Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stoler du på magefølelsen din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-12, 15:04   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stoler du på magefølelsen din?

Magefølelsen min inntrer vel først når noe skurrer litt for meg, tror jeg. Når det er snakk om valg av noe slag, og der noe sier meg at det umiddelbare kanskje ikke ikke likevel er veien å gå. Jeg tror dog ikke det er intuisjon for meg eller noe spesielt ved det. Jeg tror det er oversett samvittighet, moral, prinsipper, følelser som presser seg litt fram. Sånt kjenner man jo typisk i magen, og når man velger noe som føles godt, ja så blir mat lett i magen og til sinns.

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg har en magefølelse, og de gangene den ikke samsvarer med det hodet konkluderer med så tenker jeg at det er fordi jeg i bakhodet har noe informasjon som jeg ikke greier å komme på, og som gjør at den beslutningen hodet vil gjøre murrer.

Så fint sagt. Det er ofte sånn jeg også opplever det. Det synes så klart når man først forstår det og ting føles bra.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:16   #2
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Den jobbmessige magefølelsen min er egentlig kunnskap og erfaring. Det er små ting som blir gjort (eller ikke gjort) og sagt, som blir vurdert, analysert og slått sammen av underbevisstheten (eller magen ), for deretter å bli til en følelse av noe som ikke alltid er logisk forklarbart. Jeg har ikke alltid vært like flink til å stole på magefølelsen, men de siste årene har den vist seg å være riktig veldig ofte. Jeg øver meg på å bli flinkere til å legge vekk fornuften og heller høre på magefølelsen.

Gammel 09-03-12, 15:12   #3
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har blitt flinkere og flinkere på det, og det viser seg å være lurt har jeg funnet ut.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:22   #4
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Magefølelsen skal man ikke kimse av, det har jeg gang på gang fått erfart, spesielt i jobbsammenheng.
Når magefølelsen ikke samsvarer med logikken viser det seg, når jeg tar en opptelling, at jeg faktisk stoler mer på magefølelsen enn logikken, og det har faktisk vist seg å være riktig beslutning.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:23   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg skal blåse i å tenke over problemstillinger i det hele tatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:29   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker som flere, at magefølelse eller intuisjon som regel er oppsamlet kunnskap og erfaring og at den derfor er verdt å lytte til. Mitt problem er at den sjelden får tre frem så klinkende klart, men akkurat i jobbsammenheng har jeg hatt god nytte av den hver eneste gang jeg har fulgt den.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:31   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Gratulerer med dagen!

Ja, jeg har magefølelse og følger den i jobb og gjerne ellers også. Jeg tror magefølelsen blir sterkere og mer høylydt jo eldre man blir og jo mer erfaring man får.

Gammel 09-03-12, 15:33   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!

Jeg tror det også er et spørsmål om å skille mellom faktisk magefølelse og hva man bare skulle veldig ønske var rett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 16:37   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror aldri jeg benytter det begrepet privat. På jobb gjør jeg det stadig, oftest i sammenhenger som "åkej, vi får psykopat-vibber av mannen alle som én, men vi har ikke egentlig noe som kan dokumentere at det er konas versjon av virkeligheten som stemmer." Det kan vi selvsagt ikke ta beslutninger utfra.

Gammel 09-03-12, 16:42   #10
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nja, noen ganger.

Men jeg har to jenter som er gode bevis på at jeg ikke burde stole blindt på magefølelsen. Den sa nemlig (ganske bastant) at de begge var gutter før jeg fikk vite kjønnet på dem.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 16:48   #11
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg har en "magefølelse" og stoler godt på den. Det handler nok om hvor oppmerksom man er og hvor utadrettet den oppmerksomheten er.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 17:19   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har magefølelse og nei, jeg stoler ikke nok på den. Det skjer stadig at ting blir feil fordi jeg ikke stoler på magefølelsen.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe hokuspokus over det heller. Det handler vel om summen av erfaring og innsikt som kommer fra kjernen av en selv, om jeg kan si det sånn, og som ikke er styrt av ytre ting som hva andre mener og synes, og hva en selv tror at andre kommer til å mene og syns og hva andre gjør og ikke gjør, hva som er vanlig, hva man antar er forventet og ja... og i det uendelige.

Gammel 09-03-12, 17:23   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er superealist og nettopp derfor lytter jeg nøye til magefølelsen.

For jeg tror at det man sier er magefølelsen er at man egentlig driver og prosesserer informasjon, men man har ikke bevisstgjort det egentlig. Som eksempel da, sånn faglig sett så lytter jeg nøye når magefølelsen sier at noe egentlig er galt med en pasienten som i utgangspunktet virker i god form. Det har jeg reddet liv på flere ganger, og jeg tror da at det er erfaringen min som har plukket opp noe som jeg ikke bare ennå har bevisstgjort det meg.

Gammel 09-03-12, 17:36   #14
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Magefølelsen min forteller meg mye rart jeg helst ikke bør høre på. Den er skeptisk til mye mer enn jeg har godt av å være og slår seg gjerne sammen med Kamerat Angst

Gammel 09-03-12, 17:59   #15
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også en superrealist og jeg følger magefølelsen min. Jeg tror det er en "råprossesering" av mange fakta, og den er fri for føleri og bevisst synsing.

Magefølelsen min er svært velutviklet og treffsikker.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 18:26   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Tror magefølelse rett og slett er et resultat av erfaring og kunnskap som man har, men kanskje ikke alltid er helt bevisst. Enig med Esme.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 18:44   #17
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en eksepsjonelt velfungerende magefølelse. Den sa i fra at pappaen min var død og hvorfor, og den sa i fra da mamma ble syk og at hun kom til å dø av det.

Problemet med meg er at jeg alt for ofte overhører magefølelsen min og hører på "slik skulle jeg ønske det var" i stedet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 08:18   #18
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Magefølelse, eller intuisjon, er din egen bevissthet som bearbeider all informasjon uten å tenke. Uten å tenke på hva andre sier og mener. For oss utrente på magefølelse er det lettest å sense de vonde følelsene, de som bygger seg opp som en klump i magen, og bare sier at noe er galt. Eller i andre situasjoner der du bare vet at noe er rett, uten å ha tenkt over det.

Magefølelse er noe man skal lytte til.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 09:14   #19
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har magefølelse ja, og sist gang jeg unnlot å høre på den kræsja jeg bilen.

Gammel 10-03-12, 09:55   #20
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en jobb hvor magefølelse ikke spiller noen rolle. Saksbehandler som ikke stoler helt på hva regelverket sier, men lytter til hva nagefølelsen sier vil nok ikke bli veldig respektert av arbeidsgiver. Men når det kommer til mer organisatoriske og sosiale valg som må tas lar jeg meg styre av magefølelse og den har vist seg å være rett. Det som er litt rart er at det er først nå jeg ser det.

Privat er jeg heller ikke klar over når magefølelsebeslutninger har vært rett. Jeg huske imidlertid veldig godt de gangene jeg ikke har lyttet til magen, for da har det vist seg at jeg burde ha gjort det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.