Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor "kjønnet" er deres barnehage?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 12:27   #21
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor "kjønnet" er deres barnehage?

Det er litt av hvert, og de leker med det som måtte passe. De har selvinnkjøpte leker, men tar også imot leker folk gir til barnehagen. Vi har donert noe, og i år ble det gitt gaver til barnehagen ved sommeravslutningen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:37   #22
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Barnehagen vi har hatt til nå har vært svært lite kjønnsdelt, og har jobbet bevisst mot tendenser til å skulle segregere. De mannlige ansatte begynte å komme på jobb i rosa skjorte da det var unger som hadde begynt å mase om jente- og guttefarger, og de har fokus på at det skal være lov og naturlig for alle ungene å leke med alle de ulike type lekene uansett om det er gutter eller jenter. Det er flere av guttene som bygger smålego og flere av jentene som kler seg ut i prinsessekjoler, men alt er lov for alle.

Vi skal derimot bytte barnehage nå over sommeren, og ut fra det jeg har hørt er den nye barnehagen mye mindre bevisst på temaet. Jeg gruer meg til det kjenner jeg.

Gammel 28-06-12, 12:38   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

De mannlige ansatte begynte å komme på jobb i rosa skjorte da det var unger som hadde begynt å mase om jente- og guttefarger,

Så herlig!

Gammel 28-06-12, 12:39   #24
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, ikke sant? De er fine.

Gammel 28-06-12, 12:44   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

De første årene gikk poden i naturbhg, der var det naturligvis lite kjønnsdelt, i de nye barnehagen har det vært litt mer kjønnsdelt, det tok ikke lang tid fra poden startet til han begynte å si at diverse leker og klær var for jenter, han ble også ertet for den rosa kurven han hadde på sykkelen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 12:47   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke barnehagen vår er så veldig kjønnsdelt i lekene de har tilgjengelig. Derimot synes jeg at ungene deler seg veldig basert på kjønn. Mye mer enn i den forrige barnehagen ungene gikk.

Barnehagen har ca 40/60-fordeling på menn/kvinner ansatt i barnehagen. Det synes jeg er flott. Men jeg ser at gutta som jobber der ofte ender opp med å leke med gutta som går i barnehagen. Særlig når det kommer til fotball. Det spilles veldig mye fotball i barnehagen (de har en liten kunstgressbane), men jentene er nesten aldri med. De får lov, men det blir aldri til at det skjer.

Gammel 28-06-12, 12:55   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Barnehagen vi har hatt til nå har vært svært lite kjønnsdelt, og har jobbet bevisst mot tendenser til å skulle segregere. De mannlige ansatte begynte å komme på jobb i rosa skjorte da det var unger som hadde begynt å mase om jente- og guttefarger, og de har fokus på at det skal være lov og naturlig for alle ungene å leke med alle de ulike type lekene uansett om det er gutter eller jenter. Det er flere av guttene som bygger smålego og flere av jentene som kler seg ut i prinsessekjoler, men alt er lov for alle.

Vi skal derimot bytte barnehage nå over sommeren, og ut fra det jeg har hørt er den nye barnehagen mye mindre bevisst på temaet. Jeg gruer meg til det kjenner jeg.

Nå kjenner jeg at jeg er litt nysgjerrig både på hvor barna går nå, og hvor de skal flytte til. Så flott at de manlige ansatte gjorde et slikt stønt.

I de barnehagene jeg har jobbet, så har ungene lekt med det de ville, vil de bygge lego så gjør de det, vil de leke med dukker så værsågod. Det spiller ingen rolle hvilket kjønn det har.

Gammel 28-06-12, 13:10   #28
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

De har gått i en studentbarnehage og skal bytte til en av de kommunale barnehagene. Jeg tenkte å prikke deg med hvilke, men jeg får ikke prikket deg.

Gammel 28-06-12, 13:13   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om ikke dette er noe man må være bevisst på hvis det ikke skal bli kjønnsdelt, dvs at barnehager hvor man opplever at det er veldig lite kjønnsdelt egentlig er ganske bevisst på å motvirke dette? For det er lett å si "kom så skal vi finne frem bilene" til en vilkårlig guttetoåring, mens jentetoåringen blir tilbudt dukkehuset. Selv om man har innredet kjønnsnøytralt og alle får leke med alt i utgangspunktet.

Gammel 28-06-12, 13:15   #30
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Det tror jeg også, Katta.

Gammel 28-06-12, 13:34   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Jeg regnet i grunnen ikke med at så mange barnehager hadde dukker det bare var lov for jenter å leke med, mer om barnehagen "lar det bli sånn", og hvordan de eventuelt jobber med teamet.

Det er interessant å se at mange barnehager ser ut til å oppnå relativt kjønnsnøytral lek, uten at de har lagt noen ENORM innsats i det (som å kalle alle barn "den" og sånn, som det vel var snakk om i en svensk barnehage? ), men bare med litt bevissthet rundt temaet, og en visst gjennomtenkt holdning til barnehagens utforming.

Oppløftende!

Gammel 28-06-12, 13:54   #32
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Presenterte hun det virkelig sånn? Eller var det en observasjon? Oppsettet var nemlig omtrent sånn i barnehagen til de to store, men der var den rolige kroken for "de barna som ville holde på med rollelek og dukkehuset" og ikke for jentene. Og ingen fikk forsåvidt rase rundt på gulvet med noe som helst inne, lekebiler var også rolig lek. Bortsett fra de gangene de åpnet for full haloi på puterommet.

Nei, hun sa faktisk jentene. Og lo litt og sa 'for du vet hvordan gutter kan være' eller noe i den duren. Det var ikke til å misforstå.
De som jobber i avdelingen nå er nok ikke like forutinntatt, men det faller fort i det vante mønsteret allikevel.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.