|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Jeg er ikke kjempeglad i riskrem, men på julaften MÅ jeg ha det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Jeg hadde servert fruktsalat om jeg skulle bestemt på julaften. Vi skal bort, så da får vi heller ta det vi får, som er riskrem.
![]() |
![]() |
#23 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Ja, jeg hadde blitt kjempeskuffet om jeg ikke fikk dessert på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Vi spiser sjeldent og aldri dessert, men Far gleder seg hele året til julens riskrem, og han elsker at det står en stor skål i kjøleskapet hele julen(vi lager i flere omganger og fyller opp)!
![]() |
#25 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Jeg har kjøpt ferdig-sjokoladepudding med ferdig-vaniljesaus, det blir desserten her i år. Det er jo easypeasy å få til, og godt.
![]() |
#26 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?
Men hvis en skal feire jul hos andre og det er ting en absolutt MÅ ha, så bør en jo snakke med vertinnen om dette, og tilby seg å ta det med selv. Ellers må en jo regne med å få servert det som er tradisjon hos vertskapet, og det kan jo være veldig mye forskjellig. Vi har aldri hatt riskrem på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Jeg får huset fullt av gjester i morgen, men har ikke tenkt å spørre hver enkelt hva de MÅ ha. Jeg bestemmer menyen og gjestene får spise det de får. Det blir riskrem til dessert og kaker til kaffen. Slik er det hos meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Vi bruker ikke dessert julaften. Istedet så avslutter vi kvelden, etter gaveåpning, med delfiakake, julemuffins, lefser osv - og kaaanskje iskake.
![]() |
#30 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Vi har alltid riskrem eller multekrem eller is (eller ofte alle tre tingene) servert til julekaker sent paa kvelden etter at alle gavene er aapnet. Da smaker det. Rett etter pinnekjöttet er det ingen som har lyst paa dessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Man bør egentlig ha dessert hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
flisespikker
|
Det synes jeg er en litt tøysete innstilling dersom man har takket ja til å spise julemiddag hos noen andre. Å spørre om man kan ta med et bidrag til middagen, som Filifjonka foreslår, er jo en måte å sikre at man får det man vil ha, men egentlig synes jeg man bør være innstilt på å delta i den julemiddagen vertskapet ønsker å servere, ellers får man spise hjemme hos seg selv og heller gå på besøk en annen dag.
![]() |
#33 |
Kakemonster
|
Jepp. En må ta ansvar selv, for jeg kan jo skjønne om noe blir helt "feil" også. Nå har min og mannens familie såpass like tradisjoner at det egentlig aldri har vært noe tema, men hadde det f.eks vært lutefisk på julaften hos mannens side, så hadde jeg stekt ribbe selv, tror jeg.. Dersom de hadde hatt pinnekjøtt på julaften og ribbe 1. juledag, som er motsatt av hva jeg er vant til, tipper jeg at jeg hadde tatt det som det var. Dessert er en større "greie" der da. Mamma serverer riskremen/multekremen (det varierer fra år til år) sammen med julekakene, til kaffen, og så spiser man det man vil. Svigermor serverer den rett etter middag, ved bordet, ferdig fordelt i skålene.. Det er liksom ikke så aktuelt å ikke spise den da, og jeg er IKKE glad i riskrem.
![]() |
#34 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Min kropp er laget slik at uansett hvor masse pinnekjøtt som inntas, så må man ha dessert, for den går i en annen mage. Jeg hadde blitt litt forundra og kjent meg litt snurt om jeg ikke fikk dessert på julaften. vi skal ha multekrem. Uten kromkaker, men med småskader og kaffe til.
![]() |
#35 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De fleste ulykker skjer i hjemmet, men det er sjelden jeg hører om planlagte småskader til julemiddagen.
![]() |
#36 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Akkurat julaften syns jeg man bør servere dessert, selv om det selvsagt er vertskap som bestemmer meny.
1996 & 2002 "Det har jeg aldri gjort før... Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..." -Pippi Sist redigert av Robyn : 23-12-12 kl 15:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Riskrem er ganske mye jul for meg altså, men jeg forventer det jo ikke når jeg feirer jul hos andre, bortsett fra hos foreldre som har samme tradisjon. En eller annen form for dessert hadde jeg nok forventet etter en såpass stor/viktig middag, men det ville ikke spilt så stor rolle hvilken. Noen ganger har vi laget til dessertbord etter at vi har pakket ut gavene. Da er det få som har orket dessert rett etter middag og så setter vi fram julekaker, konfekt, fruktsalat m/krem og riskrem m.m. sammen med kaffen. Funker også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Vi pleide å ha fruktsalat med råkrem til dessert da jeg var barn. Det er juledesserten for meg. Enkelt og godt.
![]() |
#39 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Damned iPad. Litt småkaker fører ofte til litt småskader
![]() |
#40 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Du er vertinne og du bestemmer. Jeg synes ikke at det er nødvendig med dessert. Det er strålende med kaker og konfekt til kaffen. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|