|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgDet er da helt ok i min verden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salg
I barnehage- og skolebursdager syns jeg det er veldig greit å legge før-verdien til grunn, for ikke å gjøre det veldig skjevt for de andre gavegiverne. Om det er satt en gavegrense på 100 kroner, blir det litt for dumt å stadig komme med gaver som i utgangspunktet er mye dyrere, for det syns jo.
![]() |
#3 |
rakkarpus
|
Bare interessert av nysgjerrighet å høre hvorfor du synes dette er anderledes for barn og for voksne.
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
Jeg tenker forskjellen hovedsaklig går på gaver gitt i en klassesammenheng der man har prisgrense og i privat setting der man ikke har det, ikke mellom barn og voksne. Har man en prisgrense, kan det fort bli sårt eller styrete om man bryter dem, også om man har kjøpt ting på salg. Om man til stadighet kommer med gaver som er dobbelt så mye verdt som den satte prisen, kan det sette de andre gavegiverne i en kinkig situasjon. (I ny og ne blir noe annet, altså.)
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgSmart idé! Jeg gjør forøvrig det samme selv! Toys R Us har nå noen store, flotte esker med pet shop til 100 kr, så jeg har kjøpt med meg noen sett hjem til å ha liggende. Har ofte også diverse bøker, tegnesaker osv liggende samt lego. Veldig greit å kunne finne ting i skapet når vi får invitasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgGrunnen til at jeg ikke gjør det er at gutta er veldig opptatt av å få være med å bestemme hva som skal kjøpes. Det er visst veldig viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
De får velge hos meg også. Fra hylla i skapet. Det er godt utvalg der som regel.
![]() |
#9 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sånn gjøres det her også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgSer ikke problemet.
![]() |
#11 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgÅ få være med å bestemme kjøpet har aldri vært noe alternativ her i gården. De får plukke fra bursdagsskuffen.
![]() |
#12 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgDet kan vel ikke kalles annen enn smart.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgDen eneste ulempen jeg kan se med å gjøre det sånn er jo at det kan bli litt dumt hvis gaven skal byttes. Men jeg har ingen problemer med prinsippet i å kjøpe bursdagsgaver på salg.
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
Jeg har også for vane å handle inn litt bøker på mammutsalg som jeg gir til barnas venner til bursdag. Da pleier jeg å si ifra til foreldrene at de er kjøpt på salg, så de kan bytte dem hos meg i stedet for i bokhandelen. Dvs hvis jeg ikke har en annen bok liggende som de vil ha, kjøper jeg noe annet i stedet.
![]() |
#15 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgAbsolutt helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgJeg gjør det samme. Har til enhver tid ett "lager" med bursdagsgaver til barn kjøpt på salg. Jenten her i huset får velge fra "lageret" hva hun ønsker å gi til hvem. Hender ofte at hun ønsker å ha dem selv. Det tar jeg det som ett hint at gavene er greie. Sist redigert av Pelikan : 21-02-11 kl 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgJeg synes det høres helt greit ut. Eneste gangen jeg er litt motstander av slike lager, er ved bøker. Jeg innrømme at dersom vi får en bok, vil jeg gjerne at den skal være lett å bytte - rett og slett fordi vi gjerne har den fra før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bursdagsgaver kjøpt på salgJeg kjøper nøytrale ting som alltid faller i smak, så dermed regner jeg ikke med tingene skal byttes uansett. Giveren får som regel velge litt fra hyllen hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Poden får mye lego og bøker, og gir også nesten alltid bort slikt, og da er det alltid en viss sjanse for at mottageren har akkurat den boken eller legotingen fra før. Jeg er ikke sikker på hva "nøytrale ting som alltid faller i smak" innebærer, men jeg tenker jo at kanskje særlig om man kjøper noe som er midt i blinken, så er det en viss risiko for at vedkommende har dette fra før, eller at noen andre kjøper det samme.
![]() |
#20 |
maler
|
Men når man da har kjøpt noe på salg som fremdeles er populært og i salg i butikkene pleier det ikke være noe problem å få byttet. Kjøper man imidlertid den legoen som er på vei ut, er det verre.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|