|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
godt brukt
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)
Jeg må innrømme det er ikke ofte jeg møter dette synspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Det er viktig å understreke at Bibelen er skriven av menneske. Det er ei samling av skrifter som menneske har nedteikna og vidareført, ergo er skriftene sjølvsagt prega av gjeldande normer og verdiar frå den tida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
Oi, oi, oi.... Bibelens budskap?
![]() |
![]() |
#5 |
Tilbake
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Her er en side som oppsumerer bibeltekstene som omhandler homofili. (Har bare skumlest den så jeg går ikke god for alt som står der) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Blir litt oppgitt. I sitatene man viser til står det "menn som ligger med menn" - så hvis det skal tolkes bokstavelig så er det greit å være lesbisk da? Å ha en homofil legning er ikke noe valg man gjør seg - det er slik man er født. Og sier ikke bibelen noe om at Gud har skapt mennesket?
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Til det om å være født sånn - det er det jo strengt tatt ingen som kan bevise eller motbevise. Men uansett, det som står i Bibelen, og som mange står for den dag i dag, er at legningen er en ting, men det at "menn driver utukt med menn" er forbudt. Altså handlingen, ikke legningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Og i tiilfelle noen skulle være i tvil, så har jeg ikke en døyt i mot homofile. Tvert i mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg vil ikke ha skille mellom stat og kirke. Jeg vil ha en åpen og raus statsreligion som endrer seg sakte men sikkert i tiden (men kanskje realistisk sett med et lite etterslep.) Jeg mener at kristendom har hatt en sentral plass i vår kultur i lang tid og ønsker ikke å endre på dette. Jeg vil at jul og påske skal ha en plass i norske skoler og på NRK, jeg vil se adventskalender på TV, og jeg vil ha litt høytid og spiritualitet i alt fra lovgivning til styresett. Men en statskirke er det lettere å slå ned på urettferdighet og diskriminering innen kirken. Overlatt til seg selv er det det ikke like lett å kontrollere kirkesamfunnene.
![]() |
#10 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Ja, det er greitt det, eg kan godt ha respekt for gamle Olga i ein personleg samtale. Eg driv ikkje homokamp heime hos bestemora mi på 90 heller. Men la ikkje "Guds ord" brukast som skinn-argumentasjon for å konservere gamle fordommar og personleg frykt for det ukjende og skumle. Sist redigert av Alfa : 14-03-07 kl 14:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Du sier noe her. Hva med julen, påsken og alle de herlige fridagene og høytidene vi har? Dersom kirke og stat blir skillet, må vi vel jobbe disse dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Selvsagt hadde vi det, men tidene forandrer seg, og nå er bla. påsken og julen blitt en stor del av kristendommen og samfunnet vårt (jeg vet at julen i utgangspunktet ikke har med kristendommen å gjøre), og om vi skuller kirke og stat så ser jeg for meg at alt dette blir forandret, iallfall jobb- og feriemessig. Men jeg vet jo ikke, har ikke tenkt over det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Dukkar plutseleg opp ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superduperaktiv
Jeg regner med at du er like ironisk som jeg var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg synes det er merkelig at noen velger å følge bibelen i 2007, når alle vet at skriftene, iallfall de i GT, gikk på folkemunne i mange år før de ble skrevet ned (av mennesker!). Historier som går på folkemunne i mange år, er sjelden nøyaktige, de blir forandret hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Jeg håper ikke du snakker om meg, for jeg skjønte inderlig godt at det var ironi. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|