Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg servere dessert?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 13:19   #21
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Må jeg servere dessert?

Jeg er ikke kjempeglad i riskrem, men på julaften MÅ jeg ha det.
Det er tradisjon og hører med!

I tillegg har vi gele til barna.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:20   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde servert fruktsalat om jeg skulle bestemt på julaften. Vi skal bort, så da får vi heller ta det vi får, som er riskrem.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:27   #23
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Ja, jeg hadde blitt kjempeskuffet om jeg ikke fikk dessert på julaften.
Og for meg er riskrem et must.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:28   #24
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser sjeldent og aldri dessert, men Far gleder seg hele året til julens riskrem, og han elsker at det står en stor skål i kjøleskapet hele julen(vi lager i flere omganger og fyller opp)!

I år har min venninne med seg riskremen(vi skal til henne og spise grøt i morgen formiddag, og hun kommer hit for å feire jul med oss)til julaften og jeg lager en liten skål med multekrem fordi det er hun så glad i.

Gammel 23-12-12, 13:30   #25
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjøpt ferdig-sjokoladepudding med ferdig-vaniljesaus, det blir desserten her i år. Det er jo easypeasy å få til, og godt.

Gammel 23-12-12, 13:32   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av astrid_d, her.

Men hvis en skal feire jul hos andre og det er ting en absolutt MÅ ha, så bør en jo snakke med vertinnen om dette, og tilby seg å ta det med selv. Ellers må en jo regne med å få servert det som er tradisjon hos vertskapet, og det kan jo være veldig mye forskjellig. Vi har aldri hatt riskrem på julaften.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:32   #27
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Fruktsalat med saus av krem og vaniljesaus er jo enkelt og godt. Ikke så mektig heller.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:43   #28
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg får huset fullt av gjester i morgen, men har ikke tenkt å spørre hver enkelt hva de MÅ ha. Jeg bestemmer menyen og gjestene får spise det de får. Det blir riskrem til dessert og kaker til kaffen. Slik er det hos meg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:45   #29
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker ikke dessert julaften. Istedet så avslutter vi kvelden, etter gaveåpning, med delfiakake, julemuffins, lefser osv - og kaaanskje iskake.

Gammel 23-12-12, 13:45   #30
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid riskrem eller multekrem eller is (eller ofte alle tre tingene) servert til julekaker sent paa kvelden etter at alle gavene er aapnet. Da smaker det. Rett etter pinnekjöttet er det ingen som har lyst paa dessert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:54   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Man bør egentlig ha dessert hver dag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:07   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av astrid_d, her.

Det synes jeg er en litt tøysete innstilling dersom man har takket ja til å spise julemiddag hos noen andre. Å spørre om man kan ta med et bidrag til middagen, som Filifjonka foreslår, er jo en måte å sikre at man får det man vil ha, men egentlig synes jeg man bør være innstilt på å delta i den julemiddagen vertskapet ønsker å servere, ellers får man spise hjemme hos seg selv og heller gå på besøk en annen dag.

Til HI: Jeg synes i alle fall ikke man er forpliktet til å lage og servere riskrem dersom man ikke engang liker det selv! Julekaker og kaffe rett etter middag er fint; om du vil servere multekrem, så kan du jo gjøre det sammen med kakene - det trenger ikke være krumkaker.

Gammel 23-12-12, 15:06   #33
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men hvis en skal feire jul hos andre og det er ting en absolutt MÅ ha, så bør en jo snakke med vertinnen om dette, og tilby seg å ta det med selv. Ellers må en jo regne med å få servert det som er tradisjon hos vertskapet, og det kan jo være veldig mye forskjellig. Vi har aldri hatt riskrem på julaften.

Jepp. En må ta ansvar selv, for jeg kan jo skjønne om noe blir helt "feil" også. Nå har min og mannens familie såpass like tradisjoner at det egentlig aldri har vært noe tema, men hadde det f.eks vært lutefisk på julaften hos mannens side, så hadde jeg stekt ribbe selv, tror jeg.. Dersom de hadde hatt pinnekjøtt på julaften og ribbe 1. juledag, som er motsatt av hva jeg er vant til, tipper jeg at jeg hadde tatt det som det var. Dessert er en større "greie" der da. Mamma serverer riskremen/multekremen (det varierer fra år til år) sammen med julekakene, til kaffen, og så spiser man det man vil. Svigermor serverer den rett etter middag, ved bordet, ferdig fordelt i skålene.. Det er liksom ikke så aktuelt å ikke spise den da, og jeg er IKKE glad i riskrem.

Gammel 23-12-12, 15:15   #34
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Min kropp er laget slik at uansett hvor masse pinnekjøtt som inntas, så må man ha dessert, for den går i en annen mage. Jeg hadde blitt litt forundra og kjent meg litt snurt om jeg ikke fikk dessert på julaften. vi skal ha multekrem. Uten kromkaker, men med småskader og kaffe til.

Gammel 23-12-12, 15:18   #35
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Min kropp er laget slik at uansett hvor masse pinnekjøtt som inntas, så må man ha dessert, for den går i en annen mage. Jeg hadde blitt litt forundra og kjent meg litt snurt om jeg ikke fikk dessert på julaften. vi skal ha multekrem. Uten kromkaker, men med småskader og kaffe til.

De fleste ulykker skjer i hjemmet, men det er sjelden jeg hører om planlagte småskader til julemiddagen.

Gammel 23-12-12, 15:24   #36
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat julaften syns jeg man bør servere dessert, selv om det selvsagt er vertskap som bestemmer meny.
Jeg er vokst opp med riskrem etter julemiddagen, men vi har endret dette til fruktsalat de siste årene siden vi syns det passer bedre etter tung julemat.

I morgen skal vi til min søster på tradisjonell ribbe med alt tilbehør, og siden min mann ikke er glad i dette overhode tar vi med pinnekjøtt og kålrabistappe. Det er liksom noe med det at alle bør få noe de liker på julaften.

-Pippi

Sist redigert av Robyn : 23-12-12 kl 15:29.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:26   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riskrem er ganske mye jul for meg altså, men jeg forventer det jo ikke når jeg feirer jul hos andre, bortsett fra hos foreldre som har samme tradisjon. En eller annen form for dessert hadde jeg nok forventet etter en såpass stor/viktig middag, men det ville ikke spilt så stor rolle hvilken. Noen ganger har vi laget til dessertbord etter at vi har pakket ut gavene. Da er det få som har orket dessert rett etter middag og så setter vi fram julekaker, konfekt, fruktsalat m/krem og riskrem m.m. sammen med kaffen. Funker også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:28   #38
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Vi pleide å ha fruktsalat med råkrem til dessert da jeg var barn. Det er juledesserten for meg. Enkelt og godt.

Gammel 23-12-12, 15:36   #39
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

De fleste ulykker skjer i hjemmet, men det er sjelden jeg hører om planlagte småskader til julemiddagen.

Damned iPad. Litt småkaker fører ofte til litt småskader

Gammel 23-12-12, 16:09   #40
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er vertinne og du bestemmer. Jeg synes ikke at det er nødvendig med dessert. Det er strålende med kaker og konfekt til kaffen.

Vi skal ha sjokolademousse. Men det er fordi vi har lyst på det selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.