|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg tok nylig tattovering, så jeg er heller ikke brukende. Enda. Var blodgiver en stund tidligere, men ga meg etter at jeg ble skikkelig dårlig siste gangen har jeg ikke turt.
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetEn skulle vel tro at homofile i stabile forhold (ettersom vi jo har dette kravet om ikke ny partner de siste seks mnd) som har gjennomgått de tester som må til før oppstart, skulle være like "trygge" som andre. Det er jo ikke til å komme forbi at en del sykdommer er langt mer utbredt i det homofile miljøet, men testet ved oppstart og ingen nye partnere, på lik linje med kravene til hetrofile, skulle vel være greit nok?
![]() |
#23 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandet
I Danmark åpnet de for at homofile kunne gi blod, dette angrer de på. Det er ikke en menneskerett å få gi blod, men det er en rett å få best mulig helsehjelp når man er syk. Det er ikke så mange år siden det var en kjempestor Hepatitt-skandale i forbindelse med blodgivning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetOg en annen ting, er at første gangen du skal gi blod, må du inn på sykehuset, da nytter det visstnok ikke med bussen, om man da har hatt et traumatisk forhold til sykehuset, så kan det tenkes at man ikke makter å gå inn dørene for å regisrtere seg/ta de nødvendige testene, har jeg hørt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg var i ferd med å registrere meg som blodgiver i går, men det stoppet opp da jeg ble gjort oppmerksom på at en allergisk reaksjon på penicillin i barndommen var nok til at jeg ikke kvalifiserte.
![]() |
#27 |
Ser lyst på livet
|
Dette kan de visst ta en test på, så du skal visstnok ikke være automatisk diskvalifisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandethttp://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=9500
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Men det er ikke evig karantene for tatovering, altså - dog en stund etter at man har tatovert seg.
![]() |
#30 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg gir blod. Delvis fordi jeg føler jeg bør, men også fordi det er enkelt for meg. Jeg har lett tilgang til sykehuset og får fri med lønn fra jobb for å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg får ikke gi lenger, etter GBP operasjonen.
![]() |
#32 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg synes det er helt strålende at de som nylig har tatt piercinger eller tattiser, eller ikke er i fast forhold ikke får gi blod. Det har ikke med promiskuøsitet å gjøre, det handler om at man befinner i relativt stor smittefare for både det ene og det andre. Hepatitt, f.eks.
![]() |
#33 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetDu får heller ikke gi blod om du er født i et malariautsatt land feks, noe som gjør at folk som ble adoptert hit som baby i 1978 ikke får gi blod i dag. Litt pussig. Ellers er jeg for strenge regler, men de må være til å forstå.
![]() |
![]() |
#34 |
tankefull
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg får ikke gi blod, pga kronisk sykdom, men jeg skulle gjerne fått lov å gi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetVi får lønn når vi gir blod, det syns jeg er fint. Det tar jo en stund, selvom man jobber ikke så altfor langt fra sykehuset. Spesiellt hvis man har sånt blod som meg, som renner i sakte tempo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg skulle gjerne ha gitt blod, men får ikke lov. I utgangspunktet ble jeg ekskludert pga for lav Hb, (Aner ikke hvor mye man går ned ved blodgivning? Jeg taklet nå fint å gå fra 9 til 7,5 under svangerskapet.) men i ettertid viser det seg at det er pga en blodsykdom at Hb er så lav. Så da tviler jeg sterkt på at blodet mitt er duganes selv med høy Hb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg tror heller på holdninger enn på penger og å få dekket reise. Jeg tror det er mye å hente på å få folk som bor eller jobber rimelig nært et sykehus eller en blodbuss til å gi. Så kan heller de som bor to timer unna med bil gi hvis de er i nærheten og det passer.
Dette er bonus for meg også. Og så ble jeg veldig glad for at det var Mumikopper sist. Jeg er lett å glede
![]() |
#38 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Ikke i Oslo, dessverre. Ullevål har åpent til kl. 18 tre dager i uka. Hausmannsgate har åpent til kl. 17.30 én gang i uka. Ellers åpner de kl. 07.45, og har åpent til kl. 14 eller kl. 14.30.
![]() |
#39 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetOg man kan være beinmargsdonor selv om man ikke lenger får gi blod, men må man være registrert som blodgiver (pga. tung arbeid med å vedlikehold register).
![]() |
#40 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Norge må importere blod fra utlandetViktig å informere om at du må være registrert som benmargsdonor før du fyller 40 (men kan gi til du er 50). Jeg ga blod to måneder før jeg fyllte 40 og da var hun veldig opptatt av om jeg var registrert som donor. Det er jeg, selv om jeg innerst inne håper at det ikke blir aktuelt noen gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|