Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-14, 17:10   #21
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?

Jeg har slått meg til ro med at ryggen min ikke klarer å bære bunad. Ikke det at det hjelper deg, men skjønner problemet altså.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 17:16   #22
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Østfold er vel ikke så tung?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 17:18   #23
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Oslodrakten virker jo ikke så tung, men vet jo ikke. Det vil de kunne hjelpe med på Husfliden eller Heimen vil jeg tro. Jeg er enig. Tilknytning er essensielt synes jeg.

IOA: Strammer du beltet godt nok? Og i tillegg løfter overdelen? Glemte å gjøre det siste i går selv, og da bærer man litt på skuldrene. Men jeg klarer jo ikke å stramme beltet godt nok på egenhånd, da må jeg ha hjelp. Men når det er gjort skikkelig, samt at jeg har løftet opp overdelen korrekt, så bæres bunaden kun rundt livet. Du skal kunne kjenne det over skuldrene når du tar tak i bunaden der, den skal være litt løs (ergo ingen vekt bæres der).

Gammel 18-05-14, 17:42   #24
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Nordlandsbunad kan du vel ha, med tilknytning til Troms? Så vidt jeg har skjønt er den ganske utbredt i alle de tre nordligste fylkene. Bestemor var finnmarking, men hadde Nordlandsbunad. Finnmarksbunaden er en nyere konstruksjon fra 1968, så det var først døtrene hennes som fikk den, det var ikke den det var etablert tradisjon for. Jeg tror det samme er tilfelle for Tromsbunaden.

Gammel 18-05-14, 17:50   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jojo, men spørsmålet om hva slags type bunad som er minst ubehagelig er ganske relevant uansett (synes jeg).

Hvilke bunadstyper er det egentlig som henger på skuldrene?

Min, sunnmørsbunad gjør jo det. All den tid det er en hel bunad fra topp til tå. Ja, forkleet henger jeg i livet, men bunaden henger fra skuldrene.

Men jeg synes ikke den er vond å ha på av den grunn. Godt å få av, ja, men ikke plagsom i bruk.

Gammel 18-05-14, 17:58   #26
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Nordlandsbunad kan du vel ha, med tilknytning til Troms? Så vidt jeg har skjønt er den ganske utbredt i alle de tre nordligste fylkene. Bestemor var finnmarking, men hadde Nordlandsbunad. Finnmarksbunaden er en nyere konstruksjon fra 1968, så det var først døtrene hennes som fikk den, det var ikke den det var etablert tradisjon for. Jeg tror det samme er tilfelle for Tromsbunaden.

Da må jeg kikke nærmere på Nordlandsbunaden.

Gammel 18-05-14, 18:08   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om Rogalandsbunaden er noe særlig annerledes enn andre bunader, men jeg synes den er tung og nokså vond. Muligens fordi den er for liten. Den strammer og klemmer og føles som den veier et tonn. Vekten henger fra skuldrene, selv om den har et veldig markert liv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 18:13   #28
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Min bunad er todelt og dermed ikke like tung som Nordlandsbunaden jeg hadde før. For den syns jeg er blytung.

Gammel 18-05-14, 18:17   #29
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Da må jeg kikke nærmere på Nordlandsbunaden.

Jeg har ikke bunad, men mitt inntrykk er at nordlandsbunaden er relativt tung.

Gammel 18-05-14, 18:55   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jojo, men spørsmålet om hva slags type bunad som er minst ubehagelig er ganske relevant uansett (synes jeg).

Hvilke bunadstyper er det egentlig som henger på skuldrene?

Min rogalandsbunad (Nordaker Jelsa) henger tungt på skuldrene synes jeg. Det forverrer nok litt at den er litt vid i livet. Den veier over 4 kg, så det er jo nesten 10% av kroppsvekten min. Det merkes på en lang dag med mye ståing og gåing.

Jeg tipper bunader med mer "støtte" i midjen er bedre å ha på. Sånne beltestakker fra Telemarksområdet ser mye mer behagelige ut.

Gammel 18-05-14, 18:56   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet ikke om Rogalandsbunaden er noe særlig annerledes enn andre bunader, men jeg synes den er tung og nokså vond. Muligens fordi den er for liten. Den strammer og klemmer og føles som den veier et tonn. Vekten henger fra skuldrene, selv om den har et veldig markert liv.

Min er heller for stor enn for liten, og jeg synes den er tyngre nå enn da den satt litt bedre i livet. All vekten henger på skuldrene.

Gammel 18-05-14, 19:00   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min, sunnmørsbunad gjør jo det. All den tid det er en hel bunad fra topp til tå. Ja, forkleet henger jeg i livet, men bunaden henger fra skuldrene.

Men jeg synes ikke den er vond å ha på av den grunn. Godt å få av, ja, men ikke plagsom i bruk.

Jeg syns forkleet hjelper på slik at den ikke henger. Har alri funnet den ubehaglig. Ullstoffet i min er ganske lett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 19:10   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Min er heller for stor enn for liten, og jeg synes den er tyngre nå enn da den satt litt bedre i livet. All vekten henger på skuldrene.

Ja, men det gjør min også. Føles ihvertfall sånn. Forkleet er jo kjempetungt og henger på stakken som henger i vesten. Tungt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 19:25   #34
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Lofotbunaden er god å ha på seg. Litt varmt med ull på østlandet, bare.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 19:47   #35
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min løkendrakt føles ikke tung og sitter godt i livet. I år var utfordringen at det var litt for trang slik at den egnet seg best til å stå i. Og blir det tungt for føttene.

Gammel 18-05-14, 19:50   #36
Molly

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Lofotbunaden er god å ha på seg. Litt varmt med ull på østlandet, bare.

Gammel 18-05-14, 19:52   #37
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Min bunad er todelt og dermed ikke like tung som Nordlandsbunaden jeg hadde før. For den syns jeg er blytung.

Ja, jeg veit ikke, kusina mi arva bestemors. Det var Skilpadda som sa over her at den var god å ha på. Jeg tipper det har noe å si hvordan den sitter også, ikke bare hva slags bunad det er. Men jeg har altså todelt sjøl, og det er nok helt sikkert lettere å bære, ja.

Gammel 18-05-14, 19:55   #38
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg synes det er litt snodig å ha Nordlandsbunad når man er fra Troms, med mindre man har annen tilknytning til Nordland enn at man er "nordfra"

Hvis man skal gå etter tilhørighet altså. Noen velger jo akkurat den bunaden de vil ha uansett.

Jeg tror kanskje at kvinner med hofter (jah, dere skjønner hva jeg mener) bærer bunaden på hoftene selv om bunaden er "hel" fra skuldrene og ned. Min henger i hvert fall mer på hoftene enn på skuldrene, og den er i ett stykke.

Gammel 18-05-14, 20:13   #39
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Romeriksbunad, og den er bare god å ha på seg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:20   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns forkleet hjelper på slik at den ikke henger. Har alri funnet den ubehaglig. Ullstoffet i min er ganske lett.

Hjelper de årene forkleet sitter godt ja, altså bedre nå enn da den var sydd til en sylslank konfirmant "som helt sikkert legger på seg snart". Den ble passe etter at jeg fikk barn, 15 år senere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.