|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg elsker ikke snø, men jeg har lært meg å sette pris på å ha snøsikre skispor bare en kortkort biltur unna.
![]() |
#22 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Sol? Tenker du på all solen nå i sommer? Har det vært mer enn 3 dager med sammenhengende opphold?
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Bergen er en gå-by. Sentrum er fortettet, og du er fra sentrum til fjells på seks minutter. Det er masse, masse kulturtilbud her, både mainstream og alternativ. Bergensere blir rørende glade og medgjørlige når det er sol, og tar det med stoisk ro at det regner.
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Nå har jeg ikke bodd i oslo, kun bergen. Men jeg har vært på besøk flere ganger og er like stresset hver gang jeg er der. Syns det er alt for stort og ukoselig.
![]() |
#25 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!For meg handler det om to ting: Natur: Bergen har både fjord og fjell (ordentlige fjell) i umiddelbar nærhet. Av en eller annen grunn føler jeg at Oslo er litt innestengt, selv om det faktisk er Bergen som er omringet av fjell? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Yes, we can!!
|
Tull og tøys. Bergen har to operaselskaper. Det ene er mest glade entusiaster, men Den nye Opera har oppsetning som, etter min mening, gjerne kan overgå de innkjøpte produksjonen i Bjørvika. (Det er selvsagt også litt fordi de har en helt annen driftsmodell, og baserer seg mer på å hente inn internasjonale stjerner, og slipper å måtte caste de til tider middelmådige sangerne i Den Norske Operas faste stab).
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Bergen har en vakker, tett by, og så har de bergensere. Bergensere er en acquired taste for min del, omtrent som oliven, men når man har fått sansen så får man virkelig sansen også.
![]() |
#28 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Opera? Jeg hadde neppe gått på opera om vi hadde hatt i Bergen. Jeg er på DNS en gang i året ca, og det er som regel veldig bra, men jeg foretrekker ganske mye annen musikk framfor opera, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Og så er trafikken i Bergen helt sinnsvak.
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#31 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Bergen.
![]() |
#33 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Dere som bare har besøkt Oslo og syns det er så stressende.. Har dere vært noe særlig utenfor sentrum? Det er liksom ikke der folk flest bor. Jeg har ikke vært i sentrum på typ to måneder nå, og jeg bor kanskje et kvarter unna (med T-banen). Vi bodde mer sentralt før, men selv da merka vi ikke noe særlig til stresset.
![]() |
#34 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg elsker Bergen. Det store minuset er været. Utallige regndager er ille nok, men aller verst er vekslingen mellom frost og mildvær som forårsaker speilglatt holke og brukne armer og bein. På en annen side; den deilige, sprudlende stemningen som viser seg ved flott solskinn, er rett og slett magisk.
![]() |
#35 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!30 minutter unna Oslo er det aller aller best.
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
Jeg tror det er begge deler.
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte det samme - blir noe helt annet å være innom en by på besøk og å bo der. Selv bor jeg rimelig sentralt i Oslo, og er innom Jernbanetorget de fleste hverdager, men oppfatter ikke at det er verken stressende eller overflatisk å bo i Oslo. Vi har vårt nærmiljø i bydelen, med barnehage, skole og naboer som vi har daglig kontakt med. Så selv om byen er stor er det jo det miljøet man treffer til daglig som betyr noe.
![]() |
#38 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg er nordlenning (= upartisk) og har bodd tre år i Bergen og 10 år i Oslo. Nå bor jeg ingen av stedene. (= seriøst upartisk). Bergen er vått og når skyene har hengt nedover fjellene i ukes og månedsvis så blir man ..eh.. ganske lei. Men når sola skinner er det ingenting som kan måle seg med Bergen. Ikke hjembyen min en gang. Bergen har mye mer sjarm enn Oslo. Oslo har mange flere tilbud til ting å gjøre enn Bergen (her kan det hende jeg er noe preget av at økonomien min var mildt sagt mye bedre da jeg bodde i Oslo fremfor da jeg bodde i Bergen). Bergen har bergensere. De er koselige, men litt ... uhm.. masete. I allefall tidlig på morningen. Bergenserne har i likhet med byen sin imidlertid etter mitt skjønn oftere sjarm og personlighet enn mange i Oslo. Oslo har sine steder, Oslo er vakker på sin måte. Klimaet i Oslo (egentlig på Østlandet, det er bedre her vi bor nå) er utrolig mye bedre enn i Bergen. Våren føltes bedre i Bergen, men det tror jeg bare var fordi vinteren var så uendelig lang og regntung. Oslo sentrum er skittent og stressende og ikke noe koselig i det hele tatt. Sentrum i Bergen er en perle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Selv om jeg bor i Oslo er jeg så godt som aldri på Karl Johan. Jeg syns det er et pyton sted, og det er omtrent bare turister der.
![]() |
#40 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Syns heller ikkje at Oslo er stressande. Syns det er fint å tusle i Oslo eg altså, men velger meg Bergen (begrunna oppover i tråden her). |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|