Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

XXL forskjellsbehandlet elever

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-15, 10:14   #21
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: XXL forskjellesbehandlet elever

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, dugnad er jo et veldig norsk ord, og en veldig norsk handling, så slik sett er det vel ikke så rart om etnisk norske stiller mer opp i slike sammenhenger, rett og slett fordi de skjønner konseptet? Yngstemanns klasse arrangerte 17. mai på skolen i fjor, og der var det bare etnisk norske som gjorde en innsats, selv om det ble sendt ut mailer, laget FB-sider og invitert til flere foreldremøter.

Mens her er det flyktingene som berger hele 17.maifeiringa, så det varierer nok.

Gammel 16-05-15, 10:29   #22
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er spesielt å gradere ungdommers innsats på den måten uansett nasjonalitet, og utopisk å tro at noe sånt kunne foregå i det skjulte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:35   #23
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvis jeg ikke husker feil, så hevder rektoren at det kun var jenter som fikk ekstra penger? Jeg har litt erfaring med ungdom i den alderen, og det høres ikke usannsynlig ut at jentene har gjort en god innsats mens guttene ikke har det.
Jeg syns premieringssystemet til XXL som er feilslått. Blir spennende å se om de gjennomfører dette til neste år.

Hvis dette stemmer så er dette kanskje diskriminering pga kjønn og ikke rase? Eventuelt at det faktisk var de som jobbet best som ble premiert.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:39   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Eventuelt at det faktisk var de som jobbet best som ble premiert.

Ja, tenk om det rett og slett bare var det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:41   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hvis dette stemmer så er dette kanskje diskriminering pga kjønn og ikke rase? .

Jeg håper da, for himmelens skyld, at XXL ikke opererer med en diskriminering ut fra rase. Jeg håper, sånn egentlig, at i det store og hele, så har man sluttet å tenke rase om mennesker, uansett hudfarge og etnisitet.

Nuvel. Jeg vil tro at dette er et resultat av ubetenksomhet, snarere enn rasisme, og at det var tilfeldig at de som ikke fikk en ekstra påskjønning var mørke i huden. Jeg tror at det var de som jobbet best som ble premiert.

Jeg syns uansett det var en skivebom av en taktikk om den ekstra påskjønnelsen ble gitt "i hemmelighet" og dermed kunne mistolkes.

Gammel 16-05-15, 12:33   #26
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å behandle folk ulikt, kan faktisk være rettferdig i noen tilfeller. Ingen er like. Her sier både rektor og XXL at skillet ikke gikk ved etnisitet, men at det var andre ting som lå til grunn for at noen fikk 200 kroner, og resten fikk 100 kroner.
Jeg tenker at vi kanskje bør kunne anta at det stemmer? Vi vet ingenting om hvilke informasjon som er gitt i forkant av denne arbeidsuka, og for alt vi vet så kan de 5 andre "norske" være en jentegjeng på 5 stk som ble med på en ekstra dugnad etter skoletid.

Det sagt, så burde XXL skjønt at det de gjorde kunne skape reaksjoner, og at sosiale medier er et perfekt talerør for barn og unge som vil fremme et negativt eller positivt budskap. Klossete håndtert.

Gammel 16-05-15, 14:50   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg var XXL, ville jeg lovet bort noe en sum/en premie- hva som helt, til alle som utførte en viss mengde oppgaver som det var relativt enkelt å krysse av/finne ut av hvem som hadde gjort og ikke. Å gi noen 100 og noen 200 er nesten nødt til å bli krøll.

Gammel 16-05-15, 15:13   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Husk her at vel både skole og XXL ikke har muligheter til å kommentere detaljer rundt dette....

For jeg antar her at det er en del faktorer som vil være underlagt taushetsplikt, som faktisk ikke denne eleven engang kan tillate at de sier pga. alderen. Og mulig de også vil holde tilbake om selv foresatte hadde godttatt det. Her skal man huske at man også går ut og klager i media med navn, og jeg mener media her burde gjort en grundigere jobb først.

I de første sakene var det ikke kommet noen tilbakemelding fra XXL av forskjellige årsaker. Men de kjørte saken likevel. Men sett i sakens natur her, burde man ut i fra at det er et barn som omtales være veldig forsiktig med tanke på senere konsekvenser.

Når saken nå rulles ut mer i detalj vet jeg egentlig ikke om jeg sitter med inntrykket av at XXL har gjort noe galt. For en del kan det mer framstå som "å dra rasismekortet", og med tanke på framtidige arbeidsgivere og googling av søkere er det ikke sikkert at dette er en sak som burde ha vært i media.

Det er en del saker der ungdommer - naturlig nok - ikke forstår konsekvensen av å stå fram i media. Samtidig forstår heller ikke de foresatte det - og en del foresatte drar også barna inn i mediesaker.

Gammel 16-05-15, 15:15   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Helt sant, mrc. Faktisk er det også skremmende mange saker der voksne ikke forstår konsekvensen av å stå fram i media også. Jeg Tenker alltid Mitt når det er saker som omhandler arbeidsliv, skole, barnevern og hva_har_du, der man vet at den andre parten ikke har mulighet til å si så mye.

Gammel 16-05-15, 15:15   #30
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å behandle folk ulikt, kan faktisk være rettferdig i noen tilfeller. Ingen er like. Her sier både rektor og XXL at skillet ikke gikk ved etnisitet, men at det var andre ting som lå til grunn for at noen fikk 200 kroner, og resten fikk 100 kroner.
Jeg tenker at vi kanskje bør kunne anta at det stemmer? Vi vet ingenting om hvilke informasjon som er gitt i forkant av denne arbeidsuka, og for alt vi vet så kan de 5 andre "norske" være en jentegjeng på 5 stk som ble med på en ekstra dugnad etter skoletid.

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er rasisme bak her, men at å gi noen 100 og noen 200 kroner er klønete uansett.

Gammel 16-05-15, 15:17   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med mindre de som fikk hadde jobbet mer.

Gammel 16-05-15, 15:21   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Med mindre de som fikk hadde jobbet mer.

Ja. Men her er det jo snakk om an arbeidsuke som i utgangspunktet ikke skal lønnes så vidt jeg forstår, så da ville jeg vært veldig forsiktig med å kompensere ulikt.

Gammel 16-05-15, 15:27   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart. Det måtte i såfall være fordi noen gjorde en konkret jobb utenom.

Gammel 16-05-15, 17:03   #34
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: XXL forskjellsbehandlet elever

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis jeg var XXL, ville jeg lovet bort noe en sum/en premie- hva som helt, til alle som utførte en viss mengde oppgaver som det var relativt enkelt å krysse av/finne ut av hvem som hadde gjort og ikke. Å gi noen 100 og noen 200 er nesten nødt til å bli krøll.

Jeg syne det ryddigste hadde vært å gi alle lik påskjønnelse. Så fikk heller de som utmerket seg ekstra være sterke kandidater til ekstrajobb i butikken senere.

Men når det tydeligvis er viktig for butikken å gi hardtarbeidende en ekstra påskjønnelse, hadde det vært ryddlig å gjøre det som rine skisserer over her.

Gammel 16-05-15, 18:44   #35
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har slitt med nettet idag, så jeg har ikke fått deltatt i min egen tråd.

Jeg håper og tror at handlingen ikke var rasistisk ment. Men jeg mener at et slikt belønningssystem er ugreit uansett, og ville mye heller foretrukket Rine sitt forslag.

Gammel 16-05-15, 18:53   #36
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke dette er rasisme, og merker meg at rektor forstår hvorfor det ble slik. Men det kan selvsagt lett fremstilles som rasisme, og derfor var det kanskje uklokt å gjøre det slik.

Merk at jeg har stått på stand i dagesvis under Norway Cup i sin tid (hos en leverandør som hadde en del kult å tilby), og jeg fikk etterhvert bråkmakergutter langt opp i halsen . Beklageligvis var alle som en av de vi måtte snakke til i løpet av de dagene vi stod der mørkhudede. Tilsnakk pga tyveri, nektet å følge konkurranseregler, sabotasje av konkurranse, ødeleggelse av mikrofon, herping av underholdningsinnslag osv. (Litt kjipt å erkjenne siden antirasismearbeid var deler av det min jobb både driver med til daglig og skulle fronte)

Jeg er klar over at det kan være årsaker til slik negativ oppførsel, men jeg har ihvertfall erfart at en gruppe KAN skille seg ut. Og selvsagt var det også mange/de fleste mørkhudede som var helt normale i oppførselen.

Gammel 16-05-15, 20:21   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Min erfaring er at dårlig oppførsel sjelden henger sammen med hudfarge, men at mørkhudede er som annen ungdom, de spiller de kortene de har når de føler at verden går dem litt imot. På samme måte som min lyshudede tenåring drar "urettfeig"-kortet i alle tenkelige og utenkelige settinger, hender det at ungdom med en annen hudfarge enn min drar rasisme-kortet, uten at de har noen som helst grunn til det. Jeg har også blitt beskyldt for å gi bedre karakterer til jenter enn til gutter, for å like Lise bedre enn Kari osv.Det handler om modenhet, rett og slett.

Gammel 16-05-15, 20:44   #38
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Kan håpe XXL tydeliggjør bonusen ved arbeidets oppstart til neste år, og ikke hemmeligholder hvem de premierte er. Synes kriteriene virker litt vage, og at 50% belønnes er litt høyt tall. Det må være litt vanskelig å beskrive nøyaktig hva som var utslagsgivende for bonus. Vi liker alle at bonuser er rettferdige og at det er åpen konkurranse.

Gammel 16-05-15, 20:56   #39
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Kan håpe XXL tydeliggjør bonusen ved arbeidets oppstart til neste år, og ikke hemmeligholder hvem de premierte er. Synes kriteriene virker litt vage, og at 50% belønnes er litt høyt tall. Det må være litt vanskelig å beskrive nøyaktig hva som var utslagsgivende for bonus. Vi liker alle at bonuser er rettferdige og at det er åpen konkurranse.

Jeg synes ikke bonus hører hjemme i en arbeidsuke for den aldersgruppen i det hele tatt. Om noen bør roses litt ekstra, kan man gjøre det muntlig direkte til dem det gjelder uten noen premiering.

Gammel 16-05-15, 21:07   #40
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes ikke de skulle gitt noen mer gavekort enn andre. Da burde heller delt hele potten på alle, og ferdig med det. Om noen har gjort ekstra god innsats, så ville jeg heller tatt de tilside og sagt i fra at det settes pris på den ekstra innsatsen og at de gjerne må søke om jobb senere feks. Å gi mer gavekort er å be om bråk, når arbeidsuke tross alt er ulønnet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.