|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageFor meg ønsker jeg at de som jobber med mitt barn skal ha relevant kompentanse innen pedagogikk/metodikk. Når det er sagt ønsker jeg mye heller at mi jente skal være sammen med ei som har "barnetekke" og som er oppriktig interessert i å veilede mi jente fremover fremfor ei som er utdannet som som ikke greier å lære i fra seg. Har hatt mange lærere opp igjennom som har vært i bisettelse av enorme mengder kunnskap, men som ikke har nådd frem til oss elever. Dermed ble vi taperne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
Jeg har bare hatt mine unger i slike barnehager, altså der det jobber mennesker som vil være der og som blir satset på. Derfor er det lett for meg å si at jeg er fornøyd med en barnehage med hovedsaklig assistenter, det er på et vis ikke hvem som helst som er assistent i barnehagen der mine barn går. SFO har samme politikk. Det er jeg veldig godt fornøyd med, at de velger å satse såpass på sine ansatte at de prioriterer utdanning.
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barn i barnehage.
Det har du jammen rett i. Jeg er ikke egnet til å jobbe i barnehager eller i småskolen.
![]() |
![]() |
#24 |
maler
|
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageArkana sa det jeg mener bedre enn jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn i barnehage
Vel vi hadde barnet vårt i en slik kommunal barnehage, legg til at vikarene kun fikk 2 ukers vikariater slik at de flinke fant seg annet i løpet av de 2 ukene. Etter 6 måneder fikk vi nok.
![]() |
#27 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du beskriver så godt det jeg tenker og ser. Og jeg er redd for at hvis lønnsnivået til ansatte i barnehagen ikke følger lønnsutviklingen til resten av samfunnet vil rekrutteringen til yrket bli veldig dårlig. Må innrømme at jeg har store vansker med å leve på min lønn, uten å ha en samboer jeg kan dele utgiftene med. Det blir i allefall ingen luksusferie i eksotiske strøk som enkelte har kommentert på Unios sider i dag. Noen skjønner overhodet ikke hvorfor førskolelærerne vil ha høyere lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageJeg unner absolutt førskolelærere høyere lønn, men i svaret mitt tenkte jeg på om det var viktig for meg personlig at så mange som mulig i barnehagen hadde pedagogisk utdannelse. Jeg tenkte prioritering da jeg svarte, som i "hva er du villig til å betale mye for?" Det er også viktig for meg at den som bygger huset mitt er utdannet tømrer/byggmester, men ikke så viktig at den som maler huset er utdannet maler. Selv om jeg ville satt stor pris på om han faktisk var det. See? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Pessimistisk Optimist.
Du jobber som lærer, tenker du det er ok at barn ikke har gått i barnehage før skolestart, ikke har hatt noen form for pedagogisk opplegg, kun tilsyn og omsorg? Vi opplever at skolen har klare forventninger til barnehagen om hva barna skal ha med seg av kompetanse på ulike områder før de begynner på skolen. En kompetanse en barnehage med kun ufaglærte antagelig ikke ville kunnet gi. Ser også at kravene til dokumentasjon, kartlegging, oppfølging, to og fire årskonrtoll, pedagogiske rapporter, samarbeid med barnevern, logopedsenter, bup, bredtvedt kompetansesenter osv osv krever en høy kompetanse hos de som jobber i barnehagen. Den er så mye mer enn sang og høytlesning i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Tittel og tittel....
|
Jeg skjønner godt hva du mener, og hadde det vært en førskolelærer pr avdeling, en eller 2 fagarbeidere, i hver barnehage, så skulle jeg vært strålende fornøyd. Sånn blir det imidlertid ikke før lønna blir høyere.
![]() |
#31 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageI lys av den andre tråden så kommer dette sikkert som en overraskelse, men jeg mener definitivt førskolelærere fortjener høyere lønn. Den gjelder forøvrig også assistentene.
![]() |
#32 |
Halloen!
Jeg tenker at det er OK, men ikke optimalt. Mye fordi jeg er pedagog selv og vet at mine barn ville klart seg bra når de begynte på skolen. Jeg svarer hundre prosent egoistisk her, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageHvert år jobber vi systematisk med flere barn for å sette de i stand til å fungere i skolen, slik at de ikke skal bli " tapere" i grunnskolen. Uten dette arbeidet og fokuset på barn med "spesielle behov" tror jeg vi ville sendt langt fler barn med store utfordringer over i skolen enn vi gjør i dag. Utdanning og kompetanse hos de ansatte kommer veldig til syne i dette arbeidet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Halloen!
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDet er sant, Perhonen, og med stadig større barnegrupper, lurer jeg på om jeg kanskje må høyne til to pedagoger. Det er jo tross alt vi som må "slite" med disse barna på et seinere tidspunkt. :ren egoist-igjen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageAkkurat nå kunne jeg tenkt meg litt mindre pedagogtetthet *tredje ppt-henvisning på under to år*.
![]() |
#36 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageVi skal ha ufaglærte til høsten og ingen av b&u arbeiderene får fortsette vikariatene sine. Pga innsparinger. Jeg håper vi får "hun flinke" ufaglærte som er der i år på min avdeling!
![]() |
#37 |
Pessimistisk Optimist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageHer i byen er det ledige føskolelærere og barne og ungdomsarbeidere altså. Her finnes ikke den mangelen det snakkes om i resten av landet. Det er læreroverskudd også.
![]() |
#39 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageJeg tror vi kanskje har vært ekstra uheldige med de utdannede pedagogiske lederne vi har hatt til våre barn. De vi har hatt som har vært på disp har hatt mye mer barnetekke, interesse for barn og foreldrene deres enn de som var utdannet. Det virker som de som var utdannet var veldig bevisst på hva de som pedagoger skulle gjøre og ikke, og ikke på hva som trengtes i barnehagen. Har bare vært borti to utdannede pedagoger så har ikke stort sammenligningsgrunnlag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Barn i barnehage
Jepp. Jeg var rasende på det som dengang het Aetat da de gang på gang satte meg inn i vikarjobber i barnehage. Jeg hadde ingen erfaring med barn, ingen interesse av å jobbe med barn, og verre: Jeg likte ikke barn og følte meg stiv, utilpass og unaturlig blant en haug med unger jeg ikke kjente. Situasjonen var uholdbar både for ungene og for meg.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|