsj i helsevesenet. Jeg tror noe av det skyldes at når man er vant til et helt annet system er det vanskelig å skjønne helt hvorfor grensa går der den går. Og ikke minst at grensa representerer et system og ikke en vurdering fra personen du har foran deg.
![]() |
#24 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?En nordmann (politi) som hadde vært nedover i Middelhavet på oppdrag for å redde båtflyktninger kunne også fortelle om en del rare holdninger de ble møtt med når de hadde fått hauger av folk ombord, tilsynelatende lite takknemlighet og kravmentalitet. Merkelig å høre, men selvfølgelig vanskelig å sette seg inn i deres situasjon der og da. Jeg har jobbet med inkasso og relaterte oppgaver og har møtt en del type NAV skal betale og total ansvarsfraskrivelse for forpliktelser, men der er ikke etniske nordmenn mye bedre heller.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg lurer litt på hvordan den jevne nordmann hadde reagert på å flykte og bli berget for eksempel av svensker eller tyskere? Hvordan hadde vi reagert på å ha opplevd enorme lidelser og så blitt stuet sammen i leirer under fryktelige sanitære forhold og hvor dem vi var på likefot med litt tidligere levde godt og hvor turister levde i luksus i sine resorts i samme nabolag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
maler
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg har hørt historier fra områder hvor det gis nødhjelp at det er i våre øyne dårlige holdninger overfor materielle ting. Av typen at man ikke trenger ta vare på det, for man får jo nytt. Det kan nok skje noe med mennesker som ikke forsørger seg selv, men forholder seg til andre med tilsynelatende uendelig rikdom. At perspektivene blir annerledes enn fra Norge er ikke så rart.
![]() |
#27 |
|
Nei det er ikke rart. Samtidig lurer jeg på hvordan vi med vår levemåte og våre vaner vil funke om det røyner på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
maler
|
Nei det kan du si. Nøysomhet hos oss er ikke så veldig nøysomt. Jeg tenker av og til på når vi ser på stordalen og co, det går sikkert en eller annen grense for dem også, den er bare ikke så lett for oss vanlige dødelige å få øye på. Jeg tror noe av det samme kan stemme skallet ned til forskjellen på vårt forbruk og fattigdom.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Vi har hatt mindreårige asylsøkere boende hos oss de siste fem årene, og vi merker at de fort blir vante til at kommunen ordner opp for dem samme hva. Vi har jobbet hardt med hva de kan forvente av hjelp og hva de må klare selv, men det går ikke helt inn, ser jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Kjæresten min hadde samboer fra Somalia i 10 år. Han har fortalt en del om relativt kjipe holdninger og forventninger i det miljøet hun var en del av. Hun trodde feks at man fikk leilighet av staten og lurte på når de skulle få en større enn den han hadde.
![]() |
#31 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jobber i kommunen og har kontor ved siden av flyktningtjenesten. Dessverre har det blitt sånn at mange ikke vil ha brukte møbler og klær og krever nytt. Ikke alle, men en tendens som har blitt større. Her oppleves det også at det er flyktninger fra et land som krever mest nytt.
![]() |
#32 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg lurer på om dette kan være stedbundet, at invandrere i store byer forlanger mer? Jeg kjenner meg så lite igjen i disse historiene og jeg har jobbet med invandringskordinatoren i kommunen. Han kunne fortelle noen historier hist og pist, men generelt virker de fleste takknemlige og fornøyde. Her er flertallet av kundene på bruktbutikken og loppemarket invandrere, så de hvertfall ikke redde for brukt utstyr/klær.
![]() |
#33 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg tror det handler mye om at vi er vant til et fungerende byråkratisk rettssystem, mens mange av innvandrerne kommer fra land der man må får mer hvis man roper høyere.
![]() |
#34 |
maler
|
Sikkert, og også stedbundet i form av at det er forskjell på hvor de kommer fra.
![]() |
#35 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Mi erfaring frå skulen er at innvandrarar er like forskjellige som nordmenn. Eg har høyrd asiatiske foreldre kjefte på barn som stiller rimelige krav til lærarar fordi dei skal vere takknemlige for å få gå på skulen heilt gratis og eg har møtt norske elevar og foreldre som har heilt urimelege krav til skulen som serviceinstitusjon.
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg ville definitivt ha reagert på en muslimsk lege som ikke håndhilser og det til tross for ganske inngående kunnskap om islam, lovskoler, kultur og arbeid med slike tema sammen med muslimer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Shake it out!
|
Enig. Jeg syns det er enkelte kulturelle/religiøse aspekter man må riste av seg når man skal bo og jobbe i Norge. Å ikke ville håndhilse på en kvinne er en av dem. Og det er vel kanskje akkurat kunnskapen min om hvorfor man ikke håndhilser som gjør at jeg reagerer på det.
![]() |
#38 |
maler
|
Ja. Omtrent like mye som jeg hadde reagert på norsk lege som presset gjennom den typen adferd i et land med mange muslimer. Det er ikke alltid slik at det blir greit ved å forstå bakgrunnen. Jeg kan som lege akseptere at en mannlig muslim ikke håndhilser på meg som pasient hvis han gir inntrykk av å respektere meg ellers. Andre veien rundt snus maktforholdet og blir feil uansett.
![]() |
#39 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg er enig med katta, det er noe med maktforholdet her. Hvis en muslimsk far ikke vil håndhilse på meg når han møter til foreldresamtale, så er det en sak, og jeg bryr meg ikke så veldig. Hvis en muslimsk lege som skal utrede meg for ett eller annet på sykehuset ikke vil håndhilse på meg så er det en helt annen sak, og overhodet ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg tror kanskje ikke hverken livet som flykting, der man blir helt avhengig av å slåss for hver trevl man kan få, eller livet som klient, der man belønnes for å sitte på rompa og motta uten å yte, edler mennesker noe særlig.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|