Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kompetanse til voksne i barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 20:51   #21
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Kompetanse til voksne i barnehage

For meg ønsker jeg at de som jobber med mitt barn skal ha relevant kompentanse innen pedagogikk/metodikk. Når det er sagt ønsker jeg mye heller at mi jente skal være sammen med ei som har "barnetekke" og som er oppriktig interessert i å veilede mi jente fremover fremfor ei som er utdannet som som ikke greier å lære i fra seg. Har hatt mange lærere opp igjennom som har vært i bisettelse av enorme mengder kunnskap, men som ikke har nådd frem til oss elever. Dermed ble vi taperne.

Når det er sagt vil jeg ikke at enhver "ola nordmann" som går på AAP skal tvinges til å jobbe i bhg for å beholde stønaden sin. Det er liksom ikke det startpunktet som jeg ser på som positivt. Er bedre med en ufaglært "Ola Nordmann" som søker av interesse..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:51   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I en perfekt verden ville det bare vært fagpersoner, altså førskolelærere og barne- og ungdomsarbeidere. Jeg vil jo ikke at det bare skal være en oppbevaringsanstalt, jeg ønsker et pedagogisk innhold for ungene mine i de viktige småbarnsårene. Jeg vil at ungene mine skal behandles på en ordentlig måte, av noen som vet hvordan små barn og samspill dem mellom virker. Dersom jeg hadde vært fornøyd med hvem som helst, hadde jeg funnet en billig dagmamma eller noe.

I barnehagen til Knøtteliten holder så godt som alle assistentene på med å ta fagbrev. Supert at de tilrettelegger og fokuserer på dette, selv om det vil koste barnehagen mer i form av økte lønninger etterpå. Det gjør jo at kvaliteten i/på barnehagen øker.

Jeg har bare hatt mine unger i slike barnehager, altså der det jobber mennesker som vil være der og som blir satset på. Derfor er det lett for meg å si at jeg er fornøyd med en barnehage med hovedsaklig assistenter, det er på et vis ikke hvem som helst som er assistent i barnehagen der mine barn går. SFO har samme politikk. Det er jeg veldig godt fornøyd med, at de velger å satse såpass på sine ansatte at de prioriterer utdanning.

Gammel 29-05-12, 20:52   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i barnehage.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, alle kan ikke jobbe i barnehage, det er en myte.

Det har du jammen rett i. Jeg er ikke egnet til å jobbe i barnehager eller i småskolen.

Jeg synes ikke det er et problem at ufaglærte jobber i barnehagen til ungene mine. Det jeg ønsker er at de er flinke i jobbene sine. Og jeg synes de aller fleste som jobber i barnehagen til knerten er helt utrolig flinke.

Gammel 29-05-12, 20:52   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og heller en snåsamann som finner ut hvor jeg har kreft enn en lege som ikke tror at jeg er syk fordi at blodprøven ikke viser det.

Eller gikk jeg for langt der?

Tåler såpass. Og jeg er enig med deg der også. Merkelig nok.

Gammel 29-05-12, 20:53   #25
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Arkana sa det jeg mener bedre enn jeg

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:53   #26
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn i barnehage

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva med en barnehage med en førskolelærer pr barnehage, og resten på dispensasjon fra kravet om utdanning? Vikarer utten erfaring med barn, fra manpower?

Vel vi hadde barnet vårt i en slik kommunal barnehage, legg til at vikarene kun fikk 2 ukers vikariater slik at de flinke fant seg annet i løpet av de 2 ukene. Etter 6 måneder fikk vi nok.

Vi byttet til privat barnehage med 2 pedagoger per avdeling, mange fagarbeidere i assistentstilling og faste vikarer, ofte under utdanning i faget. Og noen unge assistenter som får opplæring i faget og gjør en flott jobb.

Gammel 29-05-12, 21:03   #27
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Etter å ha hatt barn i barnehage i 8 år, i ulike barnehager og gjennom perioder med vikarer og ufaglærte inne i stillinger er det en ting som jeg står bombefast på.
Jeg ønsker at barnehager skal ha pedagogisk utdannet personale. Jeg ønsket pedagogtetthet og jeg ønsket at ikke-pedagogene skal ha utdanning.

Det en førskolelærer lærer i studiet og den modningsprosess et studium er er ikke noe som man hokus-pokus kan lære gjennom litt praksis.

Barnehageårene er der hvor grunnlaget legges for barna. Det er de viktigste årene i forhold til utvikling videre og da er det viktig at barna blir fulgt godt opp.
Jeg ønsker pedagoger som vet en del om barns språkutvikling, kan følge opp barn som faller utenfor, som har kunnskap innenfor psykologi, læring og utvikling.
Det holder ikke å være snill.

Vi har hatt en drømmesituasjon i barnehagen til minsten siste året. Veldig dyktige pedagoger som jobber der. Utviklingssamtalene er godt forberedt og jeg ser hvordan de følger med på barnet mitt og gir grunnlag for en god oppfølging. Jeg er rett og slett imponert.

Jeg som mor kan stille forventninger til en pedagog. Om en pedagog gjør noe jeg stusser på så kan jeg be om faglig begrunnelse for det som utføres. Om det er en nittenåring vikar som gjør noe så kommer man ikke så langt med forventninger og innspill.

Eldstegutten min var veldig tidlig ute med lesing og regning. Det var hans store lidenskap. Vi hadde stor nytte av pedagogene da han gikk i barnehagen. Jeg tror ikke de ufaglærte hadde kompetanse til å følge hans behov opp på samme måte selv om de var snille og kunne passe barn.

Du beskriver så godt det jeg tenker og ser. Og jeg er redd for at hvis lønnsnivået til ansatte i barnehagen ikke følger lønnsutviklingen til resten av samfunnet vil rekrutteringen til yrket bli veldig dårlig. Må innrømme at jeg har store vansker med å leve på min lønn, uten å ha en samboer jeg kan dele utgiftene med. Det blir i allefall ingen luksusferie i eksotiske strøk som enkelte har kommentert på Unios sider i dag. Noen skjønner overhodet ikke hvorfor førskolelærerne vil ha høyere lønn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:07   #28
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner absolutt førskolelærere høyere lønn, men i svaret mitt tenkte jeg på om det var viktig for meg personlig at så mange som mulig i barnehagen hadde pedagogisk utdannelse. Jeg tenkte prioritering da jeg svarte, som i "hva er du villig til å betale mye for?" Det er også viktig for meg at den som bygger huset mitt er utdannet tømrer/byggmester, men ikke så viktig at den som maler huset er utdannet maler. Selv om jeg ville satt stor pris på om han faktisk var det. See?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:16   #29
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg unner absolutt førskolelærere høyere lønn, men i svaret mitt tenkte jeg på om det var viktig for meg personlig at så mange som mulig i barnehagen hadde pedagogisk utdannelse. Jeg tenkte prioritering da jeg svarte, som i "hva er du villig til å betale mye for?" Det er også viktig for meg at den som bygger huset mitt er utdannet tømrer/byggmester, men ikke så viktig at den som maler huset er utdannet maler. Selv om jeg ville satt stor pris på om han faktisk var det. See?

Du jobber som lærer, tenker du det er ok at barn ikke har gått i barnehage før skolestart, ikke har hatt noen form for pedagogisk opplegg, kun tilsyn og omsorg? Vi opplever at skolen har klare forventninger til barnehagen om hva barna skal ha med seg av kompetanse på ulike områder før de begynner på skolen. En kompetanse en barnehage med kun ufaglærte antagelig ikke ville kunnet gi. Ser også at kravene til dokumentasjon, kartlegging, oppfølging, to og fire årskonrtoll, pedagogiske rapporter, samarbeid med barnevern, logopedsenter, bup, bredtvedt kompetansesenter osv osv krever en høy kompetanse hos de som jobber i barnehagen. Den er så mye mer enn sang og høytlesning i dag.

Gammel 29-05-12, 21:18   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner godt hva du mener, og hadde det vært en førskolelærer pr avdeling, en eller 2 fagarbeidere, i hver barnehage, så skulle jeg vært strålende fornøyd. Sånn blir det imidlertid ikke før lønna blir høyere.

Gammel 29-05-12, 21:18   #31
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

I lys av den andre tråden så kommer dette sikkert som en overraskelse, men jeg mener definitivt førskolelærere fortjener høyere lønn. Den gjelder forøvrig også assistentene.

Jeg har kjennskap til to barnehager og særlig den ene har imponert meg noe voldsomt. Den andre er også bra, men den første var outstanding. Jeg tror mye av årsaken lå i at barnehagen hadde en svært bevisst og dyktig styrer. Hun rekrutterte litt utradisjonelt og hadde en veldig fin bredde på de ansatte. Hun var også veldig bevisst de ansattes videreutvikling. Et eksempel er at hun motsatte seg varm mat i barnehagen på tross av svært stort press fra en ressurssterk foreldregruppe. De ansatte var motivert for å jobbe pedagogisk, ikke lage mat.
Den andre barnehagen er også god, selvom de vel er litt mer variabelt hvem de har ansatt. Blant annet er det en del utplassert fra NAV med litt begrensede norskkunnskaper, men så lenge de er snille og omsorgsfulle mennesker synes jeg det er helt ok.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:18   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Du jobber som lærer, tenker du det er ok at barn ikke har gått i barnehage før skolestart, ikke har hatt noen form for pedagogisk opplegg, kun tilsyn og omsorg? Vi opplever at skolen har klare forventninger til barnehagen om hva barna skal ha med seg av kompetanse på ulike områder før de begynner på skolen. En kompetanse en barnehage med kun ufaglærte antagelig ikke ville kunnet gi. Ser også at kravene til dokumentasjon, kartlegging, oppfølging, to og fire årskonrtoll, pedagogiske rapporter, samarbeid med barnevern, logopedsenter, bup, bredtvedt kompetansesenter osv osv krever en høy kompetanse hos de som jobber i barnehagen. Den er så mye mer enn sang og høytlesning i dag.

Jeg tenker at det er OK, men ikke optimalt. Mye fordi jeg er pedagog selv og vet at mine barn ville klart seg bra når de begynte på skolen. Jeg svarer hundre prosent egoistisk her, altså.

Gammel 29-05-12, 21:25   #33
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Hvert år jobber vi systematisk med flere barn for å sette de i stand til å fungere i skolen, slik at de ikke skal bli " tapere" i grunnskolen. Uten dette arbeidet og fokuset på barn med "spesielle behov" tror jeg vi ville sendt langt fler barn med store utfordringer over i skolen enn vi gjør i dag. Utdanning og kompetanse hos de ansatte kommer veldig til syne i dette arbeidet.

Gammel 29-05-12, 21:27   #34
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er sant, Perhonen, og med stadig større barnegrupper, lurer jeg på om jeg kanskje må høyne til to pedagoger. Det er jo tross alt vi som må "slite" med disse barna på et seinere tidspunkt. :ren egoist-igjen:

Gammel 29-05-12, 21:30   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg litt mindre pedagogtetthet *tredje ppt-henvisning på under to år*.

rines oppsett høres bra ut. Men med utgangspunkt i at de ufaglærte får tilgang på kursing/videreutdanning når de ønsker det. Vår barnehage har omtrent 30 % pedagoger (1-2 pr. avdeling).

Gammel 29-05-12, 21:32   #36
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha ufaglærte til høsten og ingen av b&u arbeiderene får fortsette vikariatene sine. Pga innsparinger. Jeg håper vi får "hun flinke" ufaglærte som er der i år på min avdeling!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:33   #37
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Det er sant, Perhonen, og med stadig større barnegrupper, lurer jeg på om jeg kanskje må høyne til to pedagoger. Det er jo tross alt vi som må "slite" med disse barna på et seinere tidspunkt. :ren egoist-igjen:

Det er jo det, og personaltettheten i skolen er jo elendig. Så bak fokuset på kunnskap og kompetanse på ulike områder hos barna ligger også noen tanker om hvilke ressurser skolen har, og hvilke utfordringer den enkelte pedagog i skolen vil stå ovenfor også. Jeg tenker i allefall på det. Det tar tid å få hjelp til enkelt barn. Ressursene er små, og i så måte tenker jeg alt arbeid og all kartlegging, og alle forberedelser som er gjort i forkant gjør det enklere for både elev og lærer når barna begynnef på skolen.

Gammel 29-05-12, 21:34   #38
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i byen er det ledige føskolelærere og barne og ungdomsarbeidere altså. Her finnes ikke den mangelen det snakkes om i resten av landet. Det er læreroverskudd også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 22:04   #39
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg tror vi kanskje har vært ekstra uheldige med de utdannede pedagogiske lederne vi har hatt til våre barn. De vi har hatt som har vært på disp har hatt mye mer barnetekke, interesse for barn og foreldrene deres enn de som var utdannet. Det virker som de som var utdannet var veldig bevisst på hva de som pedagoger skulle gjøre og ikke, og ikke på hva som trengtes i barnehagen. Har bare vært borti to utdannede pedagoger så har ikke stort sammenligningsgrunnlag.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 22:16   #40
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i barnehage

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg ønsker i hvert fall at de som jobber der skal ha en interesse av å jobbe med barn og ikke bare fordi "noe må jeg gjøre og alle kan jo jobbe med barn lizzom". (Gjelder også de som skal utplasseres som arbeidstrening.)

Jepp. Jeg var rasende på det som dengang het Aetat da de gang på gang satte meg inn i vikarjobber i barnehage. Jeg hadde ingen erfaring med barn, ingen interesse av å jobbe med barn, og verre: Jeg likte ikke barn og følte meg stiv, utilpass og unaturlig blant en haug med unger jeg ikke kjente. Situasjonen var uholdbar både for ungene og for meg.
Dette prøvde jeg etter beste evne å kommunisere til Aetat hver gang de ga meg en barnehagejobb, men meldingen derfra var klar: Ta jobben eller mist dagpengene. "Det er jo bare å prøve. Alle kan jobbe med unger!"
Nei. Slett ikke alle kan det. Jeg kan i alle fall ikke det. Og som mor vil jeg ha ansatte i barnehagen som er oppriktig interessert i det de driver med, ufaglært eller ei.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.