Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norge må importere blod fra utlandet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 07:01   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Jeg tok nylig tattovering, så jeg er heller ikke brukende. Enda. Var blodgiver en stund tidligere, men ga meg etter at jeg ble skikkelig dårlig siste gangen har jeg ikke turt.

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor homofile ikke kan gi blod. Er ikke det litt avleggs i 2012?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 07:13   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

En skulle vel tro at homofile i stabile forhold (ettersom vi jo har dette kravet om ikke ny partner de siste seks mnd) som har gjennomgått de tester som må til før oppstart, skulle være like "trygge" som andre. Det er jo ikke til å komme forbi at en del sykdommer er langt mer utbredt i det homofile miljøet, men testet ved oppstart og ingen nye partnere, på lik linje med kravene til hetrofile, skulle vel være greit nok?

Jeg er ikke mot oppmyking av reglene, faglig begrunnet, så jeg synes fint man kan se på reglene og vurdere dem. Men ikke på bakgrunn av "vi trenger flere blodgivere, skal vi se om vi kan godkjenne noen flere". Det er mer enn nok å ta av blandt de som allerede kvalifiserer, dersom man klarer motivere dem. For å skaffe mere blod tror jeg derfor heller på tiltak som kveldsåpent, blodbuss (jaaaaa, blodbuss i distriktene!) og kampanjer for å gjøre oppmerksom på behovet.

Å sende en blodbuss en gang eller tre i mnd til store arbeidsplasser hvor arbeidsgiver er med på opplegget (gir velferdsperm den halvtimen det tar, og gjerne oppfordrer de som vil og kan til å gjøre det) kan vel gi grei uttelling. Muligens ikke så dumt med en som kjører fra "bygd til bygd" heller?

Gammel 29-06-12, 07:15   #23
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor homofile ikke kan gi blod. Er ikke det litt avleggs i 2012?

I Danmark åpnet de for at homofile kunne gi blod, dette angrer de på. Det er ikke en menneskerett å få gi blod, men det er en rett å få best mulig helsehjelp når man er syk. Det er ikke så mange år siden det var en kjempestor Hepatitt-skandale i forbindelse med blodgivning.
Sikkerheten til de syke skal veie tyngre enn rettighetene til blodgivere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 07:18   #24
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og for å presisere, det at du er homofil utelukker ikke deg fra å gi blod, men om du lever ut legningen din får du ikke lov. Stor forskjell.

Gammel 29-06-12, 07:29   #25
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Og en annen ting, er at første gangen du skal gi blod, må du inn på sykehuset, da nytter det visstnok ikke med bussen, om man da har hatt et traumatisk forhold til sykehuset, så kan det tenkes at man ikke makter å gå inn dørene for å regisrtere seg/ta de nødvendige testene, har jeg hørt.

Gammel 29-06-12, 07:36   #26
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var i ferd med å registrere meg som blodgiver i går, men det stoppet opp da jeg ble gjort oppmerksom på at en allergisk reaksjon på penicillin i barndommen var nok til at jeg ikke kvalifiserte.

Vil jo så gjerne bidra, da ...

Gammel 29-06-12, 07:53   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Jeg var i ferd med å registrere meg som blodgiver i går, men det stoppet opp da jeg ble gjort oppmerksom på at en allergisk reaksjon på penicillin i barndommen var nok til at jeg ikke kvalifiserte.

Vil jo så gjerne bidra, da ...

Dette kan de visst ta en test på, så du skal visstnok ikke være automatisk diskvalifisert.

Gammel 29-06-12, 07:54   #28
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=9500

Sitat:

Homofile organisasjoner støtter Helse- og Sosialdirektoratets vurdering i den nye veilederen for blodgiving som sier at menn som har, eller har hatt sex med menn, fortsatt ikke skal gi blod.

Gammel 29-06-12, 08:12   #29
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Akkurat den der med piercing og tatoveringer har jeg lurt på. Hvorfor gir det evig karantene. Det høres jo litt merkelig ut igrunn.

Men det er ikke evig karantene for tatovering, altså - dog en stund etter at man har tatovert seg.

Ja, reglene er strenge, i blant muligens i strengeste laget. Eksempel: født i utlandet (Asia, kanskje?), bodd i Norge hele livet, kan ikke gi.
Men: det er klart de skal være strenge, nettopp fordi mange av mottakerne er svake og trenger frisk blod.

Selv har jeg gikk siden 1991, og det er en av de få virkelige gode tingene jeg føler jeg gjør.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 08:16   #30
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir blod. Delvis fordi jeg føler jeg bør, men også fordi det er enkelt for meg. Jeg har lett tilgang til sykehuset og får fri med lønn fra jobb for å gå.

Egentlig tror jeg ikke at mer belønning for å gi er riktig vei. Utenom at de godt kunne hatt mummikopper på Blodbanken i Bergen også.

Jeg tror at det ville hjelpe med å ha opplysningskampanjer og bedre bruk av Blodbussen. Bergen har blodbuss, men jeg kan ikke se at det er slått særlig stort opp når den er hvor. Og de utnytter Universitetet alt for lite. Blodbussen burde stått på Museplass en gang i uken, massevis av friske unge mennesker, som ønsker å hjelpe.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:03   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke gi lenger, etter GBP operasjonen. Og jeg har gitt helt siden jeg var student. Det går fint an å gi blod selv om man har en tataovering, man er ikke utestengt for alltid da.

Min mann gir blod da. Så vi bidrar iallefall litt fra familien.

Jeg synes uansett at de som bor i Stjørdalområdet kunne tatt seg tid til å kjøre til byen 3 ganger i året eller noe, så langt er det ikke.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:15   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt strålende at de som nylig har tatt piercinger eller tattiser, eller ikke er i fast forhold ikke får gi blod. Det har ikke med promiskuøsitet å gjøre, det handler om at man befinner i relativt stor smittefare for både det ene og det andre. Hepatitt, f.eks.

Og det at det vanskelig å få til utenfor arbeidstid, har de jo stort sett tilrettelagt for med opp til flere dager med kveldsåpent.
Nå skylder jeg såpasse med D-vitamin, kalsium, folat og jern at mitt blod ikke er duganes, men jeg skal minne de på å kalle meg til høsten.
Vi får mer enn gjerne fri til den slags og lignende og oppfordres til å være forsøkskaniner.

Gammel 29-06-12, 09:27   #33
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får heller ikke gi blod om du er født i et malariautsatt land feks, noe som gjør at folk som ble adoptert hit som baby i 1978 ikke får gi blod i dag. Litt pussig. Ellers er jeg for strenge regler, men de må være til å forstå.

Gammel 29-06-12, 09:33   #34
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg får ikke gi blod, pga kronisk sykdom, men jeg skulle gjerne fått lov å gi.

Min far har vært blodgiver i mange mange år, og det hendte ved et par anledninger at han ble ringt etter fra blodbanken med spørsmål om å komme med en gang, pga akutt behov for blod. Dette var selv om det ikke var gått de tre månedene som trengtes mellom hver gang.
Dette er noen år siden da, men det forteller hvor livsviktig det kan være for andre at man er villig til å gi litt blod.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:34   #35
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi får lønn når vi gir blod, det syns jeg er fint. Det tar jo en stund, selvom man jobber ikke så altfor langt fra sykehuset. Spesiellt hvis man har sånt blod som meg, som renner i sakte tempo.

Jeg kan desverre bare gi to ganger i året (for lave jernlagre tror jeg det var), men jeg gir så ofte jeg kan.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:43   #36
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skulle gjerne ha gitt blod, men får ikke lov. I utgangspunktet ble jeg ekskludert pga for lav Hb, (Aner ikke hvor mye man går ned ved blodgivning? Jeg taklet nå fint å gå fra 9 til 7,5 under svangerskapet.) men i ettertid viser det seg at det er pga en blodsykdom at Hb er så lav. Så da tviler jeg sterkt på at blodet mitt er duganes selv med høy Hb.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:51   #37
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror heller på holdninger enn på penger og å få dekket reise. Jeg tror det er mye å hente på å få folk som bor eller jobber rimelig nært et sykehus eller en blodbuss til å gi. Så kan heller de som bor to timer unna med bil gi hvis de er i nærheten og det passer.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har nå fått litt av hvert, og avstått fra gave noen ganger (en gang kunne ejg få ei hvit, gjennomsikti t-skjorte med blodgiverlogo på. Det avsto jeg fra, ja...) men det var nå egentlig heller det med å få sitte der (med lønn) og slappe av, lese aviser, drikke det jeg hadde lyst på fra utvalget deres, og hvile i en liten halvtime, og deretter være lat resten av dagen med god samvittighet... Det er motivasjon nok for meg, egentlig... (Jada, også det med at det jo er fint å tenke at kanskje mitt blod redder livet til en eller annen.

Dette er bonus for meg også. Og så ble jeg veldig glad for at det var Mumikopper sist. Jeg er lett å glede Den største motivasjonen er selvfølgelig at jeg hjelper til.

Gammel 29-06-12, 09:57   #38
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

På de store sykehusene på Østlandet er blodbanken åpen til kl 21.00 to kvelder i uken, hvilket gjør det enklere for de som ikke kan ta seg fri fra jobb for å tappe blod.

Ikke i Oslo, dessverre. Ullevål har åpent til kl. 18 tre dager i uka. Hausmannsgate har åpent til kl. 17.30 én gang i uka. Ellers åpner de kl. 07.45, og har åpent til kl. 14 eller kl. 14.30.

Jeg vil tro at tidligere åpningstid (om så bare én gang i uka) og åpent på enkelte (annenhver?) lørdag kunne gjort det enklere å få gitt blod. Men generelt sett må det bare mer informasjon til. Folk må melde seg, rett og slett.

Jeg er blodgiver, men sliter med å få gitt blod på høsten og vinteren. Rett og slett fordi jeg sjelden klarer å være 100% frisk i minst to uker.

Forøvrig vil jeg tipse alle blodgivere om å også melde seg som beinmargsdonor. Sjansen for at din beinmarg skal matche et trengende menneske er vel tilnærmet 0, men tenk om! For en glede å kunne være med på å direkte redde noens liv!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:13   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og man kan være beinmargsdonor selv om man ikke lenger får gi blod, men må man være registrert som blodgiver (pga. tung arbeid med å vedlikehold register).
Så selv om du ikke får gi blod pga. lavt jern eller den slags, kan det fort være du får gi beinmarg.

Og beinmarg/stamceller tappes ut av blodbanen. Det er ikke noe lang skummel nål inn i hoften lenger.

Gammel 29-06-12, 10:17   #40
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viktig å informere om at du må være registrert som benmargsdonor før du fyller 40 (men kan gi til du er 50). Jeg ga blod to måneder før jeg fyllte 40 og da var hun veldig opptatt av om jeg var registrert som donor. Det er jeg, selv om jeg innerst inne håper at det ikke blir aktuelt noen gang.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.